رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها با اشكالات بسیار زیادی مواجه است از جمله اینكه از خوزستان گزارش شده 75درصد مردم بعد از ویزیت پزشك خانواده به‏علت نارضایتی از خدمات دوباره به پزشك دیگری در بخش خصوصی مراجعه می‌كنند.

 سلامت نیوز :رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها با اشكالات بسیار زیادی مواجه است از جمله اینكه از خوزستان گزارش شده 75درصد مردم بعد از ویزیت پزشك خانواده به‏علت نارضایتی از خدمات دوباره به پزشك دیگری در بخش خصوصی مراجعه می‌كنند.

سید شهاب‌الدین صدر در همایش پزشك خانواده و نظام ارجاع، چشم‌اندازها و چالش‌ها كه امروز در كتابخانه ملی برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: برنامه‌ریزی ما برای برگزاری این همایش این است كه برنامه پزشك خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و از اواخر دولت هشتم برنامه پزشك خانواده آغاز شد و در دولت نهم در زمان وزارت باقری لنكرانی اشكالات آن اصلاح شد و در دولت دهم به اجرا گذاشته شد.

صدر گفت: 5 سال است كه طرح پزشك خانواده در كشور اجرا می‌شود؛ به دلیل اینكه طرح پزشك خانواده در ابتدا شتاب‌زده انجام شد باعث شد كه با مشكلاتی در ابتدا روبه‌رو شویم.در دولت نهم اصلاحات طرح انجام شد و تلاش كردند مشكلات آن را برطرف كنند و هم‌اكنون همان مسیر را ادامه می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور افزود: هم‌اكنون طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر سراسر كشور در حال اجرا است.از امروز نیز برای شهرهای زیر 50 هزار نفر 3 استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری به اجرا در آمده است و قرار است از سال آینده برای شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا می‌‌شود.

صدر گفت: این طرح اگر به درستی انجام شود نكات مثبتی را به همراه خواهد داشت كه موجب ارتقا سیستم سلامت كشور می‌شود و از نظر اینكه خدمات پزشكی در اقصی نقاط كشور در دسترس مردم قرار می‌گیرد و خدمات سلامت به عدالت در اختیار مردم قرار داده می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این طرح صحیح انجام شود هزینه خدمات كاهش پیدا می‌كند و كیفیت خدمات پزشكی را نیز با توجه به سیستم نظام ارجاع به خدماتی با كیفیت تبدیل كند.

وی اضافه كرد: نكته‌ای كه وجود دارد این است كه به دلیل اینكه طراحی و برنامه‌ریزی این كار دارای اشكالاتی است.
در این همایش اشكالات این طرح به بحث گذاشته می‌شود. از سراسر كشور مقاله‌های زیادی برای این همایش رسیده است كه امروز اشكالاتی كه در اجرای این طرح وجود دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: برای اجرای طرح پزشك خانواده باید فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد. افزایش آگاهی مردم می‌تواند بسیار مهم باشد. مردم را باید در جریان كامل این طرح قرار داد.

صدر گفت: مردم در فرآیند مراجعه به پزشك خانواده از طرح باید با خبر باشند و اساساً با توجه به تقسیم بندی و حجم كاری كه در نظر گرفته شده است برای هر 10 هزار نفر محاسبه كرده‌اند كه 4 پزشك و 17 كادر پزشكی قرار داده‌اند یعنی به ازای هر 2500 نفر یك پزشك وجود دارد و با توجه به اینكه مأموریت‌های دیگر برای پزشكان در نظر گرفته شده است اگر این طور محاسبه كنیم كه جمعیت ایران 70 میلیون نفر باشد در نهایت حدود 40 هزار نفر از پزشكان در این طرح و ساختار تعریف شده است.

وی ادامه داد: مشكلی كه ایجاد شده است كه هر پزشك اگر بخواهد 2 هزار و 500 نفر را تحت پوشش خود قرار دهد حجم بسیار زیادی در مراجعات برای پزشك ایجاد می‌شود و ضمن اینكه بقیه جمعیت پزشك عمومی كشور كه حدود 40 هزار نفر هستند تعریف مشخصی برای آنها نشده است و این مسئله برای پزشكان نگرانی‌هایی را ایجاد می‌كند.

وی افزود: در گزارش استان خوزستان آمده بود كه 75 درصد مردم پس از مراجعه به پزشك خانواده 75 درصد به پزشكان دیگر در بخش‌های خصوصی مراجعه می‌كنند.

صدر افزود: نكته دیگری كه از اهمیت زیادی برخوردار است این است كه 20 میلیون نفر از مردم كشور دفترچه بیمه ندارند و نزدیك به 20 میلیون نفر نیز دارای 2دفترچه بیمه هستند و این در حقیقت برای 70 میلیون نفر جمعیت گویی 110 میلیون دفترچه صادر شده است و این 40 میلیون نفر در مراجعه به پزشكان اختلال ایجاد می‌كنند.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: آن چیزی كه ما پیشنهاد می‌كنیم این است كه برای چنین طرح عظیمی كار كارشناسی و اطلاع‌رسانی كافی صورت گیرد. از تمام افراد مؤثری كه در ارائه خدمت پزشكی دخالت دارند مانند انجمن‌های تخصصی، سازمان‌های نظام پزشكی كل كشور و افراد با سابقه در زمینه سلامت استفاده كنند و اگر می‌خواهند این طرح با موفقیت پیش رود نیازمند رفع نواقص این طرح هستیم.

وی گفت: هم‌اكنون این طرح دارای نواقص زیادی است و طبق گزارشاتی كه از استان‌های كشور رسیده است این طرح حالت نمادین دارد و حوزه سلامت حوزه‌ای است كه باید با آن با ظرافت رفتار كرد.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: از خود افرادی كه خدمات را ارائه می‌دهند و از خود افرادی كه در نظام سلامت از اهمیت زیادی برخوردار هستند باید استفاده شود تا بتوان این طرح را به نحو احسن در كشور اجرا كرد این طرح یكی از طرح‌های بسیار خوب در كشور است و با اصلاحاتی كه در آن صورت می‌گیرد می‌تواند به شكل مطلوب اجرا شود.

وی افزود: یكی از مشكلاتی كه در این طرح وجود دارد این است كه حق الزحمه پزشكان با تاخیر پرداخت می‌شود و موجب می‌شود كه پزشكی كه به مناطق محروم می‌رود دچار مشكلات معیشتی شود. برای آن فرد ارائه كننده خدمت نیز باید شرایط لازم فراهم شود و باید امنیت آن فراهم شود نقش متخصصان و ماماها باید تعیین شود و باید اشكالات كارشناسی شود.

وی در پاسخ به سؤالی كه برای طرح پزشك خانواده چه میزان اعتبار لازم است افزود: تهران جزء طرح‌های زیر 20 هزار و یا 50 هزار نفر نیست و تهران جزء كلانشهرهای كشور است و اعتباراتی كه برای حوزه سلامت در برنامه پنجساله آمده است حدود 15 هزار میلیارد تومان است . علاوه بر آن یكی از مصوبات خوب در برنامه پنجساله این است كه 10درصد از محل درآمد هدفمند كردن یارانه‌‌ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا كند كه عدد بسیار قابل توجهی است كه یكی از مصوبات مجلس برای طرح هدفمند كردن یارانه‌‌ها بود.

صدر گفت: در گزارشی كه از سه ماهه انجام طرح هدفمند كردن یارانه‌ها اعلام شده است این است كه حدود 16 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است و اگر این عدد را برای یك سال در نظر بگیریم 64 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌‌شود كه حدوداً 64 میلیارد دلار می‌شود كه بودجه كشور نیز همین حدود است و اگر 10 درصد این رقم به حوزه سلامت واگذارشود رقمی بسیار چشمگیری است كه می‌تواند مشكلات را از بین ببرد و كمبودهایی كه در حوزه سلامت داریم را رفع كند.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور افزود: بودجه‌ای كه برای این طرح ارائه داده می‌شود كافی است و مجلس مصمم است كه این طرح در كشور انجام شود.

وی ادامه داد: مطلبی كه در نشست خبری هفته گذشته گفته شد این بود كه معاون درمان وزارت بهداشت اعلام كرده بود كه اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها 40درصد به هزینه‌های حوزه سلامت اضافه كرده است و بحث تعرفه وجود ندارد و در گزارشهایی كه در كمیسیون بهداشت و درمان ارائه شده است این است كه از 40 تا 60 درصد طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بر هزینه‌ها اثر می‌گذارد اما تعرفه‌ها افزایش پیدا نكرده است.

صدر گفت: تاثیر اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت باید دقیقاً بررسی شود و كار كارشناسی انجام گیرد و خدمات در بخش‌های دولتی و غیر دولتی كاملاً محاسبه شود.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: كمیته مشتركی كه بین نظام پزشكی و وزارت بهداشت انجام شده است و كار كارشناسی انجام می‌دهند برای این است كه ببینیم طرح هدفمند كردن یارانه‌ها چه تأثیری بر نظام سلامت و هزینه‌های آن می‌گذارد و باید تلاش كنیم كه تعرفه‌ها خیلی افزایش پیدا نكند كه به مردم فشار وارد كند و نامه‌ای را برای رئیس جمهور نوشیم كه تسهیلات لازم برای خدمات پزشكی اختصاص یابد تا اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها به جامعه پزشكی و ارائه دهندگان خدمت فشار وارد نكند.

وی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران كه جلسه بعدازظهر با رئیس جمهور برای چه است افزود: در حقیقت در ملاقاتی كه با دكتر احمدی‌نژاد داریم به دنبال تشكیل مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی است. مصوباتی كه در آن جلسه صورت گرفت این بود كه با روسای 3قوه و مسئولان ارشد نظام جلساتی را با روسای نظام پزشكی داشته باشند تا برخی از واقعیاتی كه در حوزه سلامت به وقوع می‌پیوندند به اطلاع آنان برسد.

وی گفت: كارشناسی ما با دستگاه‌ اجرایی متناسب است و اختلافاتی را ما با دستگاه‌های اجرایی نداریم اما در تصمیم‌گیری‌ها ممكن است اختلاف سلیقه ایجاد شود، ملاقات ما در این جهت است كه مطالب كارشناسی به رئیس جمهور انتقال پیدا كند كه می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

صدر ادامه داد: در این جلسه گزارش‌های كارشناسی به رئیس جمهوری ارائه می‌شود و در ارتباط با تعرفه‌ها نیز صحبت خواهد شد زیرا قرار است طبق قانون برنامه پنجساله پنجم تعرفه‌های دولتی و غیردولتی توسط دولت انجام گیرد و این قانون است و اجرا می‌شود و بحث‌های كارشناسی آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: الان دو موضوع مطرح است یكی این است كه در قانون برنامه پنجساله یكی از اهداف برنامه این است كه تعداد وزارتخانه‌ها را از 21 وزارتخانه كاهش دهیم و به 17 وزارتخانه برسد اما با ایجاد وزارت ورزش تعداد وزارتخانه به 22 وزارتخانه رسید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای همین دولت لایحه آن را به مجلس می آورد. 2 اظهار نظر در رسانه‌ها صورت می‌گیرد یك پیشنهاد این است كه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به دلیل سنخیت با یكدیگر ادغام شود كه این یك بحث است و بحث دیگر این است كه وزارت علوم با وزارت بهداشت ادغام شود البته وزارت بهداشت نمی‌‌تواند با وزارت علوم ادغام شود زیرا وزارت بهداشت هم ماموریت سیستم سلامت و بهداشتی كشور را بر عهده دارد و هم وظیفه آموزش پزشكی به دانشجویان را دارد.

وی گفت: افرادی كه به دنبال این ادغام هستند منظور آنها جدا كردن آموزش پزشكی از وزارت بهداشت و بازگشت به وزارت علوم است این نكته از قدیم نیز مطرح بوده است و چون تشكیل وزارت بهداشت از سال 64 در كشور بوده است در این 25 سال گذشته دستاوردهای زیادی را در كشور داشته است و هزینه‌های زیادی را برای این قانون ارائه داده است اگر بخواهند دوباره آموزش پزشكی از وزارت بهداشت به وزارت علوم بازگردانده شود آسیب زیادی را به حوزه سلامت وارد می‌كند و هزینه زیادی را ایجاد می‌كند.

صدر ادامه داد: الان مرحله‌ای است كه دانشگاه‌های علوم پزشكی بر اساس نظام هیئت امنایی و در همان مسیری كه در جهت تعالی آن است به صورت كاملاً مستقل دانشگاه علوم پزشكی شكل بگیرد و از این حالتی كه به صورت یك اداره تحت نظر وزارت بهداشت هستند خارج شود. شأن دانشگاه‌های علوم پزشكی ارتقا یابد و در نهایت ارتباط سازمانی خود را با وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha