یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

ما بعد از انقلاب دچار تحریم‌های متعددی از طرف آمریکا و اروپا شدیم.آن چنان که دنیای غرب با محوریت آمریکا عوامل مختلفی را برای تحریم‌ها قرار ‌داد

تاثیر نرخ ارز بر قیمت داروها

سلامت نیوز-* محمدحسین قربانی: ما بعد از انقلاب دچار تحریم‌های متعددی از طرف آمریکا و اروپا شدیم.آن چنان که دنیای غرب با محوریت آمریکا عوامل مختلفی را برای تحریم‌ها قرار ‌داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در حال حاضر یک روند بسیار غیردیپلمات در توافق‌نامه برجام توسط آمریکا به وجود آمده و این کشور از برجام خارج شده است، در حالی که چنین رویکردی مسبوق به سابقه نبود.

در واقع در یک مدت کوتاه کشوری که ادعای گفتمان، دیپلماسی و رهبری در سطح دنیا را داشت، این گونه به افکار، اندیشه‌ها و توافقاتی که خودش امضا کرده پشت پا زد و به هر دلیلی از برجام خارج شد. اگر نگاه آمریکا این است که ما رادوباره به پای میز مذاکره بنشاند،به‌نظر بنده یک تذکر بیهوده است.

با این حال باید بگویم که ما سالیان متوالی در حوزه سلامت و بهداشت به‌ویژه در حوزه دارو تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفتیم و این مساله موجبات نبوغ و نوآوری را در کشور ما فراهم آورد.

من با شهامت اعلام می‌کنم که بالای 85‌درصد داروهای مورد نیاز ایران در داخل کشور تولید و شاید 10 تا 15‌درصد نیاز دارویی بیماران صعب‌العلاج از خارج از کشور وارد می‌شود.

این در حالی است که هیچ‌کشوری در دنیا این‌گونه نیست که صددرصد نیازهای دارویی خود راتامین کند. بسیاری از کشورها الزاما برخی از داروهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. ما هم در این قضیه مستثنی نیستیم.

بنابراین باید بگویم که تحریم‌ها در روند تولید دارو برای بیماران ما مشکل ایجاد نخواهند کرد. برای اینکه نیاز دارویی ما متصل به آمریکا نیست و ما نیازهای دارویی خودمان را از کشورهایی که استاندارد لازم رادر تولید داروها داشتند، تامین کرده و از این به بعد هم تامین می‌کنیم.

این در حالی است که بیشتر فعالیت‌های مادر حوزه وارداتی داروها از کشورهای اروپایی است که به هر حال برندی در تولید دارو دارند و بازار ما را هم از آن خود کرده‌اند. در واقع منافع دو طرفه است و خیلی ازتحریم‌ها در بحث تامین دارو دخالت نخواهد داشت.آن چیزی که مورد توجه است، نوسانات ارز است.شاید در زمینه تولید برای تولیدکنندگان و در زمینه واردات برای واردکنندگان ما مشکل ایجاد کند.

این مبحث قابل تامل است. تولیدکنندگان ما برای آنکه واردات بسیاری از مواد اولیه متصل به ارز است، ناچارامواد خود را از طریق ارز آزاد تامین می‌کنند و مقداری با مشکل مواجه می‌شوند که امیدواریم دولت با تثبیت ارز چهار‌هزار و 200 تومان بتواند این ارز را تامین کند. من فکرمی‌کنم در حوزه واردات باید مشکلاتمان برطرف شود، ولی خوشحالم که تدبیری مبنی برتعلق یارانه به بسیاری از کالاها از جمله دارو اندیشیده شد و برای دارو ارز سه‌هزار و 800 تومان ملاک قرار گرفت.انتظار ما به‌عنوان قانونگذار و نمایندگان مجلس به‌ویژه در کمیسیون بهداشت نظارت است و وظیفه‌ داریم به دولت کمک کنیم تادر حوزه تامین دارو مشکلاتی برای مردم ایجاد نشود و این بار مالی به دوش آنها نیفتد.

ما از دولت خواسته‌ایم که ارز را بایارانه سه‌هزار و 800تومان در اختیار صنعت دارو قرار دهد.هم تولیدکنندگان و هم واردکنندگان عزیز برای وارد کردن مواد اولیه ازخارج نیاز به ارز دارند.من فکر می‌کنم که اگر همین ارز سه‌هزار و 800 تومان در اختیار این صنعت قرار گیرد،بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و می‌توان گفت که تحریم‌ها نمی‌توانندتاثیری در حوزه داروداشته باشند.

چالش مطالبات

بحث دیگری که می‌تواند برای رفع مشکلات نظام دارویی کشور کمک‌کننده باشد،منابعی است که در چهارچوب قانون و بودجه سال 97تخصیص یافته است. اکنون چالش‌ ما بحث تحریم‌ نیست. مطالباتی است که صنعت تولید، پخش و واردات از دولت دارد که دوستان عزیز ما را مورد رنجش قرار می‌دهد. تمام تلاش ما این است که دولت موظف شود، منابعی را در چهارچوب قانون تخصیص دهد.

خوشبختانه این مطالبات تا شهریور 96پرداخت شد. اگر همین جدیت به وجود آید، انشاءا... مابقی را بتوانیم در اختیار این عزیزان بگذاریم تا یک دلگرمی داشته باشند. به هر حال نمی‌توانیم به تولیدکنندگان فشار آوریم که فلان دارو را تولید یا از واردکنندگان بخواهیم فلان دارو را وارد کنند، امااگر نتوانیم برای تامین منابع مالی دست آنها را بگیریم، قطعا این محبت یک طرفه خواهد بود و یک جایی قطع خواهد شد.

از این منظر تمام تلاش و درخواست ما این است دولت منابع را در چهارچوب قانون در اختیار این عزیزان قرار دهد.البته اسفند سال 96حدود چهار‌هزار و 200میلیارد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تادر بحث سیستم داروخانه‌ها، توزیع و پخش قرار گیرد.

متاسفانه به رغم اینکه این مبلغ در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت،برخی دانشگاه‌ها این مبلغ را برای بدهی‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتند، هزینه کردند و در اختیارسیستم دارویی قرار ندادند که این یکی از ضعف‌ها بود. الان هم تمام تلاشمان این است که با تامین منابع داخل نه تامین نوسانات ارز مطالبات گذشته دوستانمان را پاسخگو باشیم تا آنها بتوانند باعشق و علاقه بهتر و با امید به آینده هم در تولید دارو و هم در زمینه واردات نیاز کشور را تامین کنند.

بازار دارو برای آمریکا نیست

برخی از کالاهای استراتژیک اصلا در بدترین شرایط هم نباید در تحریم‌ها قرار گیرند، حتی در زمان جنگ.با این حال ما تاکنون بدعهدی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا را دیده‌ایم و ثابت شده که برای آمریکا نه منشور سازمان ملل، نه کنوانسیون‌های بین‌المللی و نه حتی امضا خودش ملاک نیست.خوی خودبرتر ‌بینی در این کشور باعث شده که حتی سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازد.

ما دیدیم که برخی در کشورهای دیگر از جمله لبنان، سوریه و عراق را در مقابل بدترین فجایع و نسل‌کشی‌ها بستند و حتی حاضر نشدند داروها را در اختیار این کشورها قرار دهند. حال با این اوصاف بعید هم نیست که بسیاری از داروها شامل تحریم‌ها شوند. بنابراین باید به نیروهای داخلی اتکا کنیم. البته دیگر بازار دارو برای آمریکا نیست.

ما می‌توانیم بسیاری منابع را از اروپا تامین کنیم. کمااینکه قبل هم تامین می‌کردیم. شاید بسیار اندک و کمتر از یک یا دو‌درصد نیاز ما در این زمینه توسط آمریکا تامین شود. به هر حال صنعت داروسازی و تولید پیچیده‌ است و با داشتن استانداردهای لازم می‌توان آن رااز بسیاری کشورهای آسیایی تامین کرد، تا جایی که شاید نیاز به برخی از کشورهای اروپایی هم نباشد.آن چیزی که برای تامین دارو مورد توجه ماست این است که داروها الزاما استاندارد و کیفیت لازم را برای ورودداشته باشند. از طرف دیگر هم از تولیدکنندگان داخلی درخواست کردیم که تولیداتشان کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشندتابا پایین آمدن کیفیت ذائقه مردم به سمت داروهای خارجی نرود.

*عضو کمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha