سلامت نیوز : رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور گفت: مطابق قانون 10درصد بودجه صرفه جویی شده از محل اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها باید به حوزه سلامت اختصاص پیدا كند.
سید شهاب‌الدین صدر امروز در همایش پزشك خانواده و نظام ارجاع، چشم‌اندازها و چالش‌ها كه در كتابخانه ملی ایران برگزار شد افزود: موضوع پزشك خانواده و نظام ارجاع یكی از موضوعات مهمی است كه در كشور مطرح شده است و یكی از طرح‌های بسیار خوب پس از انقلاب است كه در حال اجرا شدن است.

وی گفت: طرح پزشك خانواده در 3 ماهه آخر دولت هشتم ابلاغ شد و در دولت نهم اشكالات آن اصلاح و در دولت دهم این طرح در حال اجرا شدن است و از امروز وارد مرحله جدیدی می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: موضوع سلامت یكی از موضوعات بسیار مهم است كه باید سرمایه‌گذاری خوبی درباره آن صورت گیرد و در اولویت‌‌بندی‌های كشور باید جزو 5 اولویت اول مسائل قرار گیرد.

صدر گفت: در 32 سال بعد از انقلاب دستاوردهای زیادی را داشته‌ایم و ایران جایگاه خوبی را در سطح جهان داراست. شاخص‌های امید به زندگی، مرگ و میر كودكان زیر یك سال، مرگ و میر كودكان زیر 5 سال و مرگ و میر مادران باردار بهبود یافته است.

وی گفت: از نظر واكسیناسیون كشور دارای وضعیت بسیار مناسبی است. در اوایل انقلاب 20 درصد از كودكان تحت واكسیناسیون قرار می‌گرفتند و هم اكنون بیش از 96 درصد از كودكان تحت پوشش واكسیناسیون قرار دارند.

صدر افزود: مشكلی كه در این سالهای مختلف بروز پیدا كرده است ما در سال 57 جمعیتی حدود 30 تا 35 میلیون را داشته‌ایم و هم‌اكنون جمعیت به 70 میلیون نفر رسیده است البته پزشكان نیز نسبت به اوایل انقلاب 9 برابر شده‌اند.
در دایره خدماتی در حوزه سلامت در طی این 32 سال بسیار رشد كرده است و مردم درخواست خدمات مطلوب‌تر را دارند.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: همگام با افزایش جمعیت جامعه پزشكی، افزایش جمعیت كشور، متوسط خدمات سلامت باید بهترین راه برای خدمات مورد نیاز صورت گیرد . اعتبارات حوزه سلامت هنوز افزایش پیدا نكرده است با اینكه جمعیت كشور افزایش پیدا كرده و مردم خدمات مطلو‌ب‌تر را خواستار هستند اعتبارات تغییری پیدا نكرده است و این اعتبارات پاسخگوی نیاز كشور نیست.

رئیس سازمان نظامی پزشكی اضافه كرد: شبكه بهداشت و درمان خوب عمل كرده است این شبكه در سال 53 با كمك افراد دانشكده بهداشت اجرایی شد و در شبكه بهداشت و درمان برای آن موقع بسیار پاسخگو بود ولی هم‌اكنون پس از گذشته 36 سال باید شبكه بهداشت و درمان اصلاحاتی صورت گیرد. این شبكه مطابق نیاز مردم در سال 53 بوده است و باید تغییراتی را پیدا كند.

صدر گفت: امور طبابت چهارچوب خاص خود را دارد و باید افراد تحصیلات دانشگاهی را در شبكه بهداشتی و درمانی طی كنند، شبكه بهداشت و درمان خوب جواب داده است و ما كمبود پزشك نداریم.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: هم‌اكنون به ازای هر هزار نفر 1.35پزشك وجود دارد كه مناسب است و وظایف طبابت را نباید به گروه‌های واسطه بسپاریم.

وی اضافه كرد: مهمترین كاری كه در كشور باید صورت گیرد ارتقا و بهبود سلامت كشور است و افرادی كه در سال 53 شبكه بهداشت و درمان را راه‌اندازی كردند با مختصات سال 53 بوده است و امروز باید با جمعیت حدود 70 میلیون نفر و 110هزار نفر پزشك شبكه بهداشت و درمان متناسب باشد و جایگاه پزشك عمومی در كشور نیز مشخص شود.

صدر گفت: اختلال‌هایی در سیستم شبكه وجود دارد و ساختار نظام مدیریت سلامت باید ساختاری توانمند باشد.

صدر افزود: طرح پزشك خانواده باید اصلاح شود و بر اساس یك اصل صحیح پایه‌گذاری شود اگر نظام ارجاع به طور كامل اجرایی شود پزشك خانواده نیز به طور صحیح در نظام سلامت اجرایی می‌شود.

صدر گفت: با یك مطالعه كارشناسی و صحیح باید ساختار نظام سلامت را طراحی مناسبی بكنیم الان یكی از سیستم‌های صحیح در حوزه سلامت در قانون برنامه پنجم مصوب شده است كه باید بیش از 10 درصد بودجه حاصله از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا كند.

صدر گفت: اگر بخواهیم با این بودجه چاله و چوله‌ها را پر كنیم كاری از پیش نمی‌‌بریم و باید بودجه در جای صحیح خود خرج شود سهم سلامت در پایان برنامه چهارم توسعه 5.5 درصد بوده است كه باید به 7.5 درصد برسد و در برنامه پنجم توسعه نیز به همین مقدار 7.5درصد باید برسد.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور گفت: در سه ماه گذشته 16 هزار میلیارد تومان درآمد حاصله از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بود یعنی در 12 ماه 64 هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود.

صدر گفت: مدیریت نظام سلامت باید توانمند باشد به بیمه سلامت در برنامه پنجم توجه خاصی به آن شده است و با تعاریف درستی در برنامه آمده است.یكسان‌سازی بیمه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و در كنار ناكارآمدی مسئولان مربوطه و كمبود اعتبارات مشكلی وجود دارد كه همان یكسان‌سازی بیمه‌هاست كه باید بیمه‌ها یكسان شود.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: بیمه‌ها باید تقویت شوند. بیمه‌ها به زحمت مطالبات پزشكان را پرداخت می‌كنند البته در چند ماه گذشته پرداخت مطالبات بهتر شده است.

صدر گفت: صنعت بیمه باید تقویت شود تا بتواند بار حوزه سلامت را به دوش بگیرد در بحث اصلاح نظام ساختار سلامت باید كاری صورت گیرد و مصوبات برنامه 5 ساله مهم است.

وی افزود: طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر 3 استان اجرایی شده است و برای هر 10 هزار نفر 4 پزشك تعریف شده است. اما طرح پزشك خانواده با مشكلاتی روبه‌روست اگر هر 10 هزار نفر 4 پزشك اختصاص پیدا كند با جمعیت 70 میلیون نفری حدود 28 هزار پزشك عمومی وارد این طرح می‌شود و باید ببینیم كه تكلیف پزشكان عمومی دیگر چه می‌شود.

وی گفت: دكتر احمدی‌نژاد برای اجرا شدن طرح هدفمند كردن یارانه‌ها با اقتصاددانان دانشگاه‌های مختلف و همچنین اقتصاددانان مطرح در كشور صحبت كرده‌است و آنها را در این طرح مشاركت داده‌است و از نظرات آنها استفاده كرده‌است چه آنها در ابتدا مخالف این طرح بوده‌اند ولی بعداً موافق شده‌اند ما نیز در طرح پزشك خانواده باید مردم را مشاركت دهیم تا خواسته مردم انجام شود و در هیچ چیز در فرآیند‌های تصمیم‌گیری جایگاهی برای اعمال نظر پزشكان وجود ندارد باید نظر پزشكان را نیز در اجرای این طرح بدانیم در این 32 سال كه از انقلاب گذشته همه با این انقلاب بودند باید مشاركت همگانی را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha