رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت: همزمان با شروع امتحانات پایان سال مدارس و برای جلوگیری از فعالیت موادفروشان صنعتی گشت‌های پلیسی در اطراف مدارس و مراکز آموزشی بیشتر می‌شود.

جمع آوری معتادان متجاهر بزرگترین دغدغه تهرانی‌ها

سلامت نیوز: رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت گفت: همزمان با شروع امتحانات پایان سال مدارس و برای جلوگیری از فعالیت موادفروشان صنعتی گشت‌های پلیسی در اطراف مدارس و مراکز آموزشی بیشتر می‌شود.
                                                                                                                                                               

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،سرهنگ محمد بخشنده  با اشاره به دستگیری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران گفت: جمع آوری معتادان متجاهر بزرگترین خواسته شهروندان از پلیس است، پلیس مبارزه با مواد مخدر بنا بر دستور فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ و با توجه به ظرفیتی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و سازمان بهزیستی استان تهران ایجاد کرده‌اند و حمایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری از اواخر سال گذشته تاکنون، ۷ هزار و ۴۴۱ معتاد متجاهر را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر تعطیلی بردار نیست و همچنان با جدیت انجام میشود، افزود: ۱۶۷ نفر از ۷۴۴۱ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر تهران زنان معتاد متجاهر هستند که با توجه به ظرفیت‌های موجود جمع‌آوری شده‌اند. این در حالی است که ظرفیت‌های موجود برای بازپروری زنان معتاد متجاهر بسیار اندک است و با رایزنی‌هایی که صورت گرفته است قرار بر این است که کمپ‌های ترک اعتیاد برای معتادان زن افزایش پیدا کند.

سرهنگ بخشنده گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر هر ماه در تهران انجام می‌شود. اولا بسیاری از معتادانی که دستگیر میشوند تهرانی نیستند. جذابیت‌های پایتخت و حجم بالای آدم‌ها در کلان شهرتهران باعث شده که معتادان شهرستانی به ویژه از شهرستان‌های همجوار برای انجام سرقت‌های خرد به تهران تردد داشته باشند؛ که همین امر باعث افزایش آمار سرقت‌های خرد در کلانتری‌ها می‌شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پاکسازی محله هرندی را یکی از بزرگترین توفیقات پلیس در امر مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: محله هرندی همچنان محل گذر معتادان است، اما دیگر به مانند سابق آسیب‌های اجتماعی در آن دنبال نمی‌شود و نظرسنجی‌هایی که همکاران انجام داده اند نشان می‌دهد که اهالی محله نسبت به گذشته رضایت بیشتری از فعالیت‌های پلیس در این محدوده دارند.

بخشنده با بیان اینکه معتادانی که در طرح‌های ضربتی پلیس دستگیر می‌شوند، بار‌ها دستگیر شده اند و سابقه دار هستند، نیز گفت: بعد از دستگیری معتادان متجاهر و تشکیل پرونده معتادان تحویل کمپ‌های باز پروری می‌شوند. مدت دوره بازپروی سه ماه است و بعد از اتمام دوره در حالی که معتاد دستگیر شده، فقط مراحل سم زدایی را گذرانده و در آستانه ترک قطعی مواد مخدر است از کمپ خارج می‌شود و چون این افراد بعضا کسی را ندارند بار دیگر و در کمترین زمان ممکن، به مواد مخدر دسترسی پیدا می‌کنند و کارتن خواب میشوند.

بخشنده ادامه داد: برای حل این معضل بزرگ راهکار‌های زیادی به کمپ‌های بازپروری ارایه شده است و اتفاقا هم پذیرفته شده اند. قرار بر این است که اولا دوره‌های بازپروری به ۶ ماه ارتقا پیدا کند تا معتاد دستگیر شده علاوه بر سم زدایی، خدمات ترک کامل مواد مخدر مصرفی را هم دریافت کند و در مرحله دوم وی با حرفه آموزی برای ورود به جامعه آماده شود.


کمپ‌های تهران کفاف معتادان جمع آوری شده را نمی‌دهند

وی با بیان اینکه در حال حاضر حضور معتادان متجاهر در شهر کمتر شده و این افراد کمتر در شهر دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر چاره‌ای اندیشیده می‌شد و به جای ۳۰۰ معتاد که پس از طی دوره شش ماه در مراکز بازپروری به مراکز بهاران فرستاده می‌شوند، سه هزار نفر اعزام می‌شدند کار برای پلیس هم راحت‌تر بود و ما می‌توانستیم اقدامات خود را بیشتر انجام دهیم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه ظرفیتی که برای مراکز بهاران پیش‌بینی شده بود، هنوز فعال نشده است، گفت: قرار بود معتادان پس از دوران بازپروری به مراکز بهاران منتقل شوند و در آنجا نیز برای کارآموزی و اشتغال‌ورزی یک دوره ۹ ماهه را بگذرانند که متاسفانه این بخش در انجام مسئولیت خود موفق نبوده است و در حال حاضر از تعداد معتادان جمع‌آوری شده در مراکز بازپروری ۳۰۰ نفر به مراکز بهاران منتقل شده‌اند.

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه پلیس نظارت بر این مراکز را برعهده دارد، ادامه داد: پلیس با حضور مراجع قضایی به طور تصادفی از این مراکز بازدید و بر نگهداری این معتادان نظارت می‌کند. گزارشاتی مبنی بر برخورد نامناسب با معتادان ارسال شده بود که همه اشکالات ادارای و برخوردی در حال حاضر رفع شده است.

 رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تصریح کرد: دید پلیس به معتادانی که از سطح خیابان جمع آوری می‌شوند، دید مجرمانه نیست. همه تلاش ما و دستگاه‌های ذیربط در امر مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از وقوع و شیوع اعتیاد در جامعه است و معتادان متجاهر به عنوان بیمارانی که احتیاج به کمک دارند، جمع آوری و به مراکز باز پروری منتقل می‌شوند .

وی افزود :در تهران فقط یک مرکز ماده ۱۶ داریم که ظرفیت آن ۴۰۰ نفر است و در حال حاضر با صد در صد ظرفیت در آن معتاد نگهداری می‌شود . به نظر ما نیاز است که مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان ایجاد شود.

وظیفه پلیس مقابله با ورود مواد مخدر است نه جمع‌آوری معتادان

سرهنگ بخشنده با تاکید براینکه با ورود پلیس به جمع‌آوری معتادان مخالف است، تصریح کرد: وظیفه اصلی پلیس مقابله با ورود مواد مخدر است و باید تمام انرژی خود را برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به شهر صرف کند و به خرده‌فروشان اجازه خرید و فروش در سطح شهر را ندهد، اما در حال حاضر بیشترین انرژی پلیس صرف جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌شود. جمع‌آوری ۷ هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر در طی سه ماه و تشکیل پرونده، انتقال و رسیدگی به آن‌ها انرژی زیادی را از پلیس می‌گیرد.

وی افزود: در بحث برخورد با معتادان، دستگاه‌های زیادی از سوی دولت مکلف به انجام کار هستند، اما به غیر از چند دستگاه بقیه از انجام مسئولیت‌هایشان شانه خالی می‌کنند. متاسفانه همه دستگاه‌ها خود را کنار کشیده و از پلیس می‌خواهند کار‌ها را انجام دهد. این عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها، باعث شده چرخه جمع‌آوری و بازتوانی معتادان دچار مشکل شود؛ و مردم از وجود معتادان در سطح جامعه ابراز نارضایتی کنند.

کمک به حرفه آموزی به معتادان

بخشنده درباره افزایش میزان حضور معتادان در مراکز بازپروری، گفت: معتادان بیشماری وجود دارند که خودشان از وضعیت اعتباد و دردسرهایی که برایشان ایجاد شده به تنگ آمده اند و حاضر به ترک هستند. این افراد همه سختی‌های دوران ترک اعتیاد را به جان می‌خرند و کاملا برای ورود به جامعه آماده می‌شوند. اما متاسفانه دید منفی که در جامعه نسبت به معتادان وجود دارد آنها را پس می‌زند. این افزاد احتیاج به کمک‌های مددکارانه دارند تا دیگر به ورطه اعتیاد سقوط نکنند. سازمان فنی حرفه ای با بهزیستی توافق‌های سازنده ای انجام داده است و خوشبختانه معتادان در مراکز بازپروری دوره های آموزشی خاصی را طی می‌کنند و حرفه‌های کاربردی را آموزش می‌بینند تا برای ورود پاک به جامعه آماده شوند.

سرهنگ بخشنده با اشاره به اینکه در تهران ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر معتادمتجاهر ماده ۱۶ وجود دارد، گفت: این افراد به دنبال نقطه‌ای هستند که شرایط برایشان فراهم بوده و بتوانند مواد مصرف کنند. اگر مناطقی مانند شوش، هرندی و ... نباشد کجا باید بروند؟ نمی‌توانیم که آنها را در بیابان‌های اطراف رها کنیم. در مناطق شوش، هرندی، مولوی بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ خانه فرسوده و قدیمی وجود دارد که در داخل هر کدام از این خانه‌ها بیش از ۲۰ اتاق وجود دارد، از شهرستان‌‌ها افرادی به تهران می‌آیند و یک اتاق را در این خانه‌ها به قیمت ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان اجاره می‌کنند و بیش از ۱۰ نفر شب‌ها در آنجا می‌خوابند و متاسفانه اکثر این افراد معتاد، دزد یا دستفروش هستند این خانه ها به عنوان کلونی های جذب معتادان و محل های زیر زمینی برای خرید و فروش و مصرف مواد مخدر باید از سوی شهرداری ساماندهی شوند .

بخشنده تاکید کرد: برنامه‌های پلیس بسیار گسترده است . کلان شهرها همیشه جامعه هدف سوداگران مرگ بوده اند و هستند از این رو ما باید توان اجرایی و عملیای خودمان را صرف شناسایی باندهای بزرگ و رصد فعالیت آنها کنیم نه اینکه هر هفته به دنبال معتادان در کوچه و خیابان باشیم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در تهران نسبت به شهرهای مرزی مانند سیستان و بلوچستان بسیار سخت‌تر است، چراکه آنها با پوشش و برنامه توانستند تا اینجا بیایند، اما با کارهای اطلاعاتی و عملیاتی که انجام می‌دهیم، آنها را شناسایی و دستگیر می‌کنیم.


رصد فضای مجازی

رییس پلیس مباره با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: هر چقدر دایره فعالیت‌های ماموران ما گسترده تر باشد، فعالیت معتادان خرده پا کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر ارتباط مردمی بسیار خوبی با شهروندان داریم. مردم گزارش فعالیت‌های مشکوک و رفت و آمدهای معتادان  و پاتوق‌های خرده فروشان مواد مخدر را اعلام می‌کنند و بعد از رصد اطلاعاتی این اماکن، توسط ماموران بلافاصله نسبت به پاکسازی آنها اقدام های عملیاتی انجام می‌شود .

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه تمام سعی پلیس در رسیدن به یک امنیت پایدار در جامعه است، اظهار داشت: علاوه بر رصد مناطق آلوده سطح شهر، رصد فضای مجازی به عنوان بستر نوظهور فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر هم در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است و با شناسایی پیج‌های اینستاگرامی که اقدام به توزیع مواد مخدر در محل می‌کنند نسبت به بازداشت گرداننده گان آن با حکم دستگاه قضایی اقدام می‌شود .

بخشنده ادامه داد :با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی و آغاز فصل امتحانات پایان سال مدارس و مراکز آموزشی طبق سنوات گذشته گشت‌های دوره ای پلیس مبارزه با مواد مخدر در  اطراف مدارس و مراکز آموزشی بیشتر می‌شود.

وی همچنین با توصیه به دانش آموزان برای عدم استفاده از هر گونه ماده محرک و توهم زا برای افزایش میزان تمرکز، گفت: هر ماده مخدری در هر قالب و پوششی باعث اعتیاد می‌شود و دانش آموزان و دانشجویان به هیچ وجه نباید فریب شعارهای تبلیغاتی را خورده و از مواد مخدر برای بالا بردن  تمرکز استفاده کنند.

کشف سه تن ماده مخدر از ابتدای سال تا کنون

سرهنگ محمد بخشنده، به کشفیات انواع مواد مخدر در تهران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است. کار مقابله‌ای ما با فروشندگان قوت بیشتری گرفته است، همچنین با راه‌اندازی گشت ضربت در اتوبان‌ها و معابر اصلی شهر خرده‌فروشان مواد مخدر را جمع‌آوری کردیم.

وی با اشاره به دستگیری بیش از ۷۰۰ خرده‌فروش مواد مخدر توسط پایگاه دوم پلیس مبارزه با مواد مخدر در غرب تهران تصریح کرد: پلیس هیچ‌گونه مماشاتی در برخورد با خرده‌فروشان و فروشندگان مواد مخدر ندارد و برابر با قانون با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

افزایش  فروش مواد مخدر به ویژه گل در فضای مجازی

وی در خصوص دستگیری باندهای فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: سه باند را در فضای مجازی منهدم کردیم، متاسفانه تبلیغ و فروش مواد مخدر به ویژه ماده گل در فضای مجازی در حال افزایش است، بیشترین افرادی که ما در زمینه مصرف گل بازداشت کردیم از سطح شمال شهر تهران بوده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: دسترسی به مواد مخدر در سطح شهر تهران تابع تقاضاست، وقتی تقاضا وجود دارد، عرضه آن هم وجود دارد. در تهران بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت است که بخش زیادی از آن توسط شرکت‌هایی تولید می‌شود که این موتورسیکلت‌ها را با قیمت ارزان و یک قولنامه که فاقد اعتبار است در دسترس مردم قرار می‌دهند. بسیاری از خرده‌فروشان مواد مخدر با تهیه یک موتورسیکلت در مکان‌های شناخته شده مانند برخی پارک‌ها اقدام به فروش مواد مخدر می‌کنند.

سرهنگ بخشنده بیان داشت: در سال‌های گذشته بیش از ۳۵۰ نقطه در شهر تهران به عنوان نقطه آلوده شناسایی شده که اکنون می‌توانیم ادعا کنیم با اجرای  طرح‌های ضربتی و منظم پلیس مبارزه با مواد مخدر  این نقاط به کمتر از ۱۰۰ نقطه کاهش یافته است.

                                                                                                                                                                                                 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha