دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 243826

طبیعی است که آرام‌آرام، کُند شوید؛ حافظه‌تان ضعیف شود و برای انجام‌دادن کارهای ساده قبل، به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. اما این نشانه‌های طبیعی که با گذر سال‌ها، سراغ هر کسی می‌روند، به معنای دچارشدن شما به آلزایمر نیستند.

چرا همسایه قدیمی‌تان آلزایمر گرفته؟

سلامت نیوز: طبیعی است که آرام‌آرام، کُند شوید؛ حافظه‌تان ضعیف شود و برای انجام‌دادن کارهای ساده قبل، به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. اما این نشانه‌های طبیعی که با گذر سال‌ها، سراغ هر کسی می‌روند، به معنای دچارشدن شما به آلزایمر نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، آلزایمر که یکی از جلوه‌های زوال عقل (دمانس) است، گرچه بیشتر سراغ سالخورده‌ها می‌رود، اما بیماری‌ای نیست که همه پیرها، با آن درگیر شوند. زوال عقل، نوعی ناتوانی پیش‌رونده شناختی است که علاوه بر نابودی تدریجی حافظه، در دیگر عملکردهای مغزی فرد نیز اختلال جدی و روزافزونی ایجاد می‌کند.

آمارهای داخلی، از ابتلای یک نفر از هر 100 ایرانی به این بیماری خبر می‌دهند و متخصصان از افزایش تعداد مبتلایان به آلزایمر ابراز نگرانی می‌کنند. گرچه دلیل اصلی نابودشدن مغز بر اثر این بیماری هنوز مشخص نشده، اما محققان تردیدی ندارند که با از میان بردن برخی از عوامل تاثیرگذار، می‌توان احتمال مبتلاشدن به آلزایمر در سال‌های بعد را کاهش و مغز را از نابودی نجات داد.

داروهای اشتباه
درگیرشدن میانسال‌ها با مشکلات خواب، میل آن‌ها به مصرف داروهای اشتباه را بیشتر می‌کند. کم نیستند سالمندانی که به‌خاطر آرام و عمیق خوابیدن، بدون توصیه پزشکان داروهایی چون دیفن‌هیدرامین را به‌صورت مداوم مصرف می‌کنند و با مصرف بی‌دلیل و هر روزه این داروها، احتمال زایل‌شدن مغز خود را افزایش می‌دهند.

افت شنوایی
از دست‌دادن شنوایی، می‌تواند زمینه را برای زوال عقل فراهم کند. محققان می‌گویند مغز افرادی که خوب نمی‌شنوند، به مرور بسیاری از قابلیت‌های خود را از دست می‌دهند و دچار زوال می‌شوند. پژوهشگران بر این باورند که با درمان زودرس مشکلات شنوایی، می‌توان از سلامت مغز محافظت کرد.

افسردگی
درحالی‌که سالمندان افسرده، بیشتر دچار مشکلات مربوط به حافظه می‌شوند، روان‌پزشکان معتقدند: روند نابودشدن مغز در میان این افراد، سریع‌تر از دیگران است. از نظر آن‌ها، میانسالانی که به اختلالات خلقی خود بی‌توجهی می‌کنند و برای درمان افسردگی کاری نمی‌کنند، بیشتر گرفتار افسردگی می‌شوند.

کمبود ویتامین
انگار تنها استخوان‌ها و عضلات ما به ویتامین‌ها محتاج نیستند. محققان می‌گویند افرادی که به اندازه کافی ویتامین‌های گروه B را مصرف نمی‌کنند و از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، بیشتر گرفتار زوال عقل می‌شوند. به گفته این پژوهشگران، با کنترل میزان مصرف موادغذایی حاوی این ویتامین‌ها و آموزش نحوه مصرف مکمل‌های دارویی، می‌توان آمار مبتلایان به آلزایمر را کاهش داد.

آسم
اگر خوب نفس نکشید، مغزتان هم خوب کار نمی‌کند. محققان می‌گویند، کسانی که به مشکلات تنفسی دچار هستند و ریه‌های بیماری دارند و البته کسانی که قلبشان درست خون را در بدنشان پمپاژ نمی‌کند، بیشتر افسرده می‌شوند. به باور پژوهشگران، وضعیت نابسامان گردش خون در بدن، رسیدن اکسیژن به مغز را دچار اختلال می‌کند و مشکلات تنفسی هم، زمینه را برای درست نرسیدن اکسیژن به مغز فراهم می‌کند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، این دو مشکل، احتمال فرسوده‌شدن مغز و دچارشدنش به زوال را بالاتر می‌برند و علاوه بر کاهش حافظه فرد، دیگر عوارض آلزایمر را هم به جان او می‌اندازند.

دیابت
بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که آمار مبتلایان به آلزایمر، در میان دیابتی‌ها به شکل قابل‌توجهی بالاست. محققان می‌گویند، نوسان قندخون، می‌تواند سرعت فرسوده و نابودشدن مغز را چند برابر کند و حتی افراد را به آلزایمر زودرس دچار کند. از نظر این گروه از متخصصان، دیابتی‌هایی که به‌موقع از بیماری خود باخبر شده و آن را تحت‌کنترل قرار می‌دهند، کمتر  گرفتار آلزایمر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha