رئیس شبکه هپاتیت کشوراظهار داشت: به عنوان یک خبرنگار با داروخانه ها تماس بگیرید و پرس و جو کنید آیا واقعا داروخانه هایی که توسط 190 به مردم اعلام می شود داروی مخصوص هپاتیتB نوزادان را موجود دارند یا خیر؟

واکسن ایمنوگلوبولین هپاتیت ‌B همچنان موجود نیست/احتمال ۱۰ درصدی ابتلای نوزادان به هپاتیت بدلیل نبود دارو

سلامت نیوز:رئیس شبکه هپاتیت کشوراظهار داشت: به عنوان یک خبرنگار با داروخانه ها تماس بگیرید و پرس و جو کنید آیا واقعا داروخانه هایی که توسط 190 به مردم اعلام می شود داروی مخصوص هپاتیتB نوزادان را موجود دارند یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در حالی که"سخنگوی سازمان غذا و دارو"  در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر کمبود داروی مخصوص نوزادانی که مادران آنها مبتلا به هپاتیت B هستند، اعلام کرد که این دارو به کشور وارد شده و در مرحله برچسب‌گذاری است، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا این دارو همچون قبل در بازار کمیاب و تامین نشده است.

ایمنوگلوبولین هپاتیت‌B که واردکننده‌ای انحصاری دارد، مخصوص نوزدانی است که مادران مبتلا به هپاتیت B دارند.این دارو از اسفندماه در بازار کمیاب شد تا جایی که به صورت محدود عرضه شده است، در حالی که سازمان غذا و دارو بر این باور است که مردم با تماس با شماره 190 می‌توانند ایمنوگلوبولین هپاتیت‌B را از داروخانه‌هایی که به آنها معرفی می‌شود تهیه کنند، اما تماس با این شماره نیز در نهایت به معرفی چند داروخانه ختم می‌شود که موجودی آنها صفر است.

 صادقانه به مردم بگویند؛ دارو در کشور موجود نیست

موید علویان (رئیس شبکه هپاتیت ایران)  در رابطه با کمبود این دارو گفت: اگر از ابتدا صادقانه به مردم بگویند که دارو در کشور موجود نیست، بهتر است تا اینکه در این رابطه اخبار غلط به مردم بدهیم. تا این لحظه همه بیماران مبتلا به هپاتیت B نتوانسته‌اند، این دارو را برای نوزادان خود تهیه کنند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور تاکید کرد: متاسفانه هنوز این واکسن همچنان به دست ما نرسیده است و مردم با مشکل مواجه شده‌اند. اگر نوزادان این دارو را دریافت نکنند، ممکن است تا 10 درصد مبتلا به این نوع هپاتیت شوند که این رقم کمی نیست.

مویدی گفت: اگر قرار است که هپاتیت را در کشور کنترل کرده و ریشه‌کن کنیم باید دارو در اختیار داشته باشیم. تامین دارو جزو تعهدات وزارت بهداشت است. اگر یک مادر باردار به دلیل نبود دارو هپاتیت را به نوزاد خود انتقال دهد می‌تواند از وزارت بهداشت به قوه قضاییه شکایت کند. این قصور است. در حال حاضر حتی اگر یک نوزاد در زمان وضع حمل مادر به هپاتیت مبتلا شود، حتی زمانی که بزرگ شود می‌تواند از وزارت بهداشت به دلیل عدم تامین دارو و قصوری که اتفاق افتاده است، شکایت کند چرا که خود وزارت بهداشت تزریق این دارو را ابلاغ کرده است؛ نوزادانی که مادران مبتلا به هپاتیت B دارند باید در زمانی که از مادر متولد می شوند، این دارو را دریافت کنند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور اظهار داشت: به عنوان یک خبرنگار با داروخانه‌ها تماس بگیرید و پرس و جو کنید آیا واقعا داروخانه هایی که توسط 190 به مردم اعلام می شود داروی مخصوص هپاتیت بی نوزادان را موجود دارند یا خیر؟

او تاکید کرد: این دارو باید در بدو تولد به نوزاد تزریق شود تا زمانی که نوزاد در شکم مادر است، مبتلا به هپاتیت نمی‌شود یعنی این بیماری از مادر به جنین منتقل نمی شود. وقتی که نوزاد به دنیا می‌آید، خون مادر و جفت ترکیب می‌شود و اگر در همان زمان این دارو به کودک تزریق شود، از مبتلا شدن نوزاد به این بیماری جلوگیری می‌کند. در حال حاضر افراد زیر 24 سال کشور به ندرت مبتلا به هپاتیت هستند، زیرا تا مقطعی ایمونوگلوبیناین دارو به درستی به نوزادان تزریق شده است، اما در حال حاضر این کمبود مشکلات جدی را به وجود آورده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha