فصل هم دیگر نمی‌شناسد، بهار باشد یا پاییز؛ سال‌هاست که گرد و غبار مهمان ثابت کشور و پایتخت شده‌ است. روزی پای کانون‌های همسایه را برای پیدا کردن یک مقصر به میان می‌آوردند و روزی دیگر در جلسات متعدد به دنبال راهی برای کاهش گرد و غبار هستند اما در این میان هیچ کس حواسش به معادن شن و ماسه پایتخت نیست، کانون بروز گرد و غبار درست در کنار گوش تهرانی‌ها.

گناه غفلت از معادن شن و ماسه بر گردن کانون‌های خارجی

سلامت نیوز:فصل هم دیگر نمی‌شناسد، بهار باشد یا پاییز؛ سال‌هاست که گرد و غبار مهمان ثابت کشور و پایتخت شده‌ است. روزی پای کانون‌های همسایه را برای پیدا کردن یک مقصر به میان می‌آوردند و روزی دیگر در جلسات متعدد به دنبال راهی برای کاهش گرد و غبار هستند اما در این میان هیچ کس حواسش به معادن شن و ماسه پایتخت نیست، کانون بروز گرد و غبار درست در کنار گوش تهرانی‌ها.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، کمتر از یک هفته از هشدارهای معاون نظارت و پایش اداره حفاتظ محیط زیست استان تهران مبنی بر افزایش گرد و غبار در استان تهران و سایر استان‌های کشور می‌گذرد که پدیده گرد و غبار استان‌های جنوبی و غربی کشور از جمله استان فارس،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را غبار آلود و مدارس برخی شهرستان‌ها را به تعطیلی کشاند.

اواخر هفته گذشته بود که محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به افزایش گرد و غبار کشور در سال جاری هشدار دارد و گفت که با توجه به کاهش بارش‌ها و خشکسالی اخیر کشور کارگروه مقابله با گرد و غبار در استان تهران تشکیل می‌شود تا به این موضوع رسیدگی کند و منشاء بروز این آلودگی مشخص شود.

تشکیل نشدن کارگروه مقابله با گرد و غبار در استان تهران تخلف است

البته محمدعلی طهماسبی، رئیس کارگروه ملی مقابله با گردوغبار سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به یکی از بندهای آیین‌نامه سال 88 و اصلاحیه سال 95 اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس این آیین نامه تشکیل این کارگروه جزو وظایف اداره کل محیط زیست هر استان محسوب می‌شود و چنانچه تاکنون استانی از تشکیل این کارگروه تعلل کرده به نوعی مرتکب تخلف شده است، زیرا براساس آیین نامه باید نمایندگانی از استانداری، محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه مقابله با گرد و غبار استان تهران عضویت داشته باشند و این کارگروه به ریاست استانداری و دبیری رئیس اداره کل محیط زیست همان استان تشکیل شود.

طهماسبی ادامه می‌دهد: همه استان‌ها باید کارگروه مقابله با گرد و غبار را تشکیل داده و در جلسات آن نیز حضور فعال داشته باشند، همانگونه که این کارگروه در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، خوزستان و ایلام تشکیل و جلسات آن از کارگروه ملی هم بیشتر است باید در سایر استان‌ها نیز به همین صورت اجرا شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات ناگهانی دما منجر به وزش باد و ایجاد گرد و غبار محلی می‌شود به همین دلیل باید عوامل بسیاری را مورد تحلیل و بررسی قرار داد تا به صورت نهایی بتوان منشاء بروز پدیده گرد و غبار را تعیین کرد زیرا پدیده گرد و غبار فرآیندی است که از یک حدی به قبل قابلیت پیش بینی ندارد.

نسخه‌های کنترل و کاهش گرد و غبار در کشور

رئیس کارگروه ملی مقابله با گردوغبار سازمان محیط زیست معتقد است نسخه‌های کلی و متعددی برای کنترل و کاهش گرد و غبار در کشور وجود دارد اما اصلی‌ترین راه برگرداندن اکوسیستم طبیعی به منطقه است به عنوان مثال چنانچه در آن منطقه چرای بیش از حد از مراتع صورت گیرد یا معادن شن و ماسه در اطراف آن محدوده وجود داشته باشد بنابراین بهترین راه مدیریت مناسب عوامل بروز پدیده گرد و غبار است البته پیداکردن راهکار برای جلوگیری از این پدیده سخت و پیچیده نیست اما متاسفانه در ایران پیاده سازی و اجرای راهکارها بسیار دشوار است به طوری که هم اکنون برخی مناطق غربی کشور در اثر مدیریت نامناسب آب و بهره‌برداری غیر اصولی و زه‌کشی دچار معضلات محیط زیستی شده‌اند.

طهماسبی ادامه می‌دهد: کاشت درخت و مالچ‌پاشی از جمله راهکارهای مقابله با کانون‌های ریزگرد در خارج کشور است، و همچنین برای مهار کانون‌های داخلی ریزگردها باید برنامه تثبیت خاک را در مناطق جنوبی و غربی کشور اجرا کنیم.

براساس این گزارش، در حالی که وجود و فعالیت معادن شن و ماسه در غرب استان تهران یکی از علل بروز پدیده گرد و غبار در شهر تهران به شمار می‌آید، اما مسئولان محیط زیست استان تهران نه تنها نسبت به انتقال یا تعطیلی این محل غفلت ورزیده‌اند بلکه عامل بروز پدیده گرد و غبار استان تهران را به کانون‌های خارجی گرد و غبار منسوب می‌کنند.

همین چند روز پیش بود که کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ورود گرد و غبار در تهران را ناشی از ورود آلاینده‌ها از کشورهای همسایه اعلام و گفته بود که باید برای حل معضل گرد و غبار استان تهران با کشورهای همجوار مذاکره و اقدامات مشترکی را آغاز کنیم زیرا ماهیت گرد و غبار تهران ُرسی است که به دلیل سبک بودن تا هزاران کیلومتر نیز امکان حرکت و انتقال دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به این که بخش اعظمی از کانون‌های ریزگرد داخلی ناشی از طرح‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن شن و ماسه اطراف تهران است باید هرچه سریع‌تر نسبت به این مساله برنامه‌ریزی و مناطق بحرانی بروز گرد و غبار در استان تهران شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha