بلاتكلیف و مبهم. این شاید بهترین توصیف برای وضعیت این روزهای دانشكده محیط‌زیست است. این دانشكده كه از اوایل دهه ٥٠ شمسی و به عنوان زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز به كار كرده بود، از اواخر سال گذشته تاكنون با اعلام عدم تمدید قرارداد نیروهای قراردادی و اعضای هیات علمی با مشكلات جدی روبه رو شده است.

دانشكده محیط زیست در اغما

سلامت نیوز: بلاتكلیف و مبهم. این شاید بهترین توصیف برای وضعیت این روزهای دانشكده محیط‌زیست است. این دانشكده كه از اوایل دهه ٥٠ شمسی و به عنوان زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز به كار كرده بود، از اواخر سال گذشته تاكنون با اعلام عدم تمدید قرارداد نیروهای قراردادی و اعضای هیات علمی با مشكلات جدی روبه رو شده است.

 ماجرا از این قرار است كه بر اساس مصوبه‌های شورای عالی اداری (در سال‌های ٩٠ و ٩٦) مراكز وابسته به نهادها و سازمان‌های دولتی برای جذب دانشجو ممنوعیت دارند. دانشكده محیط‌زیست هم به دلیل وابستگی به سازمان حفاظت محیط‌زیست مشمول همین مصوبه است.

یك منبع آگاه در دانشكده محیط زیست كه نخواست نامش منتشر شود،در این باره توضیحاتی داد:

«چون قرار نیست از ابتدای مهرماه دانشكده دانشجوی جدید پذیرش كند مسوولان قرارداد اعضای هیات علمی را در سال جدید تمدید نكردند و از آنها خواستند در برابر تدریس باقیمانده ترم جاری حق‌التدریس ساعتی دریافت كنند و همین باعث شد آنها اعتراض كنند و احساس كنند كه در حق‌شان جفا شده است. چون قبل از اعلام این تصمیم كسی با استادان و دانشجویان حرف نزده بود و راه‌حل دقیقی هم پیش روی‌شان نگذاشته بود.»

به گفته این منبع آگاه بسیاری از كاركنان قدیمی دانشكده هم كه قرارداد سالانه همكاری با دانشكده داشته‌اند در بلاتكلیفی به سر می‌برند. از طرف دیگر تعدادی از دانشجویان این دانشكده دیروز با حضور در دفتر روزنامه از ادامه روند فعلی گلایه كردند و خواستار تعیین راه‌حل‌های سریع برای این مشكل شدند.

نامعلوم بودن وضعیت تدوین پایان‌نامه دانشجویان ترم آخر از جمله این مشكلات است. پیچیده شدن گره مشكلات موجب شد تا امید بزرگ حداد كه مدت كوتاهی سرپرستی این دانشكده را بر عهده گرفته بود هم استعفا كند و حالا «اسكندر امیدی‌نیا» به جای او تكیه زده است شاید كه گره‌های فعلی گشوده شود.

«كریم شافعی» معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشكده با رد اخبار تعطیلی دانشكده گفته بود:

«ما در كنار دانشجویان‌مان هستیم و موظفیم بهترین خدمات آموزشی را برای ادامه تحصیل آنها فراهم بیاوریم كه بتوانند در فضایی آرام روی درس و پژوهش‌شان تمركز كنند، اگر بنا باشد كه دانشجویان به جای دیگری منتقل شوند باز خود را هم به صورت اخلاقی و هم اداری مكلف می‌دانیم كه بهترین شرایط را در این راستا ایجاد كنیم.»

او به صراحت گفته است: «در خصوص اعضای هیات علمی و كاركنان چیزی به نام اخراجی نداریم. خوشبختانه ظرفیت برای پذیرش كاركنانی كه بخواهند از مجموعه جدا شوند درون سازمان محیط زیست و حتی اداره كل محیط زیست البرز مهیاست و جای هیچ نگرانی نیست.»

به گفته دانشجویان معترض توضیحات شافعی تا حدی در روزهای گذشته فضای ملتهب دانشكده را بهبود داده اما از بلاتكلیفی نكاسته است. دانشكده محیط‌زیست از این پس قرار است به عنوان مركز آموزشی محیط‌بانان ادامه كار دهد.

اسكندر امیدی‌نیا، سرپرست دانشكده هم این تغییر را در چارچوب «بازنگری افق و ماموریت دانشكده بر اساس اهداف سازمان حفاظت محیط زیست» توصیف كرده است. اما دانشجویان، اعضای هیات علمی و كاركنان دانشكده این روزها پیش از آنكه درباره ماموریت تازه این مركز برای تربیت محیط‌بان سوال داشته باشند؛ از سرنوشت خودشان می‌پرسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha