سلامت نیوز :معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بهترین روش برای توسعه عادلانه خدمات سلامت و ارتقای شاخص های سلامت در كشور اجرای طرح پزشك خانواده است اما برای نگهداری پزشكان در مناطق محروم مشكل داریم.

 علیرضا مصداقی نیا در مراسم افتتاح رسمی طرح پزشك خانواده كه صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: قبلاً از برقراری شبكه بهداشت در روستاها میزان امید به زندگی در كشور 55 سال بود كه پس از اجرای آن در حال حاضر این میزان به 72 سال رسیده است.

وی افزود: مرگ مادران قبل از اجرای سیستم شبكه 200 در صدهزار نفر بود كه در حال حاضر این میزان به 24 مرگ در صد هزار رسیده است. همچنین میزان مرگ كودكان 120 در هزار نفر بود كه در حال حاضر این میزان به 20 در هزار نفر كاهش یافته است.

مصداقی‌نیا تصریح كرد: این شاخص‌های سلامت نشان می‌دهد كه سیستم پزشك خانواده موثر بوده است اما متاسفانه تنها توانستیم جمعیت روستایی كشور را پوشش دهیم و باید این طرح به جمعیت شهری روی ‌آورد.

وی گفت: در ابتدای ایجاد شبكه 60 درصد جمعیت كشور روستایی بودند اما این میزان در حال حاضر به 40 درصد كاهش یافته است. همچنین با توجه به اینكه در شهرها بازار سلامت و تكنولوژی‌های روز آمد داغ است و بر اساس آن توقعات جوامع شهری از خدمات سلامت و استفاده از فناوری‌های روز افزایش یافته است. به نظر می‌رسد سیستم شبكه باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

مصداقی‌نیا یادآور شد: آمار‌ها نشان می‌دهد از تحرك شهرنشین‌ها روز به روز كاسته می‌شود و به بیمارهای غیر واگیر آنها افزوده می‌شود كه راه‌های این مشكل بزرگ پزشك خانواده و نظام ارجاع است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: به نظر می‌رسد نرم افزار مناسب برای توسعه سلامت در كشور پزشك خانواده است اما در رابطه با نگهداری پزشك به خصوص در مناطق محروم در حال حاضر دچار مشكلاتی هستیم.

وی با اشاره به مشكلات بر سر راه پزشك خانواده خاطرنشان كرد: كمبود پزشك و نظارت ارزشیابی كه با سامانه نظام سلامت و پرونده الكترونیكی قابل حل است از مهمترین مشكلات ما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha