سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 243915

رئیس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که دود اسپند، عود، سیگار و قلیان ایجاد کننده آسم نیستند اما تحریک کننده هستند و علائم این بیماری را تشدید می کنند.

تشدید کننده های آسم را بشناسیم

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که دود اسپند، عود، سیگار و قلیان ایجاد کننده آسم نیستند اما تحریک کننده هستند و علائم این بیماری را تشدید می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌ های آن شامل علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش است. نشانه‌ های رایج آن عبارتند از خس خس، سرفه و تنگی نفس که به سه‌گانه آسم معروف می باشد.


دکتر مصطفی معین افزود: هنوز شواهد علمی قوی وجود ندارد که نشان دهد این دودها ایجاد آسم می کند اما قطعا علائم آن را تشدید می کنند و می توانند سبب حمله شدید آسم شوند.


وی به والدین توصیه کرد که از دود کردن اسپند در فضاهای بسته مانند منازل به شدت خودداری کنند، گفت: تماس با دود سیگار، قلیان، عود و اسپند و همچنین شوینده های شیمیائی می ‌تواند تاثیر مخربی بر سلامت افرادی که زمینه آلرژی دارند و یا مبتلایان به آسم، داشته باشد و سلامت آنان را به خطر اندازد.
معین ادامه داد: هرچند دود اسپند در سنت ما وجود دارد و با وجودی که گفته می شود هوا را استریل می کند، اما این باورها از نظر علمی قابل دفاع نیستند.
به گفته دکتر معین، بوهای تند مانند عود یا عطر و ادکلن، و از همه بدتر شویندهای شیمیایی خطرناک هستند و با ایجاد التهاب در راه های هوائی سبب تخریب بافت ریه می شوند.

** انواع سوسک ها و مایت ها هم به شدت آلرژی زا هستند
رئیس مرکز تحقیقات ایمنولوژی، اسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پژوهش های علمی در دو تا سه دهه اخیر، مشخص کرده که ترشحات و مواد به جا مانده از سوسک ها و مایت ها به شدت آلرژی زا هستند.
وی بیان کرد: حشرات مانند سوسک و مایت ها جزء آلاینده های بیولوژیک هستند و به دلیل رطوبت و گرمای بیش از حد منازل، در این مکان ها و اتاق های بدون نور آفتاب، رشد و نمو می کنند.


معین با اشاره به اینکه مایت ها از سخت پوستان ذره بینی هستند و محیط ایده آل شان در محل گرم، مرطوب و تاریک است، گفت: پرز فرش، تشک، بالشت، پرده های ضحیم و مبل های مخملی، محیطی مناسب برای رشد و نمو این حشره است.
وی افزود: در فضای مرطوب، تاریک و گرم کپک ها و قارچ ها هم رشد پیدا می کنند. رشد و نمو آنها به خصوص در حمام و زیرزمین بیشتر از سایر نقاط بوده و آنها هم از جمله عوامل آلرژی زا داخل منازل هستند.
معین بر لزوم رفع آلودگی ها هوا در فضاهای بسته تاکید کرد و گفت: ما حدود 20 ساعت از شبانه روز را در فضای بسته سپری می کنیم. در بیرون آلودگی هوا اعم از دود خودروها یا ریزگردها قابل احساس است، ولی در خانه کم کم عادت می شود و افراد احساس نمی کنند که در فضای ناسالمی نفس می کشند.
پیش از این نیز، عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفته بود: شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.


دکتر محمدرضا فضل اللهی، متوسط شیوع آسم را در بزرگسالان ایرانی 9 درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان شیوع آسم در بین بزرگسالان در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود که بالاتر از 15درصد است.
فضل اللهی با اشاره به شیوع 11 درصدی این بیماری در گروه کودکان و نوجوانان گفت: استان قم در زمینه شیوع این بیماری در کودکان و نوجوانان، بالاترین رتبه را دارد. مطالعات بیشتری برای یافتن علت شیوع بیماری آسم در این استان باید انجام شود و در حال حاضر علت قطعی آن مشخص نیست.
وی ادامه داد: شیوع آسم در تهران در کودکان 6 تا 7 سال 12.6 درصد و در بین افراد 13 تا 14 سال 16.6درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha