شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 24398
سلامت نیوز :سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام كرد میزان مرگ و میر مادران در بین سال‌های 1990 تا 2008 میلادی یک سوم کاهش یافته است.
تازه‌ترین آمار منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد كه در طول این مدت نرخ مرگ و میر زنان باردار در طول مدت بارداری و در زمان وضع حمل كاهش یافته است.

شبكه خبری بی بی سی در این باره گزارش داد: هرچند این گزارش حامل خبری خوب بوده اما سازمان ملل تاكید كرد آمار تازه نشان داده است که یکی از اهداف توسعه هزاره سوم ناکام مانده است.

این سازمان در آغاز هزاره سوم اعلام کرده بود که قصد دارد با به اجرا گذاشتن برنامه‌های توسعه خود در کشورهای عضو تا سال 2015 مرگ و میر ناشی از زایمان را تا سه چهارم کاهش دهد و مراقبت‌های بهداشتی ویژه بارداری و زایمان را نیز در اختیار همه زنان جهان قرار دهد.

بنا بر محاسبات اخیر سازمان ملل متحد در سال 1990 میلادی، 546 هزار زن در سراسر جهان هنگام زایمان جان خود را از دست دادند. این آمار در سال 2008 به 358 هزار مورد کاهش یافت.

با این که کاهش آمار روند مثبت و امیدواركننده‌ای داشته است اما آمار جدید نشان می‌دهد که هنوز هر روز هزار زن در حین زایمان می‌میرند که اغلب آنها ساکن كشورهای آفریقایی و جنوب آسیا هستند.

کاهش آمار مرگ و میر زایمان در میان مادران به چند دلیل امری مهم است از جمله این که سایر طرح‌های توسعه مانند کاهش مرگ و میر کودکان و اطمینان حاصل کردن از تحصیلات ابتدایی آنها به آن وابسته است این مادران هستند که مراقب سلامت فرزندانشان هستند و آنها را ترغیب می‌کنند که به مدرسه بروند. اما کاهش آمار مرگ و میر زایمان ظاهرا کار دشواری است چون نیازمند آماده کردن مراقبت‌های پیش از زایمان، اصلاح گسترده نظام بهداشت و درمان کشورهایی است که خدمات درمانی آن‌ها در وضعیت مناسبی نیست.

سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره تاكید دارد كه زنان باید در دوره بارداری در چهار نوبت، معاینه کامل شوند. در آفریقا 50 درصد زنان فقط یک بار به طور کامل معاینه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha