چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

رنگ جزو نمادهاست. در بیان، تابع زبان بدن هستیم. پوشش لباس یكی از شاخص‌های زبان بدن است و بعضی از نمادها در این قالب، نمادهای اجتماعی هستند كه هر كدام از این نمادها می‌توانند معرف یك شاخص برای مردم باشند كه تا چه حد نیازهای خودشان را برآورده كنند.

رنگ بر ذهنیت مردم از پلیس تاثیر ندارد

سلامت نیوز:رنگ جزو نمادهاست. در بیان، تابع زبان بدن هستیم. پوشش لباس یكی از شاخص‌های زبان بدن است و بعضی از نمادها در این قالب، نمادهای اجتماعی هستند كه هر كدام از این نمادها می‌توانند معرف یك شاخص برای مردم باشند كه تا چه حد نیازهای خودشان را برآورده كنند.

 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، یكی از این شاخص‌ها طبیعتا پوشش پلیس است. پوشش پلیس چیزی نیست كه تابع سلیقه باشد. باید از یك نُرم جهانی پیروی كند. وقتی قرار است پوشش پلیس تعریف شود، طبیعتا باید معرف شاخص امنیت باشد.

وقتی شهروندی لباس پلیس و كسی را كه لباس پلیس را به تن دارد می‌بیند، امنیت برایش تداعی شود. اگر معكوس شود یعنی دیدن پلیس یا دیدن لباس پلیس به شهروند احساس ناامنی بدهد، نمی‌توان گفت الزاما اینجا رنگ لباس است كه تاثیرگذار است؛ عملكرد پلیس است كه می‌تواند به آن رنگ معنا ببخشد.

ممكن است رنگ لباس پلیس قرمز تعریف شود، اشكالی ندارد اما به شرط اینكه شاخص عملكردی توام با امنیت وجود داشته باشد. به همین دلیل است كه اولا از پوشش‌هایی استفاده می‌كنند كه خنثی باشد و دوم باید به لحاظ عملكردی تا جایی كه می‌شود، پلیس را با مفهوم «امنیت» معرفی كنند و سوم اینكه آموزش شهروندان به اینكه چطور می‌توانند به امنیت دسترسی داشته باشد و احترام متقابلی را تعریف كنند.

اما اینكه صرفا رنگ عوض شود و عملكرد عوض نشود یا رنگ عوض شود ولی ذهنیت و فرهنگ‌سازی تغییر نكند، خیلی اثری نخواهد داشت چرا كه در لباس‌های نظامی (چه لشكری و چه كشوری) دست ما برای انتخاب رنگ خیلی باز نیست. اما برخلاف رنگ‌ها كه تابع نرم جهانی هستند، عملكرد می‌تواند منطقه‌ای و بومی باشد.

اگر پلیس معرف رفتار همراه با احترام برای شهروندان باشد و حضورش در زمینه جرایم پررنگ‌تر از سایر زمینه‌ها باشد، طبیعتا با هر لباسی باشد احترام شهروندان را برمی‌انگیزد. اگر معكوس باشد كه كار پلیس این باشد كه برای پوشش لباس شهروندان سانتی‌متر بگذارد،

از جایگاه پلیس كم می‌كند. كاری كه باید با فرهنگ‌سازی حل شود، گردن پلیس می‌اندازند. به نظر می‌رسد كه در جامعه ما هرجا كم می‌آورند پای پلیس را وسط می‌كشند كه این باعث افت جایگاه پلیس می‌شود؛ بازار ارز به‌هم می‌ریزد، پوشش تابستانی و زمستانی، ورود زنان به ورزشگاه همه و همه را به پلیس ربط می‌دهند؛ و با این رفتارها طبیعتا جایگاه پلیس نزول می‌كند.

باید فرهنگ‌سازی انجام شود و روی وظیفه‌سازی و وظیفه‌مداری كار كنند تا هركس در حیطه وظایفش عمل كند تا جایگاه‌ها محفوظ بماند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha