هر سال بویژه در ایام امتحانات و کنکور مصرف قرص «ریتالین» در میان دانش آموزان و دانشجویان افزایش می‌یابد و برخی برای اینکه بیدار بمانند و بتوانند شب امتحان درس بخوانند از این قرص استفاده و تصور می کنند مصرف آن برای چند مرتبه نمی‌تواند آسیب‌زا باشد، در حالی که کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند قرص‌هایی چون ریتالین و ترامادول دروازه ورود به اعتیاد هستند.

هشدار درباره مصرف «ریتالین»؛ قرص شب امتحانی

سلامت نیوز:هر سال بویژه در ایام امتحانات و کنکور مصرف قرص «ریتالین» در میان دانش آموزان و دانشجویان افزایش می‌یابد و برخی برای اینکه بیدار بمانند و بتوانند شب امتحان درس بخوانند از این قرص استفاده و تصور می کنند مصرف آن برای چند مرتبه نمی‌تواند آسیب‌زا باشد، در حالی که کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند قرص‌هایی چون ریتالین و ترامادول دروازه ورود به اعتیاد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد تهیه قرصی چون ریتالین برای دانش آموزان سخت نیست و علیرغم محدودیت‌هایی که در داروخانه‌ها مبنی بر عدم ارائه دارو بدون دفترچه و تجویز پزشک وجود دارد باز هم برخی دانش آموزان به عنوان سرگروه اقدام به تهیه این قرص‌ها کرده و آن را با قیمت های متفاوتی از هفت تا ۱۵ هزار تومان به دانش آموزان دیگر می‌فروشند؛ به نظر می‌رسد علیرغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز ضعفهای نظارتی در حوزه توزیع دارو و کنترل بازار سیاه فروش قرص‌هایی چون ریتالین و ترامادول پابرجاست؛ هرچند در این میان جای خالی اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی به خانواده‌ها و دانش آموزان نیز به شدت احساس می‌شود.

نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی  نسبت به سوء مصرف داروها در کودکان و نوجوانان و تبعات زیانبار آن به خانواده‌ها هشدار داد و  درباره افزایش مصرف ریتالین در دانش آموزان اظهار کرد: بر اساس گزارش سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، یکی از رفتارهای پرخطر در این قشر، گرایش به مصرف داروهایی چون ریتالین و ترامادول است.

وی افزود: گرایش به این داروها، سه دلیل شایع دارد؛ اول در زمان امتحانات و کنکور و با هدف تمرکز، آرامش و تقویت حافظه، دوم به عنوان راهکاری برای رهایی از اختلال‌های مرتبط با بهداشت روان مانند اضطراب، افسردگی، نقص توجه و سوم به عنوان یک رفتار مخاطره آمیز که در واقع همراه با سایر رفتارها و موقعیت‌های مخاطره آمیز، استفاده شده و روی می‌دهد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگرچه خانواده‌ها در همه زمان‌ها و موقعیت‌ها باید نسبت به گرایش فرزندان به این داروها، حساس و مراقب باشند تاکید کرد: اما در عین حال توصیه می‌شود که در فصل امتحانات و کنکور، مراقبت بیشتری داشته باشند. شواهد نشان می‌دهد متاسفانه از این داروها و قرص ها، در مواردی برای سوء مصرف و به عنوان یکی از ابزارهای آسیب به خود، توسط کودکان و نوجوانان استفاده شده است.

کیایی در پاسخ به اینکه آیا ریتالین وابستگی دارد و اعتیادآور است؟ اظهار کرد: ریتالین، جزو داروهایی است که باید با تجویز پزشک و روانپزشک مصرف شود، چون در صورت عدم رعایت دوز مصرف و در صورت استمرار مصرف خودسرانه، موجب وابستگی شده و عوارض زیانباری دارد.

وی افزود: حتی آن دسته از کودکان و نوجوانانی که ناگزیر به مصرف هستند، باید با نظارت پزشک مصرف کنند و از مصرف خودسرانه، پرهیز کنند. بنابراین آنچه موجب نگرانی است سوء مصرف ریتالین و استفاده نادرست و بدون تجویز پزشک و روانپزشک است که  لازم است خانواده‌ها در این زمینه دقت کنند.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره روند شناسایی دانش آموزان در معرض خطر بویژه در زمینه سوءمصرف ریتالین گفت: بله، دانش‌آموزان دارای اختلال مصرف مواد شامل انواع داروها و مواد، مطابق برنامه‌ای مشترک با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و با محوریت ستاد مبارزه با موادمخدر شناسایی شده و جهت دریافت خدمات درمان و مددکاری ارجاع می شوند. این برنامه در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ نیز اجرا شده است و آیین نامه مربوط به آن با توجه به گذشت چهار سال از اجرا بتازگی توسط کارگروه مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و قوه قضائیه  بازنگری شده است که پس از نهایی شدن فاز جدید آن از مهر ماه ۱۳۹۷ در مدارس کشور اجرا خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha