چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 244044

مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن اعلام جزئیات راه‌اندازی مراکز جدید اهدای خون در پایتخت، از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان جهت تامین نیازهای خونی بیماران و بیمارستان‌ها، دعوت کرد.

انتقاد از پلاسمافروشی در مراکز خصوصی

سلامت نیوز: مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن اعلام جزئیات راه‌اندازی مراکز جدید اهدای خون در پایتخت، از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان جهت تامین نیازهای خونی بیماران و بیمارستان‌ها، دعوت کرد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از تعادل ،مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن اعلام جزئیات راه‌اندازی مراکز جدید اهدای خون در پایتخت، از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان جهت تامین نیازهای خونی بیماران و بیمارستان‌ها، دعوت کرد.

محمد طباطبایی گفت: در شرایط فعلی تولید پلاسمای ایران و داروهای مشتق از پلاسما از مسائل مهم کشور است؛ بنابراین علاوه بر تامین خون و فراورده‌های خونی، تامین داروهای مشتق از پلاسما برای بیماران ضروری است، این موضوع زمانی محقق می‌شود که تامین ذخایر خونی بالا باشد.

او افزود: در سال گذشته مرکز اهدای خون نارمک در تهران به دلیل قدیمی بودن ساختمان و ترک برداشتن آن برای انجام خونگیری و فعالیت‌های عمومی رد صلاحیت شد. بر همین اساس نسبت به سال ۹۵، افت آماری در خون‌گیری داشتیم، اما امسال با جایگزین کردن مرکز اهدای خون در

منطقه ۴ در کنار پارک پلیس، درصددیم تا این نقیصه را برطرف کنیم تا دغدغه‌ها در زمینه ذخایر خونی کاهش یابد. در همین راستا مرکز دیگری را از آن پنج مرکز جامع انتقال خون که قرار است در تهران ایجاد شود، تجهیز و آماده کردیم که در

منطقه ۵ واقع در اتوبان ستاری بعد از مجتمع کوروش و ابتدای باغ‌فیض قرار دارد. این مرکز در حال حاضر در روز به‌طور متوسط ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده و ۱۵۰ تا ۱۷۰ واحد خون‌گیری دارد.

طباطبایی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در آشنایی مردم با مراکز اهدای خون، گفت: مرکز اهدای خون دیگری هم در حاشیه اتوبان صدر، ابتدای تونل صدر در منطقه الهیه داریم که بعد از ماه مبارک رمضان به چرخه کاری ما می‌پیوند.

در منطقه ۲۰ واقع در شهرری روبروی مرکز خرید شهروند نیز یکی دیگر از مراکز اهدای خون ما قرار دارد که اگر بتوانیم این مرکز را در ابتدای ماه مبارک رمضان تحویل بگیریم، می‌توانیم در شب‌های قدر در این مرکز پذیرای مردم آن منطقه باشیم تا مردم مجبور نباشند در کانکس خون خود را اهدا کنند.

او با بیان اینکه مراکز ما حداقل ۳۰ تخت دارند و ظرفیت افزایش تخت‌هایشان تا ۴۰ تخت نیز وجود دارد، افزود: از شهرداری تهران، مجمع خیرین انتقال خون، بانک صنعت و معدن و... تشکر می‌کنم که زمینه ایجاد این مراکز خون را در تهران فراهم کردند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با ا شاره به آمار اهدای خون در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته ۴۰۰هزار مراجعه‌کننده در استان تهران داشتیم که از این تعداد ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

از میان این اهدا‌کنندگان ۱۶۳ هزار و ۷۴۳ نفر اهدا‌کننده مستمر بودند و ۱۰۵ هزار نفر هم اهدا‌کننده با سابقه داشتیم. همچنین ۵۰ هزار نفر هم اهداکننده بار اولی بودند و ۱۴ هزار و ۶۰۰ اهداکننده خانم نیز داشتیم. همچنین ۴۰ هزار نفر اهدا‌کننده با گروه‌های خونی منفی داشتیم که ۱۰درصد مراجعین را به خود اختصاص می‌دهند.

او با انتقاد از دادن پول به اهداکنندکان پول در مراکز خصوصی اخذ پلاسما گفت: متاسفانه از آنجایی که در مراکز خصوصی اخذ پلاسما پول رد و بدل می‌شود و کارت هدیه به اهداکنندگان می‌دهند، اهداکنندگان بیشتر جذب این مراکز می‌شوند و در این مراکز معمولا براساس تعداد پلاسمایی که فرد اهدا می‌کند به او پول می‌دهند و حتی تا ۱۰۰هزار تومان نیز پرداخت می‌کنند. باید توجه کرد که هر فرد در هفته دو بار می‌تواند پلاسما اهدا کند البته در طول سال نباید اهدای پلاسما بیش از ۲۴بار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha