عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از جوانان کشور بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها کار ندارند و روز و شب را در پی کار می‌گردند. ما در شهرستان ها با انبوهی از جوانان تحصیلکرده بیکار مواجهیم که زنگ خطر را در این خصوص به صدا درآورده است.

زنگ خطر بیکاری جوانان تحصیلکرده در شهرستان‌ها به صدا درآمده‌است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از جوانان کشور بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها کار ندارند و روز و شب را در پی کار می‌گردند. ما در شهرستان ها با انبوهی از جوانان تحصیلکرده بیکار مواجهیم که زنگ خطر را در این خصوص به صدا درآورده است.

به گزارش سلالمت نیوز به نقل از ایلنا،محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نبود استراتژی لازم در خصوص ارزیابی دائمی اساتید را از مشکلات فعلی نظام آموزش دانشگاهی کشور دانست و گفت: ما در حال حاضر در کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی‌ای را داریم که هیچ کاری بلد نیستند یا کارهایی در کشور هستند که هیچ فارغ التحصیل دانشگاهی نیز برای آن وجود ندارد.

با انبوهی از جوانان تحصیلکرده بیکار در شهرستان‌ها مواجهیم

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور در دانشگاه ها باید با نیازهای جامعه از هماهنگی و تعادل خوبی برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم در حال حاضر دانشگاه‌ها نه نیاز جامعه و نه دانشجویان را برطرف می‌کنند. بسیاری از جوانان کشور بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها کار ندارند و روز و شب را در پی کار می‌گردند. ما در شهرستان ها با انبوهی از جوانان تحصیلکرده بیکار مواجهیم که زنگ خطر را در این خصوص به صدا درآورده است.

قمی با اشاره به اینکه در شرکت‌های دانش بنیان نسبت به گذشته فعالیت کمتری را شاهد بوده‌ایم، این مسئله را از ضعف‌های جامعه دانشجویی کشور دانست و گفت: در زمینه رشد علمی کشور در مجموع به جز چند رشته شاهد پیشرفت خاصی نبودیم. دانشگاه باید تولید علم کند تا رتبه علمی کشور را بالا رود. ارتقاء جایگاه علمی کشور از دغدغه های مهم ماست و در این خصوص نیز جلسه های متعددی را با دولت برگزار کرده ایم.

امکانات آموزشی باید به صورت متعادل در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان اینکه به عدالت آموزشی و تربیت صحیح دانشجو در تمام دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر تلاش‌های زیادی در راستای عدالت آموزشی شده است که جای تقدیر دارد، اما در کنار این مسئله باید عدالت پژوهشی و به طور کلی پژوهش نیز مورد توجه قرار گیرد، چرا که پژوهش‌های موثر در کشور از دیدگاه من راهگشای کشور است. ایران فقط دانشگاه های ممتازی همچون دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر ندارد و باید امکانات آموزشی به صورت متعادل در اختیار تمامی دانشگاه های سراسر کشور قرار گیرد.

نیازسنجی منطقه‌ای حلقه مفقوده نظام آموزش عالی

وی با بیان اینکه باید نیازهای هر منطقه در کشور به دقت مورد پایش قرار گرفته و سپس دانشجو بر اساس نیازهای بومی هر منطقه در دانشگاه ها تربیت شوند، افزود: به هر حال فرهنگ هر منطقه با سایر مناطق کشور متفاوت است، اینکه ما تربیت دانشگاهی کشور را بر اساس نیازهای محلی منطبق کنیم باعث خواهد شد تا در آینده کشوری داشته باشیم که به جایگاه یکسانی در نیاز و تقاضا برسیم.

قمی با طرح این سئوال که آیا کشور این همه تحصیلکرده دانشگاهی نیاز دارد یا خیر به ناموزون بودن وضعیت کار و دانش جوانان کشور اشاره کرد و راه‌حل این مشکل را تببین یک نقشه راه آموزشی صحیح توسط دولت دانست.

بی‌توجهی به دانش فنی و حرفه‌ای در کشور

وی توجه هر چه بیشتر به دانش فنی و حرفه ای در کشور را یکی از خلاءهای موجود دانست که دانشگاه ها می توانند در برطرف شدن آن نقش مهمی ایفا کنند.

 قمی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و در بازدیدهایی که از دانشگاه‌های متعدد کشور داشته است وضعیت آنها را به لحاظ فرهنگی، هنری و ورزشی نسبت به قبل بهتر و مطلوب تر دیده است، گفت: بی انصافی نکنیم، وضعیت رفاهی دانشگاه ها در سالهای اخیر به مراتب بهتر از قبل شده است، اما من هم موافقم که این تمام ماجرا نیست؛ بلکه ارتقاء وضعیت رفاهی دانشجویان باید در راستای تربیت هر چه بهتر نیروی انسانی مورد نیاز جامعه باشد. در این صورت مشکل جامعه و جوانان کشور هم حل خواهد شد.
محمد قمی
بیکاری جوانان تحصیلکرده
نرم افزار موبایل ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha