سلامت نیوز :متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار خون بالا می تواند سبب نارسایی كلیه، سكته مغزی و عارضه قلبی در انسان شود.
 
دكتر  هومن صادق زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش فشار خون به رگ‌های بدن آسیب می‌رساند كه این عامل خطر نارسایی كلیوی و قلبی و همچنین سكته قلبی و سكته مغزی را در انسان افزایش می دهد.
وی، سكته مغزی، حمله قلبی، نارسایی كلیه و قلب، ورم ریه،‌ آسیب چشمی و مشكل بینایی را از عوارض اصلی فشار خون بالا دانست و اظهار داشت: هرچه فشار خون انسان بالا باشد، طول عمر او كمتر می‌شود.
صادق زاده افزود: چنانچه فردی دارای فشار خون بالا باشد و به مدت طولانی نیز از درمان آن خودداری كند، این وضعیت می تواند نارسایی كلیوی برای او درپی داشته باشد و به بینایی او نیز آسیب وارد آورد.
به گفته وی، فشارخون بالا موجب می‌شود كه قلب به طور غیر طبیعی بزرگ شده و كارایی آن كم شود، چنین وضعیتی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و اختلال در تلمبه كردن خون توسط قلب شود.
متخصص مغز و اعصاب گفت: از هر پنج مورد نارسایی قلبی در زنان، سه مورد به دلیل فشار خون بالا بروز می كند. افرادی كه علاوه بر فشار خون بالا به بیماری دیابت هم مبتلا باشند به مراتب بیشتر از سایر افراد به نارسایی كلیوی و سكته مغزی دچار می‌شوند.
صادق زاده افزود: فشار خون بالا باعث كاهش طول عمر انسان می‌شود. چاقی فرد، زندگی بدون تحرك، تنش‌های عصبی، كشیدن سیگار، مصرف الكل و همچنین مصرف نمك زیاد، باعث بروز فشار خون بالا در افراد می‌شود.
وی با بیان اینكه مصرف پتاسیم، كلسیم و منیزیم برای كنترل فشار خون بالا مفید است، افزود:این مواد معدنی در موز، گلابی، زردآلو، شلیل، پرتقال، كاهو، گل كلم، كدو، سیب‌زمینی، سویا، گوجه فرنگی، انبه، هلو و آناناس وجود دارد ضمن اینكه مصرف سیر و پیاز نیز به كاهش فشار خون كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha