سلامت نیوز :قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور گفت: طرح پزشك خانواده برای تحقق كامل و اجرای صحیح در استان های كشور ،‌نیازمند اعتبارات كافی است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا زالی در حاشیه همایش نظام ارجاع و پزشك خانواده كه در سالن همایش های كتابخانه ملی، افزود:اگر طرح پزشك خانواده به موقع و متناسب با اعتبارات كافی هوشمندانه و با توجه به ظرفیتهای نخبگی كشور در عرصه سلامت و بهره وری محقق شود یك نسخه شفا بخش برای نظام سلامت است.
وی گفت: امیدواریم طرح پزشك خانواده برای سال آینده در سراسر كشور تسری یابد و تمامی ابعاد سیاستگذاری، نظارت و اجرای آن در بخش های مختلف از سازمان های نظام پزشكی شهرستانهای مجری طرح به نحو بهینه استفاده شود.
وی با بیان اینكه در شهرهای بزرگ 80 درصد خدمات سرپایی در بخش های خصوصی ارایه می شود،افزود: در بحث ارایه خدمات سرپایی در شهرستانها نیز در ابعاد مختلف از نظرات كارشناسی و عملیاتی نظام پرستاری شهرستانها استفاده می شود.
قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور گفت : این سازمان آمادگی مشاركت در ایجاد همگرایی شیوه های اجرایی بین وزارتخانه های رفاه و بهداشت را به عنوان بخش ثالث دارد.
وی افزود:اصول اساسی و محوری گسترش اجرای طرح پزشك خانواده به خصوص در شهرهای زیر 50 هزار نفر پیچیدگی بیشتری در بحثهای پزشكی خدمات درمانی خواهد داشت.
وی ضرورت حضور فعال بخش های غیر دولتی را در اجرای این طرح ضروری دانست و گفت: امیدواریم برخلاف فاز اول كه در بخش بیمه روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر حضور بخش غیردولتی در ابعاد سیاست گذاری، نظارتی، اجرایی، پایش و تحقق عملیات این طرح كمرنگ بود، این مساله تكرار نشود.
قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور افزود: معتقدیم كه ظرفیتهای بیشتری از بخش خصوصی در ابعاد مختلف این طرح در سه استان باید صورت بگیرد و چون اصولا بسیاری از مسایل در این سازمان قابلیت انجام دارد می توانیم در سازمان های نظام پزشكی شهرستانهای مجری طرح در این همگرایی ملی استفاده كنیم.
زالی در مورد برگزاری دو همایش بزرگ در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی نیز اظهار داشت: تمام دست اندركاران نظام سلامت در بخش دولتی و غیردولتی این نگرانی را برای تحقق این هدف بزرگ كه همان اجرای طرح پزشك خانواده است را دارند.
وی از جمله چالش فاز اول این طرح را میزان اعتبارات كم آن عنوان كرد و افزود: باز توزیع منابع نیز به شكلی نبود كه رضایت ارایه خدمات را در برداشته باشد و در برخی نقاط كشور شاهد ریزش تیم سلامت بوده ایم و گروه های ارایه كننده خدمات تغییر می كردند.
وی با بیان اینكه اگر اعتبار طرح پزشك خانواده در فازهای اولیه به شكل قابل توجهی تامین شود خدمات بهتری ارایه خواهد شد اظهار داشت: در این صورت مردم نیز با رضایت بیشتری از این طرح استقبال می كنند.
قائم مقام سازمان نظام پزشكی كشور افزود: نظام سلامت كشورهای توسعه یافته نشان می دهد در پنج سال اول اجرای طرح پزشك خانواده منجر به افزایش میزان مراجعه خواهد شد، بنابراین میزان اعتباری كه به این بخش اختصاص می یابد در افزایش مراجعه كنندگان نقش موثری ایفا می كند.
زالی با بیان اینكه در فاز اول اجرای طرح از ظرفیتهای بخش دولتی استفاده نكردیم،‌ گفت:مطالعات ما در این بخش نشان داده كه اجرای این طرح با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی می تواند ارزان تر ، موثرتر و رضایت مردم و پزشكان را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha