سلامت نیوز :رئیس سازمان نظام پزشكی آمل گفت: باید دپارتمان پزشكی خانواده در دانشكده‌های پزشكی ایجاد شود.

 منوچهر مجد با ارایه سخنانی در اولین همایش پزشك خانواده و نظام ارجاع، چالش‌ها و چشم‌اندازها، گفت: عصاره طراحی و اجرای پزشك خانواده و نظام ارجاع این است كه هر شخصی از نظر مراقبت‌های شخصی، اجتماعی و ملیتی این حق را داشته باشد تا با افزایش طول عمر مفید آن و تفاوت‌ها و امتیازات در عرصه درمان به حداقل برسد به طوریكه سیستم مراقبت بهداشتی بتواند نیازمندی‌های جمعیتی را به طور كامل تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: به منظور رسیدن این نیاز استاندارد بهداشتی برای اشخاص، باید از دسترسی‌های ‌غیر عادلانه به مراقبت‌های پزشكی و خدمات پزشكی و همچنین سیستم‌های ناكافی جلوگیری شده و با اختصاص درآمد سرانه و بالا بردن ارزش‌ها مخصوصا در بیمارستان‌های آموزشی و افزایش سریع نیروی كار پزشكی و توزیع نادرست و تداخل پزشك عمومی و متخصص جلوگیری به عمل آید.

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: با تربیت پزشكان بدون گذرانیدن دوره بعد از اتمام تحصیلات در بیمارستان‌های كه بیماری‌های منطقه‌ای ارجح است، هدف بیماری كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و موجب تربیت پزشكانی خواهد شد كه با مراقبت‌های اساسی، شخصی و اجتماعی اشنایی ندارند این معضل به دلیل عدم تربیت پزشكان بعد از اتمام تحصیلات در بیشتر كشورها خواهد بود. بعلاوه اعتباری را كه در این مورد به تحقیقات پزشكی اختصاص داده می‌شود ناچیز است.

به گفته مجد پزشك خانواده كه عملكرد اختصاصی در طب در بسیاری از كشورها داشته است هم اكنون باید در هر دانشكده پزشكی یك دپارتمان پزشك خانواده داشته باشد و در آن همه آموزش‌های تخصصی در این زمینه شامل ابعاد وسیع شامل ارجاع و سهمی در مراقبت ترخیص و پیگیری داشته و بعلاوه بایستی در خصوص آموزش مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خصوص پزشك خانواده تاكید شود. ضمن اینكه دانشجویان باید یك دوره تجربی از بهداشت و بیماری‌های فردی را در جامعه مورد تجربه و كارآموزی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha