سلامت نیوز : رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور از تصویب ساختار و شیوه‌نامه اجرایی آموزش و پرورش دانش‌آموزان مبتلا به چند معلولیت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سوسن كشاورز با اعلام جزئیات تصویب ساختار و شیوه‌نامه آموزش و پرورش دانش‌آموزان مبتلا به چند معلولیتی اظهار داشت: دوره‌های آموزشی و تحصیلی كودكان و دانش‌آموزان مبتلا به چند معلولیت در 4 دوره آموزش پیش‌دبستان، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه طراحی و تصویب شده است.

وی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در ساختار جدید آموزش و پرورش كودكان و دانش‌آموزان چند معلولیتی كه در دی‌ماه به تصویب رسیده است، عنوان كرد: در ساختار جدید، دوره "پیش‌دبستانی " به چهار بخش «از بدو تشخیص تا 4 سالگی»، «آمادگی 4 تا 6 سال ویژه نوآموزان چند معلولیتی بدون كم‌توانی ذهنی»، «پیش‌آمادگی 4 تا 6 سال ویژه دانش‌آموزان چند معلولیتی با كم‌توانی ذهنی» و «آمادگی 6 تا 8 سال ویژه دانش‌آموزان چند معلولیتی با كم‌توانی ذهنی» تقسیم شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور خاطرنشان كرد: همچنین در ساختار آموزش و پرورش كودكان و دانش‌آموزان چند معلولیتی، دوره "ابتدایی " به دو بخش تقسیم شده است كه شامل دوره ابتدایی «عادی و ابتدایی» ویژه است.

كشاورز ادامه داد: دوره "راهنمایی " نیز شامل «دوره راهنمایی تحصیلی» و «دوره راهنمایی تحصیلی پیش‌حرفه‌ای» و دوره متوسطه شامل «دوره متوسطه عادی» و «دوره متوسطه حرفه‌ای» خواهد بود.

* تعریف دانش‌آموز مبتلا به چند معلولیت

وی همچنین از تصویب شیوه‌نامه اجرایی آموزش و پرورش دانش‌آموزان چند معلولیتی خبر داد و در تشریح جزئیات آن گفت: به كودك یا دانش‌آموزی «چند معلولیتی» اطلاق می‌شود كه كُنش وی در بیش از یك حیطه ذهنی، حسی (بینایی و شنوایی)، جسمی - حركتی و رفتاری به میزانی آسیب‌دیده باشد كه تحصیل وی همگام با دانش‌آموزان تك‌معلولیتی، ممكن نباشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور اظهار داشت: بر اساس ماده دو این شیوه‌نامه، حداقل دو مورد ناتوانی طبق استانداردهای تشخیصی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نیازهای آموزشی و توانبخشی فراتر از برنامه‌های طراحی شده برای دانش‌آموزان تك معلولیتی، شرط لازم برای تعریف و طبقه‌بندی كودكان و دانش‌آموزان چند معلولیتی است.

كشاورز تأكید كرد: دانش‌آموزان چند معلولیتی از طریق سنجش، معرفی از طریق مراكز آموزشی استثنایی یا سایر مراجع ذی‌صلاح وارد سیستم آموزش و پرورش ویژه می‌شوند و برنامه‌ریزی‌های آموزشی بر اساس تصمیم‌گیری گروهی كارشناسان خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ساماندهی كودكان چند معلولیتی به دو شكل مدارس و كلاس‌های خاص چند معلولیتی تعیین شده است.

وی تصریح كرد: در استان‌هایی كه امكان تشكیل كلاس خاص چند معلولیتی وجود نداشته باشد، دانش‌آموزان در كلاس‌های تك معلولیتی ساماندهی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha