نتایج آزمایشات جدید نشان داده است كه كم خونی شدید در كودكان بویژه از نوع كم خونی داسی شكل خطر ابتلا به سكته مغزی را در این كودكان بیماری افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز :كم‌ خونی شدید خطر سكته‌های مغزی خاموش را در كودكان تشدید می‌كند.

به گزارش ایسنا، نتایج آزمایشات جدید نشان داده است كه كم خونی شدید در كودكان بویژه از نوع كم خونی داسی شكل خطر ابتلا به سكته مغزی را در این كودكان بیماری افزایش می‌دهد.

به گزارش مجله اینترنتی ساینس دیلی، دكتر مایكل دولینگ متخصص و پزشك مركز طبی دانشگاه تگزاس در ایالت دالاس آمریكا در این باره خاطرنشان كرد: یك چهارم از یك سوم كودكان مبتلا به بیماری كم خونی داسی شكل در مغز خود علائمی از سكته مغزی خاموش را دارند. این كودكان با وجودی كه فقط 5 تا 10 ساله هستند اما ساختار مغزی‌شان شبیه به مغز افرادی 80 ساله است.

به گزارش ایسنا، کم ‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب شناخته می‌شود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. سلول‌های هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس می‌باشند. این مولکول‌های هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند. این خوشه‌ها منجر به توقف جریان خون حمل ‌کننده اکسیژن می‌شوند. این روند طی یک دوره مزمن منجر به بروز کم خونی شدید می‌شود.

این نوع سكته‌ها با عنوان سكته مغزی خاموش شناخته شده هستند چون علائم نورولوژیك آشكار ندارند اما می‌توانند روی عملكرد ذهنی و ادراكی كودكان تاثیر نامطلوبی داشته باشند.

هر چند هر بیمار مبتلا به این كم‌ خونی علائم متفاوتی را تجربه می‌کند اما كم خونی شایع‌ترین علامت بیماری سلول داسی شکل است. در این بیماری سلول‌های قرمز خون به علت بدشکل بودن، توانایی حمل اکسیژن را از دست می‌دهند در نتیجه بدن آب را از دست داده و دچار تب می‌شود.

شکل داسی باعث سفتی سلولها و دام افتادن آنها در رگ‌ها می‌شود. در نتیجه سلولها در طحال تخریب می‌شوند و یا به علت عملکرد غیرطبیعی از بین می روند و کاهش در سلولهای قرمز خونی منجر به کم خونی می‌شود. کم خونی شدید فرد را خسته و رنگ پریده می‌كند، همچنین توانایی حمل اکسیژن به بافت‌ها را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

نتایج این بررسی‌ها در كنفرانس 2011 انجمن بین‌المللی سكته آمریكا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha