در پی انتشار خبر طرح ازدواج دختران بدون اذن ولی از سوی حمیده زرآبادی از نمایندگان مجلس، عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: این طرح نیاز به چکش‌کاری دارد؛ ضمن آن که مدرک تحصیلی نباید در میان باشد و این موضوع قابل قبول نیست.

طرح ازدواج دختران بدون اذن ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد

سلامت نیوز: در پی انتشار خبر طرح ازدواج دختران بدون اذن ولی از سوی حمیده زرآبادی از نمایندگان مجلس،  عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: این طرح نیاز به چکش‌کاری دارد؛ ضمن آن که مدرک تحصیلی نباید در میان باشد و این موضوع قابل قبول نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،سهیلا جلودارزاده نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر به اعتمادآنلاین گفت: ازدواج دختران بدون اذن پدر مسئله عمومی کشورمان نیست و ممکن است درباره درصد کمی از دختران کشور این مسئله صدق کند و مورد نیاز باشد. منتها همان درصد کم هم دوست ندارند در حالت قهر و نافرمانی از پدر و مخالفت با خانواده شان ازدواج کنند.


وی ادامه داد: تصویب این طرح می تواند به پدرها کمک کند تا خودشان را با خواسته‌های فرزندان شان تنظیم کنند. در این شرایط اگر هم نظر پدرها جنبه منطقی نداشته باشد، دخترها می‌توانند مسیرآینده خود را تعیین کنند. پیش از این نیز این موضوع وجود داشت که اگر دختری فکر کند که نمی تواند بعد از رفتن خواستگارش زندگی تشکیل بدهد، می توانسته که ازدواج کند و از نظر شرع هم این مسئله وجود دارد.


 سه شرطی که در این طرح برای ازدواج دختران بدون اجازه ولی پیش بینی شده بود، عبارت است از:
۱:سن ۲۸ سال به شرط احراز رشد از سوی مرجع قضایی
۲:دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد
۳:دارای ۵ سال سابقه کار و بیمه بازنشستگی

این طرح شکست می خورد
شریفی یزدی جامعه‌شناس با تاکیدبر شکست این طرح معتقد است: هر طرح و قانونی که به ساحت اجتماعی توجه نکند، محکوم به شکست است. این که یک خانم 28 ساله در کلان شهر تهران با داشتن مدرک فوق لیسانس به طور معمول بخواهد همسری را برگزیند، طبیعتا خانواده‌اش مخالفتی نخواهند داشت، زیرا اولا به او اجازه داده اند تا فوق لیسانس پیش برود و به لحاظ سنی هم به سن مناسبی رسیده است، اما همین شرایط را به برخی شهرهای دیگر ببرید، امکان پذیر نخواهد بود.


این جامعه‌شناس ادامه داد: در این نقاط هیچ فرقی نمی کند که آن دختر 6 دکترا داشته باشد، 28 یا 38 سالش باشد، واقعیت کار، ساحت اجتماعی و فرهنگ آن منطقه به ما می‌گوید؛ والدین در این باره صاحب نظرند و چه بخواهیم و چه نخواهیم براساس این طرح و حتی غیر از این طرح آن ها مخالفت می‌کنند.


وی افزود: ازدواج در ایران تنها بین دو نفر نیست، بلکه بین دو خانواده است با این تفاسیر اگر این طرح عملی شود آن دختر و پسر مقبول خانواده همسر قرار نخواهند گرفت و از پشتیبانی‌های خانواده‌های شان محروم خواهند شد. من به عنوان جامعه‌شناسی که 27 سال است در این زمینه کار کرده است باید بگویم که حتی اگر زوج با پشتیبانی خانواده ها رو به رو شوند در آینده نیز با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha