وزیر بهداشت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تک تک افراد جامعه را گام مهم دیگر وزارت بهداشت در جهت بهره گیری از فناوری های روز اطلاعاتی و ارتباطی دانست .

سلامت نیوز :دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم انعقاد تفاهمنامه توسعه همکاری های ارتباطی و الکترونیک برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت در طرح پزشک خانواده  و ایجاد اتوماسیون اداری حوزه نظام سلامت با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه، ضمن بیان این مطلب، گفت: ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه های بهداشتی و درمانی و توسعه فرهنگ سلامت در سطح جامعه و آموزش مردم از این طریق، یکی از مهم ترین کارهایی است که توسط پایگاه خبری و اطلاع رسانی وب دا در حال انجام است.

وی افزود: راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری در ستاد وزارت بهداشت و توسعه آن در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و جلوگیری از سالانه 112 هزار مکاتبه کاغذی در سطح ستاد و میلیون ها مکاتبه اداری در بین بیش از 43 دانشگاه علوم پزشکی کشور، راه اندازی رشته های مجازی آموزش پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلات عالی، راه اندازی مجلات الکترونیکی و آغاز ارتقاء  150 مجله پزشکی موجود به فناوری های اطلاعاتی روز، فراهم ساختن زمینه دورکاری کارمندان و بهره گیری از قابلیت های فناوری اطلاعات در بخش روابط عمومی، مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در جهت توسعه شبکه ارتباط مجازی و استفاده از فناوری های اطلاعاتی بوده است.
 
وی انعقاد تفاهمنامه توسعه همکاری های اطلاعاتی وارتباطاتی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه شبکه الکترونیک سلامت، به خصوص ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تک تک افراد جامعه را گام مهم دیگر وزارت بهداشت در جهت بهره گیری از فناوری های روز اطلاعاتی و ارتباطی دانست و افزود: امروز برای تجهیز برنامه پزشک خانواده،  به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پرونده الکترونیک سلامت اینجا گرد هم آمده ایم تا در آستانه افتتاح رسمی طرح پزشک خانواده در روز شنبه 23 بهمن ماه، زمینه تجهیز زیرساخت های شبکه سلامت کشور و نظام ارجاع را به فناوری های ارتباطی فراهم کنیم.
دکتر دستجردی با اشاره به این که اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بدون بهره گیری از امکانات روز ارتباطاتی و پرونده سلامت الکترونیک امکانپذیر نیست، گفت: با توجه به گستره جمعیتی کشور و کارهای متنوعی که پزشک خانواده در جهت درمان و ارتقاء سلامت کشور باید انجام دهد، مقرر است طرح پزشک خانواده به صورت ارجاعی به مردم خدمات پزشکی ارائه کند و ارتباط پزشک عمومی در این طرح با سطوح مختلف از جمله مراکز آزمایشگاهی و متخصصان نیز از طریق پرونده الکترونیک سلامت و تحت سیستم اتوماسیون باید انجام شود. بنابراین بدون تجهیز این طرح به فناوری های ارتباطاتی انجام این طرح با ارتباطات کاغذی مقدور نیست.
وی ادامه داد: علاوه بر این امضای این تفاهمنامه ارتقاء شاخص های سلامت کشور و نظارت بر بخش های مختلف طرح را نیز امکانپذیر می کند.
 
صرفه جویی 30 درصدی در مصرف داروهای ضد سرطانی
 
وزیر بهداشت با ذکر مثالی از چگونگی کنترل مصرف داروهای ضد سرطانی تحت سیستم الکترونیک و متعاقب آن صرفه جویی هزینه ها، گفت: تجویز و مصرف هر دوره داروی سرطان سینه برای هر فرد مبتلا به این سرطان 52 میلیون تومان هزینه در بر دارد که 30 درصد آن را دولت پرداخت می کند. با تجمیع مراکز تجویز این داروها و طراحی سامانه ارتباطی بین مراکز تشخیصی، درمانی و تحقیقاتی و داروخانه ها در قدم اول توانستیم کاهش 30 درصدی مصرف این داروها را با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات محقق کنیم.
وی با تذکر این نکته که توسعه فناوری های ارتباطاتی به این مقولات ختم نمی شود و باید تمام آمبولانس ها، مراکزعملیاتی اورژانس کشور و مراکز اورژانس پیش بیمارستانی  از خدمات الکترونیک در جهت انجام کارها و ارتقاء خدماتشان بهره ببرند، اظهار داشت: در کنار این اقدامات وزارت بهداشت سالانه 24 آزمون سراسری پزشکی کشور را برگزار می کند که تنها در آزمون کارشناسی ارشد خود سالانه پذیرای 50 هزار داوطلب است که بدون توسعه و ارتقاء سیستم الکترونیکی  و فضای مجازی انجام این کارهای آموزشی میسر نیست.
وی صدور گواهینامه های مختلف، مجوزها و پروانه ها از طریق سیستم الکترونیکی را مورد اشاره قرار داده و بیان داشت: امضای این تفاهمنامه در طلیعه سی و دومین سال انقلاب اسلامی را به فال نیک گرفته و اجرای آن را گام بزرگی در راه ایجاد دولت الکترونیک که از شعارهای مهم دولت دهم محسوب می شود، می دانم.
وی در خاتمه آرزو کرد این تفاهمنامه همه مراکز درمانی از خانه های بهداشت تا بیمارستان های بزرگ و مراکز تخصصی را تحت پوشش خود قرار داده و برنامه های مختلف نظام سلامت کشور از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع را به بهترین شکل عملیاتی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha