یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

رییس مركز تحقیقات ایدز ایران از برخی سیاست‌ها و فعالیت‌های مرتبط با برنامه استراتژیك ایدز و تاثیرگذار در تعهد بین‌المللی ایران برای كاهش ٣٠ درصدی انتقال ویروس و ابتلای جدید تا سال ٢٠٢٠ انتقاد كرد.

چرا تابلوهای تبلیغاتی هشداردهنده حذف شدند؟

سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات ایدز ایران از برخی سیاست‌ها و فعالیت‌های مرتبط با برنامه استراتژیك ایدز و تاثیرگذار در تعهد بین‌المللی ایران برای كاهش ٣٠ درصدی انتقال ویروس و ابتلای جدید تا سال ٢٠٢٠ انتقاد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،انتقادات مینو محرز در حالی بیان شد كه وزیر بهداشت، امروز برای شركت در هفتاد و یكمین مجمع سازمان جهانی بهداشت به ژنو سفر می‌كند و قرار است در این اجلاس درخصوص تجربیات ایران در حوزه پیشگیری از بیماری ایدز سخنرانی كند. محرز كه روز گذشته با ایلنا گفت‌وگو می‌كرد، اولین انتقاد خود را درباره توقف اجرای طرح اتوبوس ایدز مطرح كرد. 

این طرح آخرین بار آذر ماه ١٣٩٥ در تهران اجرا شد و استقرار یك اتوبوس در نقاط پرتردد شهر و اطلاع‌رسانی درباره نحوه ابتلا به این بیماری و انجام آزمایش رایگان خون از مراجعانی كه رفتار پرخطر داشتند، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شد. زمستان ٩٤ هم یك كمپین اطلاع‌رسانی درباره زندگی سالم توسط شهرداری تهران ایجاد شد كه در راستای اجرای این برنامه، تابلوهای تبلیغاتی درباره سبك زندگی سالم در سطح شهر و به خصوص در بزرگراه‌های پایتخت نصب شد.

مضمون برخی تابلوها، هشدار درباره نحوه ابتلا به بیماری اچ‌آی‌‌وی و پیشگیری از ابتلا با پرهیز از رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده بود. مخالفت‌های گسترده از سوی برخی افراد متعصب و ناآگاه از واقعیت‌های پنهان در جامعه، منجر به جمع‌آوری زودهنگام تابلوهای تبلیغاتی و همچنین توقف فعالیت اتوبوس‌های ایدز شد در حالی كه هشدار نسبت به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی، به خصوص در قشر جوان و تحصیلكرده، حداقل از ١٠ سال گذشته تا امروز و با مضمون «شیوع موج سوم ایدز» بسیار پررنگ بوده است.

محرز هم در اظهارات روز گذشته خود این انتقاد را خطاب به متعصبان ناآگاه مطرح كرد و گفت: «متاسفانه برخی اقدامات برای كنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود و برای برخی خوشایند نیست. اتوبوس‌ ایدز یكی از راه‌هایی بود كه می‌توانست در این مسیر به ما كمك كند، اما عده‌ای سروصدا كردند و سعی آنها این بود كه جلوی این طرح را بگیرند و این طرح متوقف شد.

می‌گفتند فعالیت اتوبوس ایدز ترویج بی‌بندوباری است. متاسفانه این تفكر افرادی است كه اعتقاد دارند در كشور بیماری ایدز وجود ندارد و همه‌چیز رو به راه است. این افراد مثل كبك سرشان را زیر برف كردند و مسائل، مشكلات و واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند و از قبول آن امتناع می‌كنند. در حالی كه یكی از مشكلات در حوزه كنترل و پیشگیری از افزایش ابتلا به اچ‌ای‌وی، ناآگاهی درباره رفتارهای پرخطر است.

حتی مبتلایان هم در بسیاری مواقع از بیماری خود اطلاع ندارند و مشاهده شده كه بعد از ازدواج متوجه بیماری خود می‌شوند؛ بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد كه قبل از ازدواج متوجه بیماری خود شوند و ایجاد موانع شناسایی بیماران، این كار را با مشكل مواجه می‌كند.»

انتقاد دیگر محرز درباره توقف ورود داروی «آیمود» به خط تولید داروهای درمان مبتلایان ایدز بود؛ دارویی كه در دولت نهم رونمایی شد و در همان زمان به عنوان نمایش تبلیغاتی دولت، مورد انتقاد فعالان درمان ایدز و از جمله، برادران پزشك فعال در حوزه كاهش آسیب اعتیاد قرار گرفت و حتی به دستگیری و پرونده‌سازی برای آنها منجر شد چرا كه فعالان درمان اعتیاد و ایدز با تشكیك در ویژگی‌های اعلام شده درباره آیمود اعلام كردند كه «این داروی گیاهی با عنوان داروی متوقف‌كننده سیر پیشروی ویروس معرفی شده در حالی كه آیمود، صرفا دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران است.»

محرز هم البته روز گذشته همین ویژگی را مورد اشاره قرار داد و معتقد بود كه «آیمود موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران می‌شد اما وارد چرخه درمان نشد، این دارو در داخل جایگزین نداشت، بیماران مبتلا به ایدز علاوه بر داروهای صنعتی و شیمیایی مثل آنتی‌بیوتیك‌ها كه برای درمان مصرف می‌كنند باید دارویی داشته باشند كه سیستم ایمنی آنها را تقویت كند، آیمود یك داروی بدون عارضه بود كه تركیب گیاهی دارد و این كار را برای بیماران ایدزی به خوبی انجام می‌داد. اگر مطالعات بیشتر در رابطه با این دارو صورت می‌گرفت نتایج بهتری برای بیماران مبتلا به ایدز داشت. متاسفانه بودجه به این دارو تعلق نگرفت و تمام تحقیقات مربوط به این دارو و همچنین تولید آن متوقف شد.»

محرز، بخشی از صحبت‌های خود را خطاب به بیماران گفت؛ خطاب به افرادی كه رفتار پر خطر دارند و شهروند این جامعه هستند و به دلیل ضعف فرهنگ‌سازی، از خطر رفتارهای خود آگاهی ندارند : «بیش از ۱۸۰ كلینیك در سراسر كشور به نام كلینیك بیماری‌های رفتاری وجود دارد و اگر كسی به این كلینیك‌ها مراجعه كند، مشاوره و آزمایش، رایگان است و اگر نتیجه تست مثبت شد نیز، تمامی اقدامات و مراقبت برای این افراد مجانی است كه باید توسط وزارت بهداشت تامین شود. »

محرز با هشدار نسبت به افزایش ابتلا به ایدز بر اثر رفتارهای پرخطر جنسی، از جای خالی آموزش‌های پیشگیرانه از ابتلا در مدارس و در گروه دانش‌آموزی انتقاد كرد اما اعلام وی درباره افزایش ١٠ درصدی تعداد زنان مبتلا آن هم طی دو سال اخیر، عددی بود كه چندان در صحت آن نمی‌توان اطمینان داشت چرا كه به استناد موارد شناسایی شده طی سال‌های ٩٥ و ٩٦ و در آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد زنان مبتلا ٣ درصد افزایش داشته است.

اما آنچه در انتقادات محرز باید پررنگ شود، هشدار نسبت به نادیده گرفتن عامدانه فعالیت زنان تن‌فروش و خطر جدی انتقال ویروس از طریق این زنان به مشتریان آنهاست. محرز در صحبت‌های خود این تاكید را داشت كه: «باید حضور زنان تن‌فروش در كشور را بپذیریم و در جهت سلامت آنها قدم‌ برداریم تا بتوانیم جامعه را سالم نگه داریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha