یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 244308

موارد مسمومیت بر اثر مصرف قارچ سمی خودرو در استان‌های كوهپایه‌ای كشور به بیش از ٧٢٠ مورد رسید.

«كلاهك قاتل» همچنان قربانی می‌گیرد

سلامت نیوز: موارد مسمومیت بر اثر مصرف قارچ سمی خودرو در استان‌های كوهپایه‌ای كشور به بیش از ٧٢٠ مورد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، به گفته مجتبی خالدی؛ سخنگوی اورژانس كشور، تا صبح روز گذشته ٧٢١ نفر براثر مصرف قارچ «آمانیتا» (معروف به كلاهك قاتل) مسموم شده‌اند كه از این تعداد ١٩٠ نفر بستری، ٥٢٣ نفر ترخیص و ٩ نفر فوت شده‌اند ضمن آنكه تعداد استان‌های درگیر این نوع مسمومیت به ٩ استان افزایش یافته است.

در حالی كه طی دهه نخست اردیبهشت ماه، فقط استان كرمانشاه از بروز موارد مسمومیت هموطنان ساكن بر اثر مصرف قارچ خودروی سمی خبر داده بود اما خالدی به خبرگزاری‌ها اعلام كرده كه در حال حاضر، مواردی از مسمومیت در استان‌های قزوین، چهار محال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد و ایلام هم مشاهده شده است.

بنا بر آخرین اعلام سخنگوی اورژانس كشور كه در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، تا امروز تعداد مراجعات مسمومیت در استان‌های كرمانشاه ۲۹۳ نفر، ۶۷ نفر بستری، ۷ نفر فوتی، زنجان ۵۵ نفر، ۴۶ نفر بستری، آذربایجان غربی ۷۲ نفر، ۳۲ نفر بستری، كردستان ۱۰۱ نفر، ۱۱ نفر بستری، یك نفر فوتی، لرستان ۱۵۴ نفر، ۲۲ نفر بستری، یك نفر فوتی، كهگیلویه و بویر احمد ۶نفر، ۲ نفر بستری، ایلام ۳۳ نفر، ۶ نفر بستری، چهار محال و بختیاری ۳نفر، قزوین ۳ نفر، ۳ نفر بستری است.

در عین حال خبرگزاری تسنیم‌هم روز گذشته به نقل از مسوولان دانشگاه علوم‌پزشكی شیراز گزارش داد كه در استان فارس هم ٣٣ نفر دچار مسمومیت شده و ٤ نفر فوت كرده‌اند كه هنوز این آمار توسط سخنگوی اورژانس كشور تایید نشده‌است.آنچه ممكن است مورد سوال باشد، علت افزایش موارد مسمومیت بر اثر مصرف این قارچ غیرخوراكی در سال جاری است كه هفته گذشته، محی الدین سجادی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كردستان ، علت بالا بودن آمار را تغییر شرایط آب و هوایی سال جاری در مناطق كوهپایه‌ای غرب كشور و به طور خاص، افزایش قابل توجه میزان بارندگی در این مناطق اعلام كرد كه به استناد صفحات مجازی هم، رشد قارچ «آمانیتا» در زمان بارندگی افزایش می‌یابد.

در حالی كه منابع رسمی در صفحات مجازی هشدار داده‌اند كه حتی خشك كردن یا پختن این نوع قارچ خودرو باعث از بین رفتن سموم نهفته در بافت‌های قارچ نمی‌شود، خالدی هم به ایلنا گفت كه بیماران دچار مسمومیت یا در زمان حضور در طبیعت از این قارچ غیرخوراكی استفاده كرده‌اند یا در مناطقی كه فروش گیاهان خودرو مرسوم است، این قارچ‌ها به صورت فله عرضه می‌شده كه افرادی هم با خرید و مصرف آن دچار مسمومیت شده‌اند.

نكته بسیار مهم آن است كه بنا بر تاكید مسوولان وزارت بهداشت، قارچ‌های پرورشی كه طی سال‌های اخیر با استقبال گسترده هموطنان روبه‌رو شده و در گلخانه‌های مخصوص، تولید می‌شود از گونه كاملا متفاوت با قارچ‌های خودرو در محیط طبیعت بوده و هیچ آلودگی و خطری برای سلامت انسان ندارد اگرچه توصیه كارشناسان این است كه مردم، حتی از خرید فله‌ای و خارج از بسته‌بندی این نوع قارچ هم خودداری كرده و صرفا بسته بندی‌های ممهور به برچسب كنترل بهداشت و مورد تایید وزارت بهداشت را خریداری كنند.

پیرحسین كولیوند؛ رییس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت هم هشدار داده كه: «نه تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی و ناآشنا خودداری كنید بلكه به آنها هم دست هم نزنید زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست در برخی از گونه‌های قارچ‌ها وجود دارد. تشخیص سمی یا خوراكی بودن قارچ‌ها هم كار ساده‌ای نیست و تنها از طریق آزمایش‌های دقیق امكان‌پذیر است. اگر با علائم مسمومیت مواجه شدید، آب و مایعات فراوان مصرف كرده و هرچه سریع‌تر به نزدیك‌ترین مراكز درمانی مراجعه كنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha