سلامت نیوز : کارشناسان سازمان نظام پزشکی و بخشهای درگیر در اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در همایش امروز خود گفتند این طرح مشکلات زیادی دارد و خوب پیش نمی رود، ولی صادق محصولی که بعد از همه سخنرانی کرد گفت این کاغذها و تابلوها، همه فیلم است.
به گزارش خبرآنلاین کارشناسان سازمان نظام پزشکی و بخشهای درگیر در اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در همایش امروز خود گفتند این طرح مشکلات زیادی دارد و خوب پیش نمی رود، ولی صادق محصولی که بعد از همه سخنرانی کرد گفت این کاغذها و تابلوها، همه فیلم است.
سالن برگزاری همایشهای کتابخانه ملی ایران، امروز شلوغ بود تا پزشکان شاغل در وزارت بهداشت و اعضای سازمان نظام پزشکی آخرین مطالعات اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده را با یکدیگر در میان بگذارند. ابتدا دکتر صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس مجلس، پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: "امروزه نیاز داریم امروز کار مطالعاتی دقیق برای جمعیت کشور با مولفه های امروز صورت گیرد تا جایگاه پزشک نیز در نظام شبکه و نظام ارجاع تعیین شود. اصلاح سیستم بودجه ریزی نظام سلامت هم پیامد این کار است. "

شهاب الدین صدر در توضیح مشکلات نظام بهداشت و درمان فعلی گفت: " در همین وضعیتی که دچار مشکل بودجه ای هستیم، 10 درصد از درآمد قانون هدفمندی اختصاص به حوزه سلامت پیدا می کند، این حجم بودجه مازاد بر تصور ما بوده، اگر در ساختار صحیحی توزیع شود، نظام سلامت را ارتقا می دهد، ولی اگر قرار باشد چاله های گذشته را پر کند، قانون هدفمندی که ما 10 درصد درآمدش را برداشته ایم، نمی تواند موثر باشد."

وی با تشریح میزان بودجه اختصاص یافته به نظام سلامت از محل درآمد آزاد سازی یارانه ها افزود: " معاون سازمان اجرای طرح یارانه ها، اعلام کرد در 3 ماه گذشته 16 میلیارد دلار درآمد این کار بود. در سال می توان 64 میلیارد دلار از اجرای این قانون صرفه جویی کرد. 10 درصد این بودجه که نزدیک به 5/6 میلیارد دلار می شود، مدیریت صحیحی می خواهد که در افراد کارامد و مدیران خوش فکر صرف شود، نه در دایره بسته ای که همینطوری سالهاست دارد می چرخد."

کارشناسان: مشکلات زیادی وجود دارد

پس از صدر، تعدادی از کارشناسان و مسئولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در گزارشهای خود از مناطق مختلف کشور که طرح پزشک خانواده به صورت آزمون، اجرا شده بود، گفتند این طرح مشکلاتی زیادی از جمله بیکار شدن 33 هزار پزشک عمومی و بسته شدن 5 هزار مرکز پاراکلینیک و داروخانه در پی دارد که باید به آن با آن برخورد صحیح صورت گیرد.

حسین قشلاقی، بازرس سازمان نظام پزشکی در گزارش خود گفت: "نمی توان انتظار داشت در سیستمی که معلوم نیست چه تبعاتی در پی دارد، پزشکان عمومی را بیکار کرد. باید از ابتدا، با پزشکان بخش خصوصی و دولتی مشورتهای لازم صورت می گرفت تا این مشکلات به وجود نیاید. به طور مثال در استان خوزستان، پزشکان بخش خصوصی حاضر نیستند در این طرح، همکاری و مشارکت کنند."

عدم تمایل پزشکان در اجرای طرح نظام اجرا، به عنوان اصلی ترین مشکل استانهای خوزستان،؛ چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان مطرح شد. ولی زمانی که صادق محصولی پشت تریبون قرار گرفت، تمام این انتقادات را رد کرد.

وزیر رفاه: این انتقادها فیلم است

صادق محصولی، به عنوان یکی از آخرین سخنرانان این همایش، در حالی پشت تریبون قرار گرفت که لحظاتی پیش در وزارت بهداشت، آغاز اجرای رسمی طرح پزشک خانواده را جشن گرفته بود. ولی با اشاره به این موضوع گفت: " متاسفانه نگاه ها بخشی است. الان هم حتی این انتقاد را می توانیم به خودمان داشته باشیم که دو جلسه همزمان در یک موضوع واحد برگزار می شود. فارغ از اینکه کی جلوتر جلسه را اعلام کرده، این حسن نیست. اهمیت را نشان می دهد که جلسات مختلف برگزاری می شود، ولی باید به سمتی برویم که دست یاری را به سوی یکدیگر برقرار کنیم."

وزیر رفاه با "فیلم" خواندن تحقیقهای کارشناسان این همایش سخنش را اینطور به پایان برد: " بخش خصوصی می خواهد مصاحبه و تحقیق کند که وزارت رفاه نمی تواند طرحهای جدید را اجرا کند. وزارت بهداشت هم آمده و در 3 استان به صورت پایلوت پزشک خانواده و نظام ارجاع را پیاده کرده، حالا می گویند هیچکدام انجام نشده، یک تابلو اینجا دارند و یک دفترچه به عنوان آمار داده اند تا این را ثابت کنند، اینها، همه فیلم است. واقعا درست نیست اینطور انتقاد کنیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha