نگران بدبوشدن بدنتان در روزهای گرم بهاری هستید. نگرانید چربی موهایتان، بهانه‌ای برای قضاوت شدنتان شود یا دیگران جوش‌های روی پوست چرب شما را، به‌عنوان دلایلی برای بهداشتی زندگی نکردنتان تفسیر کنند.

این قسمت‌های بدنتان همیشه به پاک‌شدن نیاز ندارند

سلامت نیوز: نگران بدبوشدن بدنتان در روزهای گرم بهاری هستید. نگرانید چربی موهایتان، بهانه‌ای برای قضاوت شدنتان شود یا دیگران جوش‌های روی پوست چرب شما را، به‌عنوان دلایلی برای بهداشتی زندگی نکردنتان تفسیر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، دوش‌گرفتن هر روزه، آرامش‌بخش نیست. این عادت لااقل در نیمه گرم سال، مجال قضاوت‌کردنتان را از دیگران می‌گیرد، اما مراقب باشید که میل شما برای داشتن موهایی درخشان یا چهره‌ای خالی از برق چربی، به بهانه‌ای برای آسیب‌دیدن بدنتان تبدیل نشود. متخصصان می‌گویند، برخی از نواحی بدن شما، نیاز چندانی به هر روز شسته‌شدن ندارند و اگر بخواهید با شوینده‌ها، مدام آن‌ها را برق بیندازید، زمینه را برای آسیب‌دیدنشان فراهم می‌کنید.

گوش‌ها
شاید با یکی، دو روز تمیز نکردن گوش‌هایتان، احساس ناخوشایندی پیدا کنید. اما تحمل کنید. متخصصان می‌گویند دلیلی ندارد که مدام کانال گوشتان را تمیز کنید و از شکار وکس‌های زردرنگ خوشحال شوید. از نظر آن‌ها، تا زمانی که وکس از گوش شما خارج نشده، دلیلی برای بیرون‌کشیدن آن وجود ندارد و اصرار به پاک‌کردن مجرای گوش، نه تنها شنوایی را بهتر نکرده و احتمال عفونت گوش را کاهش نمی‌دهد، بلکه راه را برای ورود آلودگی‌ها به این عضو حساس باز می‌کند.

پوست صورت
پوست صورتتان را هر روز بشویید، اما هر روز آن را با اسکراب‌ها، شوینده‌های قوی یا حتی سفیدآب تمیز نکنید. پوست شما برای سالم و باطراوت ماندن، تا اندازه‌ای به چربی‌ها نیاز دارد و اگر مدام در حال سابیدنش باشید، زودتر پیر می‌شود. پیشنهاد ما این است که صبح‌ها، پوستتان را با آب خنک بشویید و عصرها با یک شوینده ملایم، آلودگی محیط بیرون را از پوست پاک کرده و سپس آن را با مرطوب‌کننده متناسب با نوع پوستتان مرطوب کنید. متخصصان می‌گویند، پوست شما، به مرور به همه این شوینده‌های قوی هم عادت می‌کند و اگر دست از سابیدنش برندارید، هر روز چرب‌تر شده و به شست‌وشو مقاوم‌تر می‌شود.

ناف
حتی اگر مقداری جرم تیره‌رنگ در نافتان ببینید، دلیلی ندارد که با فشار انگشت‌ها یا کشیدن لیف، نافتان را برق بیندازید. از نظر متخصصان، همین که در زمان دوش‌گرفتن، به آرامی و مثل دیگر نقاط بدن نافتان را شست‌وشو دهید، برای تمیزشدن این عضو کافی است. شاید باورتان نشود که ناف پیچ‌درپیچ شما، عضو حساسی از بدنتان است که نباید زیاد با دست‌هایتان لابه‌لای حفره‌اش را تمیز کنید یا اینکه مدام کف و صابون را به آن وارد کنید.

مو
حالا که تابستان شده، طبیعی است که هر روز دوش بگیرید. اما برای سالم ماندن موهایتان، از هر روز شامپوکردن آن خودداری کنید. یک روز در میان شامپوکردن موها و هر هفته یک‌بار چرب‌کردنشان با روغن‌های طبیعی، می‌تواند به سالم و باطراوت ماندن موهای شما کمک کند. به گفته متخصصان، شاید لازم باشد هر روز کشاله ران، زیر بغل یا زیر گردنتان را به خوبی با آب و صابون بشویید، اما دلیلی ندارد که هر روز موهایتان را با شامپوها بشویید و ادعاهای تولیدکنندگان در مورد عرضه «شامپوهای روزانه» را باور کنید.

بینی
وقتی ویروس‌ها و باکتری‌ها به مجاری تنفسی شما حمله می‌کنند، احتمالا از سرم‌های نمکی شست‌وشو برای مبارزه با آن‌ها کمک می‌گیرید. اما یادتان نرود بالاکشیدن محلول نمکی از مجرای بینی، تنها در دوره کوتاه‌مدت سرماخوردگی یا زمان اوج ابتلا به عفونت‌های تنفسی توصیه می‌شود و تکرار مداوم این کار به مجرای بینی شما آسیب جدی و گاه جبران‌ناپذیر خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha