یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

کتایون نجفی‌زاده، مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان، در یک نشست خبری با حضور متخصصان و برخی چهره‌های هنری دراین‌باره گفت: بر اساس آمار جهانی، دو‌هزارو 500 تا چهار هزار نفر می‌توانند اهدای عضو کنند.

25‌هزار نفر در صف انتظار پیوند عضو

سلامت نیوز:کتایون نجفی‌زاده، مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان، در یک نشست خبری با حضور متخصصان و برخی چهره‌های هنری دراین‌باره گفت: بر اساس آمار جهانی، دو‌هزارو 500 تا چهار هزار نفر می‌توانند اهدای عضو کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ،چون در ایران روزانه 7 تا 10 نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو بر اثر نرسیدن به‌موقع عضو مناسب، جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای اهدای عضو بسیار احساس می‌شود و مردم در صورت آگاهی صحیح، می‌توانند کمک شایانی به بیماران نیازمند عضو داشته باشند.

 او با بیان اینکه سالانه 16 ‌هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور رخ می‌دهد، گفت: در سال گذشته دو‌هزارو 208 نفر از طریق اعضای بیماران مرگ مغزی نجات پیدا کردند. به‌طوری‌که ‌هزارو 281 نفر از کلیه بیماران مرگ مغزی، 765 نفر کبد، 131 قلب، 10 ریه و 21 لوزالمعده به بیماران نیازمند عضو پیوند زده شد.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: در سال گذشته 38 درصد از سرپرستان خانوار مرگ مغزی شدند که انجمن برای ترغیب آنان برای همکاری و اهدای عضو، اقدام به حمایت از خانواده‌های متوفیان مرگ مغزی کرد.

 او بر فرهنگ‌سازی مفهوم مرگ مغزی تأکید و عنوان کرد: در‌صورتی‌که فرهنگ‌سازی به‌درستی صورت بگیرد، بیماران نیازمند عضو را می‌توان نجات داد و باید بدانیم که کمبود عضو اهدایی، با فرهنگ‌سازی صحیح و انسجام در سیستم بهداشتی کشور رفع می‌شود.  

محمد مهدوی، متخصص قلب کودکان، گفت: در سال گذشته 35 نفر از اطفال در فهرست انتظار، پیوند عضو شدند که تعداد این پیوندها در سال گذشته بیش از سال‌های قبل از آن بوده است.

او افزود: در ماه مبارک رمضان سال گذشته 11پیوند عضو انجام شد؛ درحالی‌که در چهار ماه اخیر فقط یک پیوند انجام گرفته و 12 کودک نیازمند پیوند عضو تحت نظر بنده هستند. مهدوی بر معرفی خیران و ترمیم داروی کودکان پیوندی از سوی انجمن اهدای عضو ایرانیان تأکید و تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha