سلامت نیوز :متخصصان علوم اعصاب و نورولوژی در انستیتو علوم ویزمن موفق به شناسایی یك خانواده پروتئینی شده‌اند كه قادر است واكنش استرس را آرام كند.

 دكتر آلون چن متخصص اعصاب در این انستیتو خاطرنشان كرد كه پروتیئن جدید با مكانیسم بروز استرس در مغز مقابله می‌كند.

روزنامه ساندی تایمز چاپ انگلیس در این باره نوشت: پروتئین تازه كشف شده از خانواده پروتئین‌های

سی آر اف است و با مجموعه‌ای از فرایندها در مغز در ارتباط است كه به هنگام مواجهه انسان با فشار و استرس بوجود می‌آیند.

به گزارش ایسنا، واكنش به استرس از مغز آغاز می‌شود و دكتر چن روی خانواده‌ای از پروتئین‌ها متمركز شده است كه نقش قالب در تنظیم این مكانیسم ایفا می‌كنند.

وی در بررسی‌های خود دریافت كه سه پروتئین‌ از این خانواده قادر هستند واكنش استرس‌زا را در مغز سركوب كرده و تنش را كاهش دهند. این سه پروتئین اوروكورتین 1 ، 2 و 3 نام دارند كه واكنش استرس را در مغز خاموش می‌كنند.

شدت یافتن استرس یا مزمن شدن آن می‌تواند به تدریج منجر به بروز بیماری‌های روان تنی شود و میزان ابتلا به بیماری‌های جسمی را نیز افزایش دهد. این فشارهای روانی یا استرس‌ها که به فرد تحمیل می‌شوند از سوی دیگر می‌تواند در روان فرد اختلالاتی ایجاد کند. در بسیاری از موارد تغییرات ایمونولوژیک می‌تواند شاخصی از چگونگی تحمل فرد در مقابل استرس و معیاری برای پیش بینی وضعیت جسمی و یا روانی وی باشد. لذا با بالا بردن روحیه و توان تحمل افراد می‌توان علاوه بر بیماری‌های روانی از بیماری‌های جسمی نیز جلوگیری كرده یا به تسریع در درمان آنها کمک کرد.

شرح این بررسی‌ها در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha