یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 24437

رئیس بیمارستان جامع زنان آرش گفت: هر ساله شاهد مرگ و میر مادرانی هستیم که در اثر سقط جنین‌های غیرمجاز در شرایط غیراستاندارد و آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس بیمارستان جامع زنان آرش گفت: هر ساله شاهد مرگ و میر مادرانی هستیم که در اثر سقط جنین‌های غیرمجاز در شرایط غیراستاندارد و آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر اشرف معینی در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که به منظور جلوگیری از سقط جنین و پیامدهای ناشی از آن از جمله صدمه به مادر و مشکلات شرعی و اخلاقی، این کار غیرمجاز اعلام شده است.

رئیس بیمارستان آرش اظهار کرد: سقط های قانونی در مواردی است که پزشکی قانونی به مادران جنین‌های مبتلا به برخی امراض غیر قابل درمان مانند بیماری‌های کروموزومی و ژنتیکی یا مادرزادی که توسط تستهای تشخیصی در سه ماهه اول بارداری تشخیص داده می‌شود، قبل از 16 هفتگی جنین اجازه به ختم حاملگی را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به صرف نقص عضو یا نداشتن یک عضو مجوز سقط صادر نمی‌شود، گفت: سازمان پزشکی قانونی لیستی متشکل از اسامی حدود 50 مورد بیماری از بیماری‌هایی که در صورت تشخیص در جنین یا در مادر اجازه سقط جنین به مادر داده می‌شود را اعلام كرده و در آن موارد بر حسب آن لیست تصمیم گیری می‌شود.

معینی اظهار داشت: خوشبختانه امروزه با تستهای غربالگری که انجام می‌شود تشخیص بیماری جنین به راحتی امکان پذیر شده و در صورت ابتلای جنین به بیماریهایی که توسط پزشکی قانونی ذکر شده عمل سقط با مجوز قانونی انجام می‌گیرد.

وی افزود: سندرم دان و تالاسمی ماژور و برخی بیماری‌های مغزی و عصبی در صورتی که قبل از 16 هفتگی تشخیص داده شود از جمله مواردی است که اجازه سقط می‌یابد. در مورد مادرانی که زمینه بیماری‌های قلبی دارند و ممکن است مادر با حاملگی در خطر مرگ قرار بگیرد قبل از 16 هفتگی اجازه داده می‌شود.

رئیس بیمارستان آرش با بیان اینکه جنین از زمانی که وارد رحم می‌شود و عمل لانه گزینی انجام می‌گیرد انسان است و باید او را به عنوان یک موجود زنده شناخت، گفت: در ایران سقط جنین به لحاظ شرعی حرام است و وجهه اخلاقی نیز ندارد.

معینی اظهار داشت: سقط‌های غیرمجاز در مواردی اتفاق می‌افتد که مادر به دلایل اقتصادی خانوادگی و موارد دیگر فرزند را نمی‌خواهد و اقدام به ختم حاملگی می‌کند.

رئیس بیمارستان آرش با بیان اینکه در بسیاری از موارد سقط جنین به مرگ مادر منجر می‌شود، افزود: خونریزی و عفونت از عوارض سقط جنین است. عفونتی که بعد از سقط جنین اتفاق می‌افتد سبب به وجود آمدن میکروبها و انتشار آنها در لگن، لوله‌ها، تخمدان و موجب چسبندگی لگنی می‌شود و در برخی مواقع سقط جنین خطر مرگ را برای مادر در پی دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که سن حاملگی کمتر باشد عارضه کمتر است و هرچه سن حاملگی بیشتر باشد صدمه و عوارض زیادی را برای مادر در پی خواهد داشت.

دکتر معینی گفت: به دلیل غیرمجاز بودن سقط جنین افراد باردار در شرایط غیر استریل و غیر بهداشتی در مطب‌های آلوده اقدام به ختم حاملگی و سقط جنین می‌کنند و در این راه جانشان را از دست می‌دهند.

رئیس بیمارستان آرش توصیه کرد: در صورتی که افراد فرزند نمی‌خواهند از وسایل مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنند و از حاملگی ناخواسته که منجر به سقط جنین شود جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید اطلاعات زنان را در این زمینه بالا ببرند، گفت: باید وسایل جلوگیری از بارداری به وفور و رایگان در اختیار خانم‌ها قرار بگیرد تا افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی فرزند نمی‌خواهند مجبور به سقط‌های غیر قانونی نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha