دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 244464

همه ما گیلان را به دریا و جنگلش می‌شناسیم؛ دریا و جنگلی كه این روزها به سطل بزرگ زباله‌ای برای مردمش تبدیل شده است.

شرایط سایت زباله سراوان بسیار حاد و خطرناک است

سلامت نیوز:همه ما گیلان را به دریا و جنگلش می‌شناسیم؛ دریا و جنگلی كه این روزها به سطل بزرگ زباله‌ای برای مردمش تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،این مساله به یك عادت برای متولیان جمع‌‌آوری و دفن زباله تبدیل شده و كار به‌آنجا رسیده كه هر روز در رسانه‌های مختلف خبرهایی درخصوص تخلیه زباله‌های بیمارستانی در دریا و جنگل بدون آنكه مراحل بی‌خطرسازی روی آن‌ها صورت گرفته باشد، منتشر می‌شود.

مساله زباله امروز در گیلان به یك بحران تبدیل شده و هر روز شاهد ارائه راهكارهایی از سوی مسئولان این استان برای حل این بحران هستیم اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

رانش 500 متری زمین در جایگاه دفن زباله سراوان تلنگر یا هشداری است كه اگر به آن توجه‌ای نشود، در آینده شاهد فجایعی خواهیم بود كه فرصت جبران آن از دست رفته است.درسال‌های اخیر خبرهای بسیاری درخصوص مدیریت پسماند در گیلان شنیده‌ایم. یك روز مسئولان در اندیشه احداث كارخانه زباله‌سوز هستند و روز دیگر می‌خواهند كارخانه ورنی كمپوست احداث كنند.

اما آنچه كه شهروندان این شهرها شاهد آن هستند، این است كه بودجه اختصاص داده شده برای اجرای این طرح‌ها هدر می‌رود و هر روز به ارتفاع كوه زباله در جنگل‌ها افزود می‌شود. طبق قانون مدیریت پسماند اگر زباله در جایی ریخته شود که درست نباشد و ایمنی زیست محیطی‌اش رعایت نشود، جزای نقدی دارد؛ اگر تکرار شود، حکم زندان دارد و به‌تعداد تکرار شدن این جرم حکم نیزاضافه می‌شود.

هرازگاهی اداره محیط‌زیست گیلان برای ساماندهی پسماند از شهرداران این استان شكایت كرده اما این شكایت‌ها چاره كار نبوده و شهرداران همچنان به انباشت غیراصولی زباله در جنگل، رودخانه و دریا ادامه می‌د‌هند. این درحالی است که شهرداری‌های شهرهای شمالی می‌گویند که با این کار یعنی دفن یا انباشت زباله در جنگل‌ها مخالفند اما چاره‌ای وجود ندارد و اگر زباله‌ها دراین مکان ها دفن نشوند، جای دیگری برای آن ها نیست و مسئولان محیط زیست باید با تخصیص اعتبار راهکار علمی و اثبات شده‌ای را برای مدیریت پسماند به‌کار گیرند.براساس آمار روزانه در استان گیلان دو هزار تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها در جنگل دپو یا به داخل رودخانه و دریا ریخته می‌شوند.

سراوان یكی از مراكز دفن زباله در گیلان است. بیش از سه دهه زباله‌های شهرهای رشت و انزلی در این مركز دفن می‌شود. به گفته کارشناسان اداره‌کل محیط‌زیست گیلان در هر ثانیه چهار لیتر شیرابه سراوان از طریق رودخانه‌های زرجوب به تالاب انزلی وارد می‌شود.

وضعیت شیرابه زباله در سراوان به‌گونه‌ای است که باعث پوسیدگی ریشه درختان شده ، به‌‌گونه‌ای‌که با کوچک‌ترین ضربه درخت‌ها از ریشه کنده‌ می‌شوند. آلودگی سفره‌های زیرزمینی، بوی تعفن و انتقال بیماری از دیگر مشكلات مركز دفن پسماند سراوان است.

در گیلان بیش از 30 سال است كه زباله‌ها در رودخانه یا جنگل ریخته می‌شوند. ارتفاع كوه زباله‌ در جنگل و رودخانه در برخی مناطق حتی به 15 متر نیز رسیده است. این آلودگی‌ها آمار سرطان را در استان‌های شمالی کشور افزایش داده است . همچنین اکولوژی و پوشش گیاهی و جانوری نیز به اسم مدیریت پسمانددر حال از دست رفتن است.یكی دیگر از معضلات مدیریت پسماند، شیرابه زباله است.

شیرابه‌هایی كه به‌راحتی در طبیعت رها می‌شوند. شیرابه‌ زباله‌ها هکتارها زمین کشاورزی را آبیاری می‌كنند و هنگامی‌كه وارد رودخانه می‌شوند، آب‌های زیرزمینی مورد استفاده مردم نیز آلوده می‌شوند. این درحالی است که حتی دستگاه‌های تصفیه شهری و خانگی هم توانایی تصفیه این آب‌ها را از كلیفرم انسانی ندارند . به گزارش ایسنا، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:موضوع سراوان و مشکلاتی که سایت زباله سراوان برای مردم منطقه و این شهر به وجود آورده ، از موعظه گذشته است و شعار دادن در این زمینه راه به جایی نخواهد برد.غلامعلی جعفرزاده در جلسه پیگیری و اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان که به ریاست فرماندار رشت است،گفت: زباله سراوان موضوعی است که ما بارها مجبور شده ایم تا ساعت‌ها در وزارت کشور برای گرفتن اعتبار منتظر بمانیم و مردم و مسئولان نباید این‌طور فکر کنند که ما دغدغه مشکلات زیست محیطی را نداریم .

وی ادامه داد: امروز هر سه نماینده شهرستان رشت در جلسه بررسی وضعیت پسماند حضور پیدا کرده ایم زیرا حفظ محیط‌زیست را موضوع مهمی برای ادامه زندگی اجتماعی مردم می دانیم و و آمدیم تا بدانیم هر یک از ما چه کاری می‌توانیم برای مردم شهرمان انجام دهیم .

جعفرزاده اضافه کرد: برای احداث زباله سوز تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم تا توانستیم ۱۰ میلیارد تومان مجوز بگیریم و تا پایان کار و احداث زباله سوز در کنار مردم و مسئولان این شهر خواهیم بود.

وی تاکید کرد:شرایط سایت زباله سراوان عادی نیست و بسیار حاد و خطرناک است و این موضوع به عنوان یک معضل کشوری و ملی مطرح است.

محمدصادق حسنی در جلسه پیگیری و اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان که به ریاست فرماندار رشت برگزار شد، اظهار کرد: موضوعات مهمی در جلسه مطرح شد اما همه ما باید بدانیم اکنون سال‌هاست که ما فرصت‌ها را از دست دادیم. موضوع سراوان یک موضوع عادی و پیش پا افتاده نیست که ما امروز بنشینیم و برای آن به دنبال راهکار باشیم.

وی ادامه داد: همه ما باید با هم همراه شویم و کمک کنیم تا موضوع سراوان رشت که به عنوان یک معضل کشوری و ملی مطرح است به نتیجه خوبی برسد.حسنی اضافه کرد: مردم منطقه سراوان سال‌هاست که با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و در سال‌های اخیر بر این مشکلات افزوده شده است. همچنین آلودگی ها از سراوان به سمت کل استان کشیده شده و آنچه که ما وظیفه داریم این است تا هرچه سریع‌تر جلوی این موضوع را بگیریم و همه ما باید این مشکل را مشکل خود بدانیم و برای حل آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ما نمایندگان شهرستان در کنار شما مسئولان برای کنترل و کاهش آلودگی های ناشی از لندفیل سراوان با تمام توان پای کار هستیم و تمام تلاش‌مان را برای گرفتن اعتبارات ملی به‌کار خواهیم بست زیرا اعتقاد داریم عواقب این معضل، گریبانگیر کل کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha