سخنگوی سازمان اورژانس کشور با هشدار نسبت به مصرف قارچ های محلی و کوهی گفت: سم قارچ ها از هیچ طریقی از جمله قراردادن در آب جوش، سرکه یا شیر از بین نمی رود و حتی پودر این قارچ ها پس از 70 سال باز هم سمی است.

سم قارچ ها 70 سال باقی می ماند

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان اورژانس کشور با هشدار نسبت به مصرف قارچ های محلی و کوهی گفت: سم قارچ ها از هیچ طریقی از جمله قراردادن در آب جوش، سرکه یا شیر از بین نمی رود و حتی پودر این قارچ ها پس از 70 سال باز هم سمی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مجتبی خالدی با اشاره به مرگ 15 نفر و مراجعه هزار و 17 فرد مسموم در مراکز درمانی کشور به دلیل خوردن قارچ سمی گفت: جان باختگان شامل هفت نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، سه نفر در کردستان و دو نفر در آذربایجان غربی هستند.
وی دلیل این میزان فوتی ناشی از مسمومیت قارچ های سمی، را افزایش رشد آنها در طبیعت عنوان کرد و افزود: با توجه به میزان قابل توجه، دفعات بارندگی و دمای هوا در برخی نقاط طبیعت رویش قارچ ها بیشتر شده است.


خالدی علاقه مردم به طبیعت و مصرف غذاهای گیاهی را از جمله دلایل دیگر افزایش این میزان مسمومیت ناشی از قارچ عنوان کرد و افزود: این مسئله در گذشته نیز بوده است و در سال 85 شاهد فوت 9 نفر به دلیل مصرف قارچ سمی بودیم.
وی با اشاره به اینکه 1500 گونه قارچ در ایران رشد می کند که 50 نوع آن سمی است، گفت: تشخیص ظاهری قارچ های سمی و غیر سمی غیر ممکن است؛ زیرا بسیاری از قارچ های سمی شباهت زیادی با قارچ های خوراکی دارند.

*مردم چه قارچ هایی بخورند
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه قارچ های پرورشی، گلخانه ای هیچ مشکلی برای مصرف ندارند، گفت: مردم می تواند از قارچ هایی که به صورت بسته ای و با برچسب در بازار عرضه می شود، استفاده کنند. حتی قارج هایی پرورشی که به صورت فله ای در بازار عرضه می شود، مشکلی برای مصرف ندارند؛ اما از خوردن قارچ های محلی و کوهی به شدت خوداری کنند.

* باورهای غلط قارچی
وی درباره برخی باورهای غلط درباره مصرف قارچ، گفت: برخی افراد تصور می کنند اگر قارچ سمی در آب جوش، شیر یا سرکه جوشانده شود فاقد سم می شوند، که باور کاملا اشتباهی است زیر حتی پودر قارچ سمی پس از 70 سال باز هم دارای سم است.
خالدی افزود: مسمومیت از طریق تماس پوستی با قارچ ممکن نیست و فقط در صورت مصرف خوراکی آن، فرد دچار مسمومیت می شود.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره سیر مسمومیت با قارچ های سمی گفت: علایم ابتدایی مصرف قارچ سمی 4 تا 6 ساعت پس از مصرف به شکل دل پیچه و دل درد ظهور پیدا می کند.
وی درباره فاز دوم علایم مسمومیت با قارچ سمی اضافه کرد: ضعف و درد عضلانی بخش دیگر علایم است و پس از آن فرد دچار اختلالات کبدی می شود که نیاز اورژانسی به پیوند کبد دارد.


سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افراد مشکوک به مسمومیت با قارچ سمی خواست خیلی زود پس از مشاهده نشانه های مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا اطمینان خاطر از رفع مسمومیت یعنی تا 24 ساعت در مرکز درمانی بستری شوند.
خالدی اظهار کرد: متاسفانه یکی از فوتی های ناشی از قارچ سمی در ساعات اولیه پس از بهبودی نسبی با درخواست خودش از بیمارستان مرخص شد؛ اما پس از 24 ساعت فوت کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha