عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نرخ رشد جمعیت کشور را ۱.۶ درصد عنوان کرد و گفت: برای حمایت از زوجین نابارور سرانه بیمه ها باید افزایش یابد.

حمایت از زوجین نابارور کافی نیست/انتقاد از بیمه ها

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نرخ رشد جمعیت کشور را ۱.۶ درصد عنوان کرد و گفت: برای حمایت از زوجین نابارور سرانه بیمه ها باید افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدنعیم امینی فرد، با یادآوری وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور با انتقاد از اینکه بیمه ها حمایت مناسبی از زوجین نابارور ندارند، افزود: به دلیل عدم اختصاص سرانه اندک به بیمه ها و تکالیف زیاد آنها از توانمندی کافی برخوردار نیستند و نمی توانند هزینه درمان پایدار را متقبل شوند.

وی ادامه داد: هر چند هزینه درمان ناباروری در مقیاس جهانی پایین است اما در مقابل متوسط سرانه اقتصاد کشور بسیار بالا است زیرا داروهای ناباروری بسیار گران قیمت و تحت پوشش بیمه ها نیستند.

امینی فرد افزود: از سویی جراحی ها و روش های مختلف مانند اهدای جنین تحت پوشش بیمه نیستند و علت آن عدم توانمندی بیمه ها است.

وی با یادآوری سرانه اندک و ناچیز بیمه ها، تصریح کرد: بیمه ها با این سرانه اندک نمی توانند انجام وظیفه کنند و از سویی افزایش تکالیف و وظایف زمینه بروز مشکلات زیادی را برای آنها فراهم کرده است؛ برای حمایت از زوجین نابارور نیاز است مانند اغلب کشورها سرانه بیمه ها را افزایش داد البته تمامی جمعیت روستایی تحت پوشش رایگان بیمه قرار دارند و همچنین تنها ۲ درصد کارکنان دولت حق بیمه پرداخت می کنند و ۵ درصد مابقی را دولت می پردازد.

امینی فرد افزود: البته ردیف های متمرکزی در راستای اجرای سیاست های جمعیتی برای حمایت از زوجین نابارور پیش بینی شده است و بر اساس آمار ۸۵ درصد تعرفه دولتی را می توان از این طریق تامین کرد که این گام مهمی است البته با توجه به منابع ناپایدار بیمه ها تا زمانی که نرخ مشارکت مردم در بیمه به نرخ معقولی نرسد نباید امیدی به رفع مشکلات بیمه ها داشت.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش جدی برای توسعه بلوک های زایمانی داشته است، گفت: بخشی از درمان ناباروری در این بلوک ها انجام می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه افزایش سن ازدواج عاملی موثر در بروز ناباروری است، تصریح کرد: عوامل اقتصادی و فرهنگی در افزایش سن ازدواج موثر بوده و از سویی ازدواج ها نیز ناپایدار است.

وی با انتقاد از اینکه جمعیت کشور به سرعت به سمت پیری پیش می رود، افزود: نرخ رشد جمعیت حدود ۱.۶ درصد است؛ به طور قطع افزایش تعداد زوجین نابارور زمینه کاهش نرخ موالید را فراهم می کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha