رییس ستاد دیه کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر از زندان آزاد و ۹۷۲ میلیارد تومان پرداخت شده است گفت: اغلب افرادی که به دلیل جرائم مالی غیر عمد از جمله چک در زندان هستند به دلیل نوسانات بازار ارز دچار این مشکل می‌شوند.

تعداد زندانیان حوادث کار به حدود ۱۰۰ نفر رسید/تاثیر نوسانات بازار ارز بر افزایش آمار محکومان جرائم غیرعمد

سلامت نیوز: رییس ستاد دیه کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر از زندان آزاد و ۹۷۲ میلیارد تومان پرداخت شده است گفت: اغلب افرادی که به دلیل جرائم مالی غیر عمد از جمله چک در زندان هستند به دلیل نوسانات بازار ارز دچار این مشکل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،اسدالله جولایی؛ رییس ستاد دیه کشور درخصوص افرادی که در سال ۹۶ با کمک ستاد دیه از زندان آزاد شده‌اند، گفت: سال گذشته ده هزار و ۶۷۹ نفر با کمک مردم خیر از زندان آزاد شدند که به تفکیک جنسیت ۱۰ هزار و ۳۴۹ مرد و ۳۳۰ خانم بودند. مبلغ کل بدهی این تعداد رقمی بالغ بر ۹۷۲ میلیارد تومان بود که در فرآیند رسیدگی ۳۶۹ میلیارد تومان را رضایتمندانه گذشت کردند.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های صلح و سازش از اولیای دم، شکات خصوصی و طلبکاران مالی که طرح شکایت کردند، دعوت می‌کنند، گفت: در این کمیته‌ها افرادی مانند هنرمندان، خادمان حرم و ... حضور دارند. این افراد در جلسات متعدد با رعایت حال طرفین و در نظرگرفتن حقوق ضایع شده از شاکی تا جایی که امکان داشته باشد از او می‌خواهند تا گذشت کند.

رییس ستاد دیه کشور بیان کرد: در مواردی هم که مبلغ بدهی کم بوده و برای این کمیته و شاکی محرز شود که فرد بدهکار واقعا توان مالی پرداخت ندارد، ممکن است به صورت کامل نیز گذشت صورت گیرد. در سال گذشته نیز در مساجد شهر کرمان کمیته صلح و سازش، شاکیان را به مساجد دعوت کرد و در همان‌جا به اختلافات آنها رسیدگی شد و با توجه به فضای معنوی مساجد و هیات امنا برخی شکات به طور کامل گذشت کردند.

جولایی با بیان اینکه کمیته صلح و سازش اغلب در پرونده‌های مالی ورود می‌کند، گفت: این کمیته به ویژه در پرونده‌های مهریه فعالیت می‌کند و در این پرونده‌ها حتی اگر مبلغ مهریه هم معقول باشد مبلغ کامل پرداخت نمی‌شود و کمیته صلح و سازش مقدار مهریه را به حداقل می‌رساند و پس از اینکه اعسار فرد مشخص شد تسهیلات بدون سود در نظر می‌گیرد تا مرد از آن طریق مهریه را بپردازد.

وی با تاکید براینکه در بحث دیات تمام تلاش ستاد دیه این است که شاکی به حقوق خود برسد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های پزشکی سنگین است یا اینکه ممکن است برخی برای تمام عمر ناقص‌العضو شوند مبحث گذشت را مطرح نمی‌کنیم و مبلغ دیه را اگر فرد داشته باشد باید پرداخت کند و اگر محرز شود که ندارد ستاد دیه آن مبلغ را به طور کامل پرداخت می‌کند.

رییس ستاد دیه با اشاره به اینکه آمار زندانیان جرائم غیرعمد حوادث کار کمتر از ۱۰۰ نفر است درباره تاثیر افزایش قیمت سکه و نوسانات بازار ارز در افزایش آمار محکومان جرائم غیرعمد گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما غالب افرادی که به دلیل جرائم غیرعمد مالی از جمله چک روانه زندان می‌شوند به دلیل نوسانات بازار دچار  مشکل و روانه زندان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha