سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 244559

متخصص کودکان با اشاره به اینکه نوزادان مبتلا به کم کاری ید با غربالگری تشخیص داده می‌شوند، گفت: تأخیر در تشخیص و درمان کم‌ کاری تیروئید شدید می تواند منجر به ناتوانی ذهنی و کوتاهی قد ‌شود.

نشانه‌های کم‌ کاری تیروئید در نوزادان و کودکان

سلامت نیوز:متخصص کودکان با اشاره به اینکه نوزادان مبتلا به کم کاری ید با غربالگری تشخیص داده می‌شوند، گفت: تأخیر در تشخیص و درمان کم‌ کاری تیروئید شدید می تواند منجر به ناتوانی ذهنی و کوتاهی قد ‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،آزاده فهیمیان ، در ارتباط با کم کاری تیروئید در نوزادان و کودکان اظهارداشت: نشانه‌ها و علائم کم‌ کاری تیروئید در نوزادان وکودکان کم سن و سال از کودکان و بزرگسالان متفاوت است و اگر کمبود ید در دوران بارداری بسیار زودهنگام باشد نوزاد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

وی اضافه کرد: اختلال شدید رشد، پف صورت، ناتوانی ذهنی و فلج مغزی از نشانه های نوزادانی است که در دوران جنینی با کمبود ید مواجه شده اند.

فهیمیان گفت: اکثر نوزادان دارای کم‌ کاری تیروئید در ابتدا فقط کمی از علائم و نشانه‌ها را دارند و نوزادان مبتلا تنها از طریق غربالگری تشخیص داده می‌شوند.

وی گفت: نشانه‌هایی که ظاهر می‌شوند ممکن است خفیف باشند و یا به‌ آرامی توسعه یابند زیرا برخی از هورمون‌های تیروئید مادرزادی از جفت انتقال می‌یابد. با این حال پس‌ از اینکه هورمون تیروئیدی مادرزادی متابولیزه می‌شود اگر علت اصلی کم‌ کاری تیروئید در نوزادان و کودکان همچنان ادامه پیدا کند و علت کم‌ کاری تیروئیدی تشخیص داده نشود یا درمان نشود معمولاً به رشد سیستم عصبی مرکزی به‌ صورت خفیف یا شدید آسیب می زند و ممکن است با مواردی همراه باشد.

متخصص کودکان افزود: قدرت کم عضلات، افت حسگر عصبی شنوایی، فتق ناف، اختلال تنفسی، بزرگ شدن سر، بی‌اشتهایی و تغییر صدا از علایم اختلال در رشد سیستم عصبی است همچنین  تأخیر در تشخیص و درمان کم‌ کاری تیروئید شدید ندرتاً منجر به ناتوانی ذهنی و کوتاهی قد نیز می‌شود.

وی گفت: برای تشخیص بیماری تیروئید در کودکان و نوزادان روش‌های مختلفی وجود دارد. با غربالگری نوزادان قبل از ظهور علائم کم کاری تیروئید تشخیص داده می‌شود. اگر نتیجه غربالگری مثبت باشد تائید نتیجه با آزمایش‌های عملکرد تیروئید ضروری است.

فهیمیان گفت: تست عملکرد تیروئید شامل اندازه‌گیری تیروکسین آزاد (T Free) سرم و هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) است. این آزمایش‌ها در کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر هم که مشکوک به کم‌کاری تیروئید هستند انجام می‌شود. در این بیماران اندازه‌گیری عملکرد تیروئید نسبت به‌ کل (T Free) در این بیماران است زیرا سطح پروتئین‌های اتصال‌دهنده تیروئید (گلوبولین اتصال‌ دهنده تیروئید، ترانس تیتریتین و آلبومین) بر کل (T Free) تأثیر می‌گذارد. تری‌ یدوتیرونین (T3) و سطح معکوس T3 به‌ ندرت در تشخیص کم‌ کاری تیروئید در نوزادان و کودکان مفید هستند و در اکثر بیماران نباید انجام شود.

متخصص کودکان گفت: وقتی کم‌ کاری تیروئید مادرزادی تشخیص داده می‌شود، اولتراسونوگرافی می‌تواند برای اندازه‌گیری اندازه و محل غده تیروئید انجام شود و به این ترتیب باعث تشخیص اختلال ساختاری (نظیر دیس ژنز تیروئید) از دیس‌هورمونوژنز و ناهنجاری‌های گذرا می‌شود.

فهیمیان تاکید کرد: در کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر با کم‌ کاری تیروئید تی اس اچ (TSH) و تی فور (T4)، تیروئید پراکسیداز و تیروئروگلوبولین باید برای اندازه‌گیری تیروئید خود ایمنی اندازه‌گیری می‌شوند. اولتراسونوگرافی تیروئید برای تشخیص تیروئید اتوایمیون ضروری نیست و باید برای کودکان مبتلابه عدم تقارن غده تیروئید یا برآمدگی‌های تیروئیدی واضح استفاده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha