سلامت نیوز:عضو هیئت آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: در صورتی كه تخمدان‌ها یا بیضه‌های بیماران سرطانی مستقیماً تحت رادیوتراپی قرار گیرد موجب ناتوانی جنسی و نازایی می‌شود.

به گزارش فارس، آزیتا پورشیرازی با اشاره به عوامل رادیوتراپی در بیماران سرطانی اظهار داشت: رادیوتراپی عبارت است از استفاده از اشعه مخصوص برای از بین بردن رشد سلول‌های سرطانی كه در این راستا رادیوتراپی از نظر فنی نیز دارای انواع مختلف است و تقریباً 50 تا 60 درصد بیماران مبتلا به سرطان ناگزیر به استفاده از یكی از انواع رادیوتراپی هستند.

به گفته وی رادیوتراپی می‌تواند به عنوان یك اقدام مستقل و معالج سرطان در برخی از سرطان‌ها موثر واقع شود یا ممكن است به عنوان مكمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد، رادیوتراپی می‌تواند با هدف تسكین درد و جلوگیری از عوارض سرطان پیشرفته انجام شود.

* تصور نادرست بیماران و اطرافیان آنها از روش رادیوتراپی

بسیاری از بیماران و اطرافیان آنها از روش رادیوتراپی تصور درمان قطعی ندارند و غالب بیماران حین رادیوتراپی دچار ترس می‌شوند این ترس بیشتر هنگام تنها ماندن بیمار، جدا شدن از اطرافیان، پرستار و مسئولان انجام رادیوتراپی حاصل می‌شود. خویشاوندان بیمار نیز دچار مشكلاتی می‌شوند از جمله در آنها این تصور پیدا می‌شود كه بیمار رادیوتراپی شده حامل پرتوهای خطرناك است و از نزدیك شدن به او بعد از رادیوتراپی خودداری می‌كنند.

پزشك معالجه، رادیوتراپیست یا پرستار مراقب بیماری كه باید رادیوتراپی شود باید قبلاً بیمار را آگاه كنند.

عوارض رادیوتراپی بر حسب محل رادیو تراپی و طول زمان و به تناسب برخی از عوامل دیگر می‌تواند منجر به عوارض زودرس و دیررس شود.

برای كنترل و مقابله با این عوارض آماده كردن بیمار و خویشاوندان آنان اهمیت زیادی دارد برخی از عوارضی كه در این بیماران ظاهر می‌شود اصولأ مربوط به عوارض كلی سرطان است.

به هر صورت مراقبت از بیمارانی كه رادیوتراپی می‌شوند شامل مراقبت‌های عمومی، مراقبت‌های اختصاصی و مراقبت‌های روانی است.

به گفته عضو هیئت آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مشكلات روانی این بیماران تا حد زیادی تابع مشكلات جسمی و عوارضی چون تغییر در شیوه زندگی، درد، خستگی، بی اشتهایی، سوء تغذیه و فشارهای اجتماعی و اقتصادی است و عكس العمل‌هایی چون اضطراب و افسردگی را می‌توان به دنبال داشته باشد و در صورتی كه تخمدان‌ها یا بیضه‌ها مستقیمأ تحت رادیوتراپی در قرار گیرند، موجب ناتوانی جنسی و نازایی می‌شود.

مطلب عوامل ناشی از رادیوتراپی توسط آزیتا پورشیرازی، عضو هیئت آموزشی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در كنگره بین‌المللی مراقبت‌های حمایتی و تسكینی در سرطان ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha