چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

قرار نیست که همیشه تمام وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌های مختلف کاری کنید و یا فقط به سرو سامان دادن اوضاع بپردازید.

با زمان‌بندی استرس خود را كاهش دهید

سلامت نیوز: قرار نیست که همیشه تمام وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌های مختلف کاری کنید و یا فقط به سرو سامان دادن اوضاع بپردازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در جوامع امروز زندگیهای ماشینی و تاثیرات تکنولوژی جدید بر زندگی افراد، یکی از بحث‌های چالش برانگیزی است که در این چند دهه اخیر به خصوص در جوامع در حال توسعه مطرح می‌‌باشد.

به شکلی که مسایلی مانند اشتغال، تربیت فرزندان، مدیریت خانه و نیز رسیدگی به اموری که به عهده افراد است، همگی با تاثیرپذیری از همین تکنولوژی، شکل و شمایلی خاص به خود گرفته است و مهم‌تر از همه فضایی را ایجاد نموده که افراد به واسطه مشغله‌های کاریشان در معرض آسیب‌هایی قرار می‌‌گیرند.

از جمله مشکلات عصبی، فشارهای روحی و روانی و نیز استرس از اینکه همه این وظائف به موقع انجام گیرد، تا حدی زندگی افراد را با مشکل روبرو ساخته است.

اما بهر حال همیشه راه‌حل‌هایی وجود دارد که بتوان بواسطه آنها شرایط را به بهترین شکل ممکن تغییر داد.

به خود بیندیشید و از علائق شخصی‌تان غافل نشوید

قرار نیست که همیشه تمام وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌های مختلف کاری کنید و یا فقط به سرو سامان دادن اوضاع بپردازید.

همه اینها بخشی از زندگی شما است نه تمام زندگی شما. که اگر اینگونه بیندیشید قطعا از آرامش بیشتری برخوردار و به دور از استرس‌های مختلف از زندگی لذت خواهید برد.

پس لازم است زمان‌هایی را به خود، و فعالیت‌های آرام بخش و مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. در این میان هرگز ورزش را فراموش نکنید و هر روز به مدت بیست دقیقه به فعالیت‌های ورزشی بپردازید.

زیرا ورزش باعث ترشح مسکن‌های طبیعی در بدن می‌‌شود و خستگی و اضطراب را از شما دور می‌کند. البته خواب کافی، رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب به حد کافی و نیز مثبت اندیشی هر کدام برای خود جای بحث فراوانی دارند، که می‌‌تواند در کاهش استرس به شما کمک قابل توجهی نمایند.

زیرا وقتی شما ذهن خود را از هر چیزی که باعث نگرانی‌تان می‌‌شود خالی کنید و به زندگی نگاه مثبت و خوش‌بینانه داشته باشید، بدون شک قادر خواهید بود تا بهترین راه‌حل‌ها را برای خود ارائه دهید. که این هم ناشی از همان لطفی است که خداوند به بندگانش اعطا کرده است.

چرا که همه ما اشرف مخلوقاتیم و زندگی‌مان موهبتی الهی است که از جانب پروردگار به ما ارزانی شده است. پس قدرش را بدانیم.

برنامه‌ریزی و بسته‌بندی زمان عاملی مهم در کاهش استرس‌ها

 قبل از هر کاری باید دید که چگونه می‌‌توان برای زمانی که در اختیار ما است، برنامه‌ریزی کرد تا بدون عجله و در نهایت آرامش به همه فعالیت‌ها رسید.

هیچ چیز مانند برنامه‌ریزی و تهیه لیست برنامه کاری نمی‌‌تواند ذهن را متمرکز کند زیرا تهیه لیست از کارهای روزانه بصورت فهرست وار می‌‌تواند فرد را در مسیر اصلی کار هدایت کند.

البته برای همه ما عادت شده است که تمامی آنچه را که باید در طول روز انجام دهیم بصورت ذهنی مرور کنیم و این طبیعی است که وقتی ذهن ما لبریز از همه مشغله‌‌ها و دغدغه‌‌های اطرافمان باشد بطور ناخودآگاه نوعی فشار بر ما متحمل خواهد شد.

اما اگر ذهن خود را از همه آنچه که این فشار را بر ما تحمیل می‌‌کند خالی کنیم و آرامش و خونسردی لازم را در خود حفظ نماییم، نه تنها تمرکز بهتری برای انجام هر فعالیتی پیدا می‌‌کنیم بلکه اضطراب و استرس ناشی از آنها نیز از ما کاسته خواهد شد.

پس تهیه یک لیست و برنامه‌ریزی برای انجام تمام فعالیت‌ها در وقت و زمان خودش بدون شک بطور قابل ملاحظه‌ای از فشار و استرس ناشی از چگونگی انجام فعالیت‌های روزانه می‌‌کاهد. اما آنچه که در این راستا بسیار مهم و تکمیل کننده این امر می‌‌باشد، بسته‌بندی زمان و مدیریت لحظات است.

بدین ترتیب به جای تمام کردن یکباره کارها در مدت زمانی محدود که فقط باعث خستگی و آشفتگی شما می‌‌شود، می‌‌توانید با بخش بندی آنها در زمان‌های مشخص و کوتاه مدت به انجام آنها بپردازید. البته اگر در طول زمان در نظر گرفته شده به اتمام نرسید، بقیه آن را به زمان دیگری موکول کنید و روز دیگر دوباره بخشی از آن پروژه کاریتان را در دست گیرید.

بدین ترتیب کار شما همیشه برایتان تازگی دارد و تمام وقت شما را نمی‌‌گیرد و هرگز این تفکر در شما بوجود نمی‌‌آید که چرا زندگی اینقدر تکراری و کسل کننده شده است. زیرا دیگر شما بر اوضاع مسلط شده اید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha