چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 244620

متخصص بیماری‌های کلیوی روزه داری را زمانی مناسب برای دریافت غذای کمتر، کاهش وزن و درمان کبد چرب دانست.

با روزه گرفتن کبد چرب خود را درمان کنید

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های کلیوی روزه داری را زمانی مناسب برای دریافت غذای کمتر، کاهش وزن و درمان کبد چرب دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛اکرم پور شمس متخصص بیماری های کلیوی در خصوص روزه داری برای افراد دارای کبد چرب دارند، اظهار کرد: این دسته از افراد باید از مصرف مواد غذایی چرب و شیرین خودداری کنند؛ نان، پنیر و سبزی با انواع میوه جات بهترین ماده غذایی برای این دسته از افراد است، پس از مصرف افطار و گذشت چند ساعت می توانند کمی شام سبک میل کنند.


سحری را سبک میل کنید تا چربی اضافی دریافت نکنید

این متخصص بیماری های کلیوی با اشاره به اینکه افرادی که کبد چرب دارند باید سحری سبک انتخاب کنند، عنوان کرد: افرادی که در ماه رمضان فقط به یک وعده غذا قانع هستند و فقط در زمان افطار کمی غذا میل می کنند و تا افطار بعد چیز دیگری مصرف نمی کنند، به سلامت بدن خود بسیار آسیب می رسانند، برای رعایت وزن و چربی هر چه تعداد مصرف غذا کمتر باشد بهتر می‌توان سلامت را تضمین کرد.

وی با تاکید بر اینکه روزه داران اگر به طور صحیح مواد غذایی مصرف کنند، مشکل کبد چرب آن ها بهبود می یابد، گفت: در روزهای ماه رمضان به دلیل اینکه افراد غذای کمتری دریافت می کنند، بهتر می توانند وزن خود را کاهش دهند؛ اگر این روزها را به درستی پشت سر بگذارند به سلامت آن ها بسیار کمک می شود و چه بسا بیماری آن ها بهبود یابد.


پور شمس در خصوص کبد چرب اظهار کرد: افراد برای متابولیسم سالم بدن خود، انرژی دریافت می کنند، زمانی که این انرژی بیش از حد دریافت شود در کبد انبار شده؛ یعنی کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که ورودی ها در بدن زیاد باشد و خروجی کم، اولین گام در درمان کبد چرب این است که باید تعداد دفعات خروجی را افزایش داد.


با فعالیت بیشتر کبد چرب خود را درمان کنید

وی با تاکید بر اینکه ورزش در کبد چرب بهترین نوع درمان است، گفت: فردی که وزن زیادی دارد، باید تعداد دفعات ورودی را کاهش دهد؛ ورزش و فعالیت تند در کاهش چربی تاثیر گذار است، زمانی که فردی در طول روز، فعالیت 20 الی 30 دقیقه ایی داشته باشد، چربی ها در بدن او کم شده و بدنش رو به سلامتی پیش می رود.

این متخصص بیماری‌های کلیوی با اشاره به نحوه چرب شدن کبد، ادامه داد: یکی از مهم ترین فعالیت‌های کبد، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ در بدن است؛ انبار شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء تغذیه، داروهای ضد تشنج  و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از جمله مواردی است که باعث می شود فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شود.


پور شمس با بیان اینکه افرادی که کبد چرب دارند باید از مصرف فست فودها و غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند، گفت: فست فودها به دلیل روغن زیادی که در آنها به کار می رود، چربی مضاعفی دارند؛ این چربی در هر بار مصرف جذب کبد شده و به آن آسیب جدی وارد می کند.

چرا باید غذاها را آب پز کرد؟

وی ادامه داد: همچنین مواد غذایی سرخ کردنی مانند سیب زمینی و بادمجان بسیار روغن جذب می کنند و در نهایت سلامتی فرد را دچار مشکل می کند؛ لذا افراد باید در هنگام طبخ غذا آن ها را اول نیمه پز سپس سرخ کنند،  از سبزیجات و موادی که فیبر دارند استفاده کرده و فعالیت خود را در طول روز داشته باشند.

نمک را در مواد غذایی خود کم کنید

این متخصص بیماری های کلیوی با اشاره به اینکه نمک در غذا باید مراعات شود چرا که در کبد تاثیربسیار  منفی دارد، یاد آور شد: افراد در ماه رمضان باید از غذاهای کم نمک استفاده کنند؛ کنسروجات، غذاهای سرد و آماده نمک زیادی در آن به کار رفته است و مصرف آن ها برای سلامتی فرد مضر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha