سلامت نیوز :کلیه مفاد بسته خدمات پزشک خانواده با دید سلامت نگر صرف تهیه شده، مضاف بر این که در روند اجرای برنامه نیز بر این دیدگاه تاکید شده است.
 
دکتر محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشتی و رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اظهارات اخیر معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی در یکی از رسانه ها  گفت: به نظر می رسد چنانچه پیش از اظهار نظر، بسته خدمات در نظر گرفته شده برای اجرا در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع توسط مسئولان سازمان نظام پزشکی مورد بررسی اجمالی قرار می گرفت مشکل درمان نگر بودن برنامه از سوی ایشان مطرح نمی شد.
وی افزود: البته دست اندرکاران طرح خود نیز معترف هستند که استقرار کامل دیدگاه سلامت نگر مستلزم بروز تغییر در الگوهای رفتاری ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات دارد که ایجاد این تغییر در گرو تلاش همه جانبه وزارتخانه های بهداشت و رفاه و همچنین نظام پزشکی به عنوان اصلی ترین سازمان غیردولتی مرتبط با قشر پزشکان است.
شریعتی در ادامه اظهار داشت: در تدوین استراتژی نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع رویکرد استفاده از نیروهای بخش غیردولتی به طور کامل مورد توجه قرار داشته است. چنانچه اقدام بر اساس چنین رویکردی موجب استفاده از پزشکان بخش غیردولتی به میزان 60 درصد و ماماها به میزان 90 درصد در تیم های سلامت مستقر شده در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع شده است.
وی تاکید کرد: عدم استفاده از مطب های مستقر در روستاها در روند اجرای برنامه نیز صرفا به دلیل وجود محدودیت های متعدد و عمده در مطب های موجود در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر برای اجرایی شدن مفاد بسته خدمات در نظر گرفته شده بوده است.
قائم مقام معاون بهداشتی با اشاره به این نکته که استقرار نظام ارجاع و برقراری ارتباط میان سطح اول و دوم خدمات نه تنها مهم ترین و اساسی ترین مسیر و مقصد پیش روی وزارت بهداشت بوده بلکه تکلیف قانونی دو وزارتخانه بهداشت و رفاه نیز هست، گفت: در تدوین برنامه فرآیند اجرای برنامه پزشک خانواده به این مهم توجه ویژه شده است. با این وجود مقاومت بخش خصوصی و پزشکان متخصص مهم ترین چالش پیش روی استقرار نظام ارجاع است و به نظر می رسد در رفع این مشکل سازمان نظام پزشکی مسئولیت های بزرگ تری نسبت به این دو وزاتخانه بر عهده دارد.
به گفته دکتر شریعتی تلاش همه جانبه دست اندرکاران وزارت بهداشت و رسیدن به نتایج قابل تحسین ناشی از اجرای برنامه در طی چهار سال گذشته خود دلیلی بر راسخ بودن مسئولان اجرایی برنامه در حقانیت طرح و اعتقاد تمام و کمال به آن است و برطرف کردن بسیاری از مشکلات اجرایی از سال 84 تاکنون، تغییر رویکرد بیمه ها از درمان نگر به سلامت نگر، استقرار پزشک در دورترین و محروم ترین مناطق کشور، بروز تغییر در برخی از شاخص های نظام سلامت از جمله افزایش موارد کشف شده بیماری ها به دنبال غربالگری به موقع شواهدی بر این ادعاست.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در خاتمه شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر سه استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان را حاکی از عزم کلیه خدمتگزاران نظام سلامت برای اجرا و گسترش این برنامه عنوان کرد و گفت: به طور قطع حل سایر معضلات موجود نیازمند همت و تلاش همه دست اندرکاران بخش سلامت کشور از جمله کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری و همچنین سازمان نظام پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha