پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

درحالی که رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از سه برابر شدن قیمت مخدر شیشه پس از افزایش نرخ دلار و دیگر ارزها خبر داده، برخی مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن رد این موضوع، افزایش قیمت این ماده مخدر را تحت تاثیر شاخص‌های متعددی می‌دانند که افزایش قیمت دلار تنها یکی از آنهاست.

سلامت نیوز:درحالی که رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از سه برابر شدن قیمت مخدر شیشه پس از افزایش نرخ دلار و دیگر ارزها خبر داده، برخی مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن رد این موضوع، افزایش قیمت این ماده مخدر را تحت تاثیر شاخص‌های متعددی می‌دانند که افزایش قیمت دلار تنها یکی از آنهاست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان، محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اشاره به افزایش قیمت مخدر شیشه همزمان با نوسانات بازار ارز گفته بود:در حال حاضر مخدر«شیشه» به ازای هر کیلو ۹۰ تا ۱۰۰میلیون تومان به فروش می‌رسد که قبلا قیمت این ماده کیلویی ۳۰میلیون تومان بود؛ این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گویند: افزایش قیمت شیشه به شاخص‌های متعدد همچون جمع‌آوری معتادان متجاهر و دستگیری مواد فروشان، کشف و انهدام لابراتوارهای ساخت شیشه و اِعمال محدودیت‌ در مرزهای غربی و رفت‌و‌آمد کوله‌بران وابسته است و تنها متاثر از قیمت ارز نیست.در این شرایط اسدا... هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت «تریاک» در بیشتر مرزهای افغانستان کیلویی ۳۸۰هزار تومان است، گفت: قیمت تریاک در مرز افغانستان متفاوت از قیمت آن در خاک ایران و منطقه سیستان‌وبلوچستان است. همچنین قیمت تریاک در منطقه‌ای همچون کرمان با تهران یا زمانی که به مرز آذربایجان‌غربی برای خروج از کشور می‌رسد، باز هم فرق می‌کند و ممکن است تا شش یا هفت برابر بیشتر شود.
 

کاهش قیمت «تریاک»

در ادامه معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه قیمتی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌شود میانگین قیمت کشوری موادمخدر است و هنوز نرخ دقیق آن اعلام نشده است، افزود: قیمت ۳۸۰‌هزار تومانی هر کیلو تریاک در مزرعه‌های افغانستان نسبت به سال قبل ۵۰‌درصد کاهش داشته است. سال گذشته روند تولید تریاک در افغانستان دو برابر و حدود 9هزار تن تولید بود. اگرچه برآورد ما از میزان تولید تریاک در افغانستان بیشتر است، اما همین میزان افزایش تولید نیز باعث کاهش قیمت تریاک شده است.

هادی‌نژاد با بیان اینکه قیمت تریاک در کشور ما نیز نزدیک به سه تا چهار‌درصد کاهش داشته است، افزود: میانگین قیمت تریاک در ایران با توجه به روند افغانستان و تولیدش باید با کاهش ۵۰‌درصدی روبه‌رو می‌شد. در این میان به رغم افزایش نرخ ارز، قیمت تریاک در همان رِنج سابق بوده و حتی بین سه تا چهار‌درصد کاهش داشته است.

دلایل افزایش قیمت«شیشه»

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه قیمت تریاک حتی در سطح خرده فروشی ممکن است بین سه تا چهار‌درصد افزایش را تجربه کرده باشد، تصریح کرد: قیمت ماده مخدر«شیشه» به‌دلیل اینکه پیش سازهای تولید آن از خارج از کشور وارد می‌شود و در نتیجه تحت تاثیر قیمت دلار است دچار نوسانات بیشتری شده است که در حال حاضر نرخ دقیق آن مشخص نیست. او با تاکید بر اینکه شاخص‌های متعدد بر روی قیمت شیشه تاثیرگذار هستند، افزود: نمی‌توان به‌طور دقیق تعیین کرد که تغییر قیمت شیشه تحت تاثیر قیمت دلار است، چرا که جلوگیری از ورود شیشه و پیش‌سازها، کشف این ماده مخدر در لابراتوارها و... بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به‌تازگی تعدادی از معتادان متجاهر در تهران جمع‌آوری شدند که ممکن است‌درصدی از آنها مصرف‌کننده شیشه بوده باشند، ادامه داد: همین مساله نیز ممکن است بر روی قیمت شیشه تاثیرگذار باشد. همچنین کاهش ورود مواد پیش‌ساز به‌دلیل اعمال محدودیت در مرزهای غربی کشور و تعطیلی کوله‌بری یا کشف لابراتوارهای تولید شیشه از سوی دستگاه‌های پلیسی،اطلاعاتی و امنیتی موجب نوسان قیمت این ماده مخدر شده است. هادی‌نژاد اظهارکرد: دو سال گذشته زنجیره اقداماتی علیه لابراتوارهای تولید شیشه انجام شد و تعدادی از آنها کشف و منهدم شدند؛ این اقدام باعث افزایش سه برابری قیمت شیشه شد و به همین دلیل نمی‌توان گفت که افزایش قیمت این ماده مخدر تنها تحت تاثیر یک فاکتور ویژه همچون افزایش قیمت دلار است.

او در پاسخ به اینکه بنابر تصورات قاچاقچیان تریاک را با دلار می‌خرند و می‌فروشند، بنابراین بدیهی به‌نظر می‌رسد که قیمت آن در داخل باید با افزایش چشمگیر مواجه باشد، اما بنابر اظهارات شما کاهش قیمت داشته است، توضیح‌داد: این سوال باید از قاچاقچیان پرسیده شود. ما این سوال را از اروپاییان نیز پرسیده‌ایم،چرا که این سوال برای ما نیز مطرح بود که چطور محموله‌هایی از موادمخدر وارد اروپا می‌شود و مبلغ فروش آن با وجود قوانین سختگیرانه پولشویی در اروپا به افغانستان برمی‌گردد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha