یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰

بر خلاف بسیاری از کالاهای معمولی که تغییرات قیمت آنها در سال جاری روندی صعودی داشته است، مواد مخدر از این قاعده پیروی نمی‌کند و بررسی‌های میدانی در این حوزه از کاهش شدید قیمت این نوع مواد حکایت دارد.

سلامت نیوز :، در اتاق مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نمودارهایی وجود دارد که نوساناتشان نشان می‌دهد قاچاقچیان مواد مخدر به همه محصولاتشان به جز تریاک، چوب حراج زده‌اند؛ به طوری که قیمت شیشه نسبت به سال گذشته به یک دهم و قیمت کراک به یک سوم رسیده است.
برای مثال براساس گزارشی منتشر نشده در ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه، کراک و هروئین در کشور، با قیمت‌هایی تقریبا مشابه هم، حدودا 8 هزار تومان فروخته می‌شوند حال آن‌که در سال گذشته قیمت هر گرم شیشه حدود 85 هزار تومان و قیمت هر گرم کراک و هروئین حدود 24 هزار تومان بود، اعداد و ارقام را دیدید؟ به نظرتان این یک حراج واقعی نیست؟!

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران اما این حراج ناخوشایند شامل همه انواع مواد مخدر نمی‌شود و گرچه قیمت شیشه، کراک و هروئین کاهش یافته اما قیمت تریاک به شدت افزایش داشته است. به طوری که به گفته طه طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، قیمت یک کیلو تریاک نسبت به سال گذشته حدود 5 برابر بیشتر شده است.

امسال بدتر از سال‌های گذشته

کاهش قیمت مواد مخدر تنها مربوط به امسال نیست و تقریبا از حدود 4 سال پیش آغاز شد و مسوولان بارها درباره آن ابراز نگرانی کردند به گونه‌ای که در سال 88، حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کرده بود میانگین قیمت مواد مخدر حدود 10 درصد کاهش یافته است.
در این سال، میزان کشفیات محموله‌های مواد مخدر نیز بیشتر شد که نشان می‌داد قاچاقچیان در قاچاق مواد مخدر جسورتر شده‌اند.
تحلیل این مسوول آن بود که به دلیل تصویب نشدن اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات‌های در نظر گرفته شده برای قاچاقچیان از بازدارندگی لازم برخوردار نیست، اما آنچه باعث شده است امسال کاهش قیمت‌ها برای مسوولان نگـران کننده‌تر باشد، شتــاب گرفتن بی‌سابقه این روند نسبت به سال‌های گذشته است.

حراج هوشمندانه

هرچند آمارهای غیررسمی شمار معتادان را دست‌کم 4 میلیون نفر در کشور اعلام می‌کند، اما آخرین آمار رسمی ارائه شده به سال 86 برمی‌گردد که از سوی دکتر حسن رفیعی، رئیس سابق مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستــگی به مواد مخدر موسسه «داریوش»، یکی از مجریان طرح ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در کشور اعلام شده است.
به گفته وی آخرین آمار حاکی است یک میلیون و700 هزار نفر در کشور معتاد هستند.همچنین بر اساس گفته‌های این کارشناس، معتادان کشور هر ماه از یکهزار تا 5 میلیون تومان را صرف اعتیاد می‌کنند.
پس از ارزیابی سریع از وضعیت اعتیاد در کشور در سال 86، آمارگیری مجددی از شمار معتادان صورت نگرفت و به همین دلیل هنوز این آمارها در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اما حتی اگر این آمارها از 3 سال پیش تا امروز تغییراتی کرده باشند، مسلما این تغییرات در جهت کاهش شمار معتادان نبوده و جمعیت آنها بیشتر شده است.
سردار احمدی‌مقدم نیز بر این نکته اذعان دارد.
وی می‌گوید: آخرین آمار سال 86 از شمار معتادان حاکی است حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور معتاد هستند.
ما این اعداد و ارقام را یادآوری کردیم تا به شما نشان دهیم جمعیت هدف قاچاقچیان موادمخدر، قشری وسیع هستند که برای مصرف روزانه موادشان، تن به آب و آتش می‌زنند، پول خرج می‌کنند و مسلما اگر ماده مخدر ارزان تری پیدا کنند که نشئگی بیشتر داشته باشد در عوض کردن ماده مصرفی شان درنگ نمی‌کنند و شیوه مصرف‌ خود را تغییر می‌دهند.
از سویی دیگر هیچ حراجی برای فروشنده بی منفعت نیست و چه بسا گاهی چوب حراج زدن به یک کالا، سودی کلان تر نصیب فروشنده می‌کند اما آیا سرعت گرفتن روند کاهش قیمت موادمخدر پرخطر مثل شیشه و کراک نسبت به کم‌خطرهایی مانند تریاک پیرو همین اصل است؟

توطئه ای برای افزایش مشتری

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: برای تحلیل کاهش قیمت شیشه و کراک باید آن را در کنار گزینه افزایش قیمت تریاک بسنجید تا به نتیجه برسید.
وی با استناد به این مقایسه توضیح می‌دهد: هروئین بسیار خالص که کراک نامیده می‌شود و هروئین معمولی، جزو مشتقات تریاک محسوب می‌شوند و تولیدکنندگان موادمخدربرای تبدیل مرحله به مرحله تریاک به هروئین هزینه صرف می‌کنند.
از سویی دیگر ماده مخدر صنعتی شیشه نیز گرچه از مشتقات تریاک نیست، برای تولیدش از پیش سازهای شیمیایی خاص استفاده می‌شود که تهیه آنها و ترکیب‌شان با هم در آزمایشگاه، برای تولید‌کنندگان آن پر هزینه است.
گفته‌های طاهری، گواهی بر این موضوع است که به شکلی منطقی، هزینه تمام شده برای تولید هروئین و شیشه، بسیار بیشتر از هزینه صرف شده برای تولید تریاک است و به این ترتیب طبیعتا تریاک باید قیمتی ارزان و بقیه این مواد قیمتی گران داشته باشند اما چرا این معادله کاملا برعکس شده است؟
به عقیده طاهری دلیل وضعیت کنونی بازار موادمخدر، تلاش قاچاقچیان برای افزایش شمار مشتریان شان از طریق سوق دادن معتادان موادمخدر کم خطر به پرخطر و از سویی دیگر شکار نسل جوانی است که هزینه زیادی برای خرید موادمخدر ندارند.

تبلیغات گمراه کننده

وی علاوه بر قیمت ارزان این مواد، تبلیغات گمراه‌کننده مربوط به آنها را نیز در افزایش طیف مصرف‌کنندگانشان بی‌تاثیر نمی‌داند.
منظور طاهری از تبلیغات گمراه‌کننده، ترویج شایعات غیرواقعی از سوی قاچاقچیان درباره انواع جدید موادمخدر است که بهترین مثالش معرفی کراک به عنوان برگ کوکائین در سال‌های نخست ارائه آن به بازار مصرف و تاکید تولیدکنندگان موادمخدر شیشه درباره معتاد نشدن به آن حتی پس از چند بار استفاده یا معرفی آن به عنوان داروی لاغری یا بدنسازی است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ابراز امیدواری می‌کند که اجرایی کردن اصلاحیه جدید قانون مبارزه با موادمخدر و برخوردهای قاطع با قاچاقچیان دانه‌درشت در ملا عام، ترفند قاچاقچیان و تولید کنندگان موادمخدر را برای افزایش مشتریان موادمخدر پرخطر خنثی کند اما شواهد نشان می‌دهند باوجود تصویب این اصلاحیه و اجرایی کردن آن، هنوز هم قیمت شیشه، هروئین و کراک سیری نزولی دارد که ثابت می‌کند قاچاقچیان از دام‌گستردن برای جذب مشتری دست‌بردار نیستند و بعید نیست آمارگیری بعدی از وضعیت اعتیاد در کشور آبستن اخباری ناخوش از شمار معتادان باشد.
بنابراین خانواده‌ها باید بیشتر مراقب جوانان و نوجوانانشان باشند، چرا که قاچاقچیان برای آنها دام گسترده‌اند.
بنا بر گزارش جام جم آنلاین در عین حال ، امید می‌رود با اجرای قاطعانه قانون جدید مبارزه با موادمخدر که برای قاچاقچیان شیشه و موادمخدر صنعتی مجازات اعدام در نظر گرفته است، از افزایش شمار معتادان کشور کم شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha