مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد بر اساس روند فعلی افزایش چاقی در جهان تا سال ۲۰۴۵ از هر ۴ نفر، یک نفر دچار چاقی بوده و از هر ۸ نفر، یک نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهد بود. تنها راه پیشگیری از این موضوع، تغییر در سبک زندگی و تغذیه بشر است.

انفجار جهانی چاقی و دیابت درراه است

سلامت نیوز:  مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد بر اساس روند فعلی افزایش چاقی در جهان تا سال ۲۰۴۵ از هر ۴ نفر، یک نفر دچار چاقی بوده و از هر ۸ نفر، یک نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهد بود. تنها راه پیشگیری از این موضوع، تغییر در سبک زندگی و تغذیه بشر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تغییرات سبک زندگی و تغذیه بشر سبب شده است که در حال حاضر معضل چاقی در سراسر جهان دیده‌شده و بر اساس آمار سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۴ درصد از جمعیت جهان دچار چاقی باشند. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۴۵ میلادی حدود یک‌چهارم جمعیت جهان با معضل چاقی دست‌به‌گریبان باشند. این آمار در حدود ۲۲ درصد از انسان‌ها را در بر خواهد گرفت.

    به گفته پژوهشگران، باهدف پیشگیری از شیوع دیابت نوع ۲ و جلوگیری از افزایش و رشد آن به میزان بیشتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۴۵، میزان شیوع چاقی در سطح جهان باید ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

نتایج تحقیقات انجام‌شده در این حوزه که در کنگره چاقی ۲۰۱۸ که به میزبانی وین در کشور اتریش ارائه شد، نشان می‌دهد که هم‌زمان با معضل چاقی، دیابت نیز در سراسر جهان با رشدی سریع روبه‌رو شده و از رقم فعلی ۹٫۱ درصد جمعیت جهان، در سال ۲۰۴۵ به ۱۱٫۷ درصد برسد. به‌این‌ترتیب به‌زودی شاهد این حقیقت تلخ خواهیم بود که از هر ۸ نفر در جهان، یک نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شود.

آلن موسی (Alan Moses) رئیس اداره بهداشت نوو نوردیسک (Medical Officer at the Novo Nordisk) که یک کمپانی بهداشتی در دانمارک محسوب می‌شود در رابطه با این موضوع گفت: «این مطالعات روی چالش‌های مبهم جهان که در آینده ازنظر تعداد افرادی که دچار چاق بوده و یا دارای دیابت نوع ۲ یا هر دو هستند، تأکید می‌کند. به‌علاوه چالش‌های پزشکی که این افراد با آن مواجه خواهند شد، هزینه‌های دستگاه‌های بهداشتی کشورها نیز در آینده‌ای نزدیک، بسیار زیاد خواهد بود.»

به گفته پژوهشگران، باهدف پیشگیری از شیوع دیابت نوع ۲ و جلوگیری از افزایش و رشد آن به میزان بیشتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۴۵، میزان شیوع چاقی در سطح جهان باید ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

برای انجام این مطالعات، پژوهشگران اقدام به بررسی و پایش جمعیت تمامی کشورهای جهان کرده و آن‌ها را در رده‌های مختلف سنی تقسیم کردند. در ادامه این تقسیم‌بندی با بررسی شاخص توده بدنی افراد نیز همراه شده و چشم‌اندازی کلی از شرایط چاقی در سراسر جهان به دست آمد.

در مرحله بعدی، خطر ابتلا به دیابت در تمامی گروه‌های سنی و همچنین شاخص توده بدنی افراد به‌صورت کاربردی مطالعه شده و به‌این‌ترتیب امکان پیش‌بینی شیوع چاقی و دیابت در هر کشور طی سال‌های آینده به وجود آمد.

به گفته پژوهشگران، اقدامات سریع و کوتاه‌مدت برای کنترل و کاهش میزان افراد مبتلابه دیابت و چاقی، راهگشا نبوده و بحث پیشگیری از موارد جدید ابتلا به چاقی و دیابت، بسیار کاربردی‌تر و حیاتی‌تر خواهد بود.

آلن موسی در این رابطه گفت: علیرغم چالشی که بر اساس آن، همه کشورها با چاقی و دیابت مواجه هستند، امکان تغییر شرایط بازی وجود دارد اما اقدامات تهاجمی، پیشدستانه و هماهنگ برای کاهش چاقی باید صورت پذیرد.

منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha