تلاش برای رفع آلودگی نفتی در سواحل بندر دیلم و دیر در استان بوشهر بر اثر ترکیدگی و سر ریز نفت در حالی همچنان با امکانات مکانیکی ادامه دارد که به گفته مدیرکل بحران استان برای تسریع در برطرف شدن آلودگی باید حضور نیروی انسانی در مناطق آلوده بیشتر شود.

سلامت نیوز :تلاش برای رفع آلودگی نفتی در سواحل بندر دیلم و دیر در استان بوشهر بر اثر ترکیدگی و سر ریز نفت در حالی همچنان با امکانات مکانیکی ادامه دارد که به گفته مدیرکل بحران استان برای تسریع در برطرف شدن آلودگی باید حضور نیروی انسانی در مناطق آلوده بیشتر شود.
غلامرضا کشتکار مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر در گفتگو با مهر با اشاره به آلودگی زمینهای کشاورزی و انباشت نفت در ساحل در دو منطقه دیر و دیلم گفت: چاه نفت سر ریز شده در بندر دیر پلمپ شده و سازمان محیط زیست در حال کارشناسی و تشکیل پرونده برای شکایت به دادگاه است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون مدیریت بحران استان دستور ایجاد هماهنگی بین وزارت نفت و اداره بندر را صادر کرده  تا بر اساس آن بتوان ساز و کارهای جدی برای پاکسازی ساحل آلوده به نفت را بکار گرفت.

به عقیده کشتکار، تنها راه رفع کامل آلودگی نفتی در بندر دیلم استفاده از نیروی انسانی است چرا که سرعت دادن به کار پاکسازی نیاز به حضور دائمی در صحنه دارد اگر چه پاکسازی آلودگی نفتی کار طولانی مدت و طاقت فرسایی است و تنها با استفاده از ماشین آلات قابل انجام نیست.

کشتکار تصریح کرد: خسارت زیادی متوجه سازمانهای مرتبط با دریا شده ولی هنوز در ساحل و دریا نشانه هایی از مرگ و میر گونه های جانوری مشاهده نشده است ولی به هر حال آلودگی نفتی می تواند منجر به یکسری خسارات محیط زیستی شود.

وی با اشاره به اینکه مناطق استان بوشهر در ایام نوروز میزبان تعداد زیادی از گردشگران است گفت: وزارت نفت موظف شده قبل از فرا رسیدن عید نوروز سواحل بندر دیلم را از آلودگی کامل نفتی پاکسازی کند.

ترکیدگی لوله های نفت و آلودگی نفتی در دو منطقه دریایی در استان بوشهر مدیریت بحران استان و سازمان محیط زیست و وزرات نفت را به شدت درگیر کرده تا جایی که پاکسازی سواحل آلوده به نفت در بندر دیلم همچنان ادامه دارد و چاه سریز شده در بندر دیر پلمپ و پساب وارده نیز جمع آوری شده است ولی آلودگی همچنان وجود دارد.

دو هفته پیش، نشت نفت از خط لوله فرسوده انتقال درمنطقه دیر این استان موجب شد تا 400هکتار از زمینهای کشاورزی به نفت آلوده شده و لکه نفتی به طول 20 کیلومتر ساحل بوشهر را فرا بگیرد.

چند روز پیش نیز تخریب چاه ذخیره پساب‌های اسیدی حاصل از حفاری چاه نفت درمنطقه دیر این استان حادثه دیگری را رقم زد و موجب شده تا حدود 15ـ20 هکتار مزارع گوجه‌فرنگی آلوده و حدود 170 هکتار از مزارع کشاورزی از بین برود. همچنین در جریان این حادثه زیست محیطی پنج حلقه چاه کشاورزی کاملا غیرقابل استفاده شده و تعداد زیادی هم پرنده در اثراین حادثه از بین رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha