کارشناسان و سیاستگذاران حوزه سلامت، نسبت به عواقب پایین بودن قیمت مواد دخانی در کشور و تهدید سلامت جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، هشدار دادند.

کاهش سن شروع مصرف سیگار در ایران/بزرگ ترین ضعف مقابله با دخانیات

سلامت نیوز:کارشناسان و سیاستگذاران حوزه سلامت، نسبت به عواقب پایین بودن قیمت مواد دخانی در کشور و تهدید سلامت جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری دخانیات در برنامه نبض شبکه خبر، گفت: وضعیت ایران در بحث افزایش مالیات بر دخانیات قرمز است.

وی با برشمردن اقدامات ۶ گانه ستاد در مبارزه با مصرف دخانیات، افزود: تضاد منافع ما با بخش صنعت و تولیدکنندگان مانع افزایش مالیات مواد دخانی شده است.

ولی زاده ادامه داد: مجموعه مالیات بر خرده فروشی و تولید و مصرف دخانیات بازدارنده نیست.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری دخانیات، گفت: تا زمانی که قیمت محصولات دخانی و مالیات آنها کم باشد عملا در مبارزه با مواد دخانی موفق نخواهیم بود.

ولی زاده همچنین افزود: حدود ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ایران مصرف کننده مواد دخانی هستند که حدود ۱۰ درصد از این میزان سیگار مصرف می کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری دخانیات با بیان اینکه ۴ درصد از این ۱۴ درصد خانم ها هستند، ادامه داد: سن شروع مصرف مواد دخانی متاسفانه کاهش یافته و به حدود ۱۲ سال رسیده است.

ولی زاده گفت: هر فرد حدود ۱۳ نخ در روز سیگار می کشد که در مجموع حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ در سال می شود.

غلامرضا حیدری رئیس مرکز کنترل دخانیات هم در ادامه برنامه نبض شبکه خبر، گفت: مصرف دخانیات هیچ عضوی را در بدن سالم نمی گذارد و دخانیات از علت های اصلی و در عین حال قابل پیشگیری مرگ و میر است.  

حیدری، سیگار ملایم و سبک را دروغ خواند و گفت: سیگار ملایم یا خوب سیگار خاموش است.

رئیس مرکز کنترل دخانیات استفاده از سیگار های الکترونیکی را هم رد کرد و افزود: در اصل این روشی برای ترک مواد دخانی بوده که در سازمان جهانی مبارزه با دخانیات تصویب نشده و خودش هم زیان آور است.

حیدری افزود: حدود ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می شود که به ازای هر یک میلیون نخ ، یک مرگ اتفاق می افتد که سالانه حدود ۶۰ هزار مرگ می شود و این را با آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات که حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است، مقایسه کنید، به مراتب بیشتر است.

رئیس مرکز کنترل دخانیات با بیان اینکه در ایران سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات به کشور تحمیل می شود، گفت: طبق مطالعات جهانی مصرف دخانیات در هر جامعه ای گذشته از هزینه خودش، ۳ تا ۴ برابر آن هزینه درمان به آن کشورها تحمیل می کند.

دکتر محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: در برنامه ششم مانند برنامه پنجم توانستیم مالیات بر ارزش افزوده بر خرده فروشی دخانیات را بگنجانیم.

وی افزود: بزرگترین ضعف ما در دریافت مالیات است و ما باید با فرار مالیاتی مبارزه کنیم و به وزارت صنعت و معدن و تجارت فشار آوریم تا صندوقی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر خرده فروشی تخصیص دهد با اخذ مالیات از خرده فروشی مواد دخانی می توانیم حدود ۳ هزار میلیارد تومان مالیات بگیریم که بخشی از هزینه های مصرف مواد دخانی را جبران می کند.

وی همچنین با برشمردن زیان های قاچاق سیگار، افزود: در قاچاق هیچ منفعتی برای کشور وجود ندارد و هر هزینه ای که برای مبارزه با قاچاق شود هزینه نیست، بلکه سود و درآمد است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha