مدیر گروه آموزشی بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پزشکان سهم ۲۵ درصدی در سلامت دارند و ۷۵ درصد سلامت مشارکت بین بخشی و آگاهی جامعه است.

نقش ۲۵ درصدی پزشکان در سلامت جامعه/ طرح غربالگری سرطان روده بزرگ اجرا می‌شود

سلامت نیوز:مدیر گروه آموزشی بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پزشکان سهم ۲۵ درصدی در سلامت دارند و ۷۵ درصد سلامت مشارکت بین بخشی و آگاهی جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا امینی منش مدیر گروه آموزشی بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها، سبک زندگی است، آموزش سلامت جامعه و سبک زندگی زمینه‌ساز کاهش آمار بیماری‌های غیر واگیر در جامعه است.

وی افزود: سرطان روده بزرگ سرطانی قابل پیش‌گیری است که اگر سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کند، شاهد کاهش آمار و عوارض خواهیم بود، خوشبختانه بعد از طرح تحول ادغام سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در سیستم بهداشتی جدی گرفته شده و می‌توانیم از طریق غربالگری این موارد را شناسایی و رصد درمان را دنبال کنیم.

امینی منش اظهار کرد: ارتقای طرح تحول در گام اول مربوط به آموزش سلامت جامعه است و اگر مردم آموزش نبینند و به عرصه نیایند پیشرفت صد درصدی نخواهیم داشت، خوشبختانه نظام سلامت نیز تنها درمان را دنبال نمی‌کند بلکه آموزش را اولویت قرار داده است و به این منظور کلیه مراکز بهداشت درمانی و پایگاه‌های بهداشت، سفیران سلامت، مراقبین سلامت، بهورزان و پزشکان آموزش دیده را مستقر کردند تا این همکاران  آموزش لازم را به گروه‌های سنی 50 تا 70 سال و سایر افراد ارائه دهند.

مدیر گروه آموزشی بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کلیه مراکز درمانی و پایگاه‌های بهداشتی در این طرح افراد 50 تا 70 ساله را که به این مراکز مراجعه می‌کنند برای غربالگری سرطان روده بزرگ آماده و با کیت‌های تشخیصی آن‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت مثبت بودن تست‌های تشخیصی افراد به سطح دو که متخصصان هستند ارجاع داده می‌شوند و روند درمان را طی می‌کنند.
 تدوین و ابلاغ سند ملی بیماری‌های غیر واگیر در وزارت بهداشت

وی گفت: خوشبختانه باتدوین و ابلاغ سند ملی بیماری‌های غیر واگیر به وازتخانه‌ها و عوامل اجرایی شاهد کاهش آمار بیماری‌های غیر واگیر خواهیم بود که در حال حاضر بار بیماری‌های غیر واگیر 70 درصد است و باید با آموزش سبک زندگی سلامت محور با بهره گیری از پزشکان و مراقبان بهداشت و تمام سطوح جامعه بار بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهیم و به اقتصاد درمان کمک کنیم.

امینی منش اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت و طرح تحول تنها به درمان معطوف نشده است و بعد از طرح تحول تمام مراکز در عرصه تجهیزات و دستگاه‌‌ها به روز شدند و شاهد پوشش صددرصدی مناطق در عرصه سلامت بودیم اما از آنجا که اثرات بهداشت و آموزش سبک زندگی سلامت محور بلند مدت است تا زمانی که محقق نشده است بار بیماری‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و به این دلیل برخی تصور می‌کنند وزارت بهداشت تمرکز اصلی خود را به درمان اختصاص داده است.

مدیر گروه آموزشی بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: پزشکان سهم 25 درصدی در سلامت دارند و 75 درصد سلامت مشارکت بین بخشی و آگاهی جامعه است و اگر افراد آموزش دیده آموزش سبک زندگی سلامت و سواد سلامت را به جامعه تزریق کنند شاهد کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر خواهیم بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha