با بررسی وضعیت ساخت و سازها در شهر تهران باید گفت که در طراحی سازه‌های موجود در شهر به حضور انسان توجه نشده است. این سازه‌ها از منظر زیبایی شناسی و کاربری‌های موردی، مقطعی و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است.

تهران از فاکتورهای امنیت برخوردار است

سلامت نیوز:با بررسی وضعیت ساخت و سازها در شهر تهران باید گفت که در طراحی سازه‌های موجود در شهر به حضور انسان توجه نشده است. این سازه‌ها از منظر زیبایی شناسی و کاربری‌های موردی، مقطعی و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،این سازه‌ها مشکلات متعدد را برای حضور شهروندان در شب و به‌ویژه برای زنان به‌عنوان جمعیت محدود جامعه ایجاد کرده است. با بررسی وضعیت تهران از لحاظ سازه‌ها و ساختمان‌های شهری تا پل‌ها و زیرگذرها باید تاکید کرد که این ساخت و سازها با کمترین توجه نسبت به حضور زنان و افراد جامعه طراحی شده است. در واقع در ساخت و ساز شهر تهران به‌جای توجه به حضور افراد، تردد خودروها مدنظر بوده است.

زنان برای تردد در شهر محدودیت دارند

به‌طور کل چند فاکتور در زندگی شهری از اهمیت ویژه‌ برخوردار است. در این میان زنان نیز با محدودیت‌های بیشتر مواجه هستند. یکی از این مسائل امنیت و دیگری شامل ایمنی می‌شود. امنیت از این منظرکه زن برای تردد در تمامی نقاط شهری کمترین دغدغه را داشته باشد. در این بین شاید امنیت در شهر وجود داشته باشد، اما احساس امنیت در بین شهروندان نباشد. برای مثال تاریکی و نبود شرایط برای مشاهده واضح اطراف منجر به بروز احساس عدم امنیت در بین شهروندان به‌ویژه زنان می‌شود.

در ضمن شاید نا امنی در این مناطق نیز شکل بگیرد. برای مثال شاید زنان برخی از نقاط را برای تردد مناسب و امن ندانند، چون آنها به‌دلیل شرایط ویژه در جامعه و بر عهده داشتن مسئولیت خرید و دیگر نیازهای خانواده همیشه یک وسیله در دست داشته یا فرزندشان را در آغوش می‌گیرند. در این میان عدم احساس امنیت ناشی از شرایط فیزیکی شهر برای زنان وضعیت ویژه را به‌وجود می‌آورد. در این شرایط ایجاد فضای ایمن یکی از ملزومات اساسی برای حضور زنان در شهر است. همچنین برای تردد زنان در شب نیز باید برخی از الزامات و اصول شهرسازی را رعایت کرد.

فضاهای بی‌دفاع شهری از بین برود

باید برنامه ریزان و دست اندرکاران امور شهری به دو نیاز اساسی زنان برای تردد در شهر توجه کنند. آنها باید به وضعیت فیزیکی و روحی این قشر توجه کنند. شرایط روحی زنان از این لحاظ که هم از امنیت برخوردار باشند و هم به‌طور عام امنیت برای آنها فراهم باشد. در وضعیت کنونی احساس ناامنی برای زنان بیشتر از احساس ناامنی برای مردان است، طبیعتا رویکرد و دیدگاه زنان در جامعه در مقایسه با مردان متفاوت است

زنان به‌دلیل این تفاوت ترجیح می‌دهند، از نقاطی تردد کنند که کمترین احساس نا امنی برایشان وجود داشته باشد. آنها برای تردد در شب تمامی جوانب را سنجیده تا کمترین میزان خطر را برای آنها داشته باشد. نکته دیگر اینکه برنامه‌ریزان بدانند که گروهی از شهروندان مسئولیت بقای جامعه را برعهده دارند؛ بنابراین شرایط مناسب را به‌لحاظ ایمنی برای امکان تردد بی‌خطر آنها در شب فراهم کنند.

مدیران و مسئولان امر در مجموع این عوامل مجبور به رفع موانع برای حضور زنان و ارتقای امنیت در شهر هستند. این امر نخستین گام برای از بین بردن فضای بی‌دفاع شهری است. باید دانست که فضای بی‌دفاع شهری در دو بعد اجتماعی و سازه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد. در بعد اجتماعی باید تمامی کم و کاستی‌ها شناسایی شود. برای مثال برخی از این نقاط محل تجمع اراذل، معتادان و بروز دیگر آسیب‌ها از لحاظ اجتماعی است. هر چند از لحاظ فیزیکی می‌توان با تغییرات سازه‌ای و شهری میزان تاثیرات آن را کاهش داد.

در این وضعیت دیگر فضای بی‌دفاع شهری به‌عنوان محیطی برای بروز آسیب و کاهش ایمنی شهروندان نمی‌ماند. با این تفاسیر مهم‌ترین مسئولیت معاونت شهرسازی و دیگر مسئولان در سازمان شهرداری رفع این‌گونه فضاها است. این نهادها چه در ساخت و سازها و چه زمانی که سازه ایجاد می‌شود، در صورت مشاهده بروز فضای بی‌دفاع شهری باید ضعف و کمبودها را در اسرع وقت برطرف کنند. از سوی شورای شهر تهران و برخی از شهرداری‌های مناطق نیز تلاش‌هایی برای برطرف‌سازی این سازه‌های بی‌دفاع شهری انجام می‌شود.

ارتقای ایمنی با بهبود وضعیت پیاده‌روها

عامل دوم که حیات شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مقوله ایمنی است، ایمنی از لحاظ ساخت و ساز شهری مدنظر است. برای مثال عابران پیاده بدون دردسر از پیاده‌رو عبور کرده و هیچ‌دغدغه‌ای برای حضور موتورسوار و دیگر موانع نداشته باشد. ایمنی یعنی اینکه شهروندان در پیاده‌رو با پستی‌ها و بلندی‌های متعدد مواجه نشوند. یکی دیگر از وظایف مدیریت شهری این است که شرایط مناسب را برای حضور زنان در خیابان فراهم کنند، چون یکی از حقوق شهروندان حضور بی‌دغدغه در فضای شهری است.

در جامعه امروز بیش از نیمی از مسائل مربوط به خانواده و حیات اجتماعی بر عهده زنان است. زنان در دنیای امروز از مسئولیت‌های متعدد برخوردار هستند. در این شرایط باید امکان تردد محدود آنها را از بین برد. در مجموع آنچه از اهمیت برخوردار است، ایمنی و امنیت به‌عنوان دو فاکتور مناسب برای مدیریت شهری است. این دو فاکتور در فضای عمومی شهری قابل دسترسی و تامین نیستند، مگر اینکه تسهیلات کاربری در شهر فراهم شود.

امنیت در تهران برقرار است

بر اساس تعاریف بین‌المللی امنیت در قالب وجود امنیت و حس امنیت در جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس کلانشهر تهران یکی از شهرهای متوسط از لحاظ امنیت شناخته می‌شود. برای مثال شاید یک شهر از تمامی فاکتورهای امنیت برخوردار باشد، اما احساس امنیت در درون انسان‌ها شکل نگرفته باشد. شهر تهران از لحاظ فاکتورهای امنیت از وضعیت مناسبی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha