رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با موافقت مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی، یکصد میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی در بودجه سال جاری برای ایجاد زیر ساخت های لازم تولید 2 واکسن ضروری کشور اختصاص یافت.

یکصد میلیون دلار برای تولید 2 واکسن در کشور اختصاص یافت

سلامت نیوز: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با موافقت مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی، یکصد میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی در بودجه سال جاری برای ایجاد زیر ساخت های لازم تولید 2 واکسن ضروری کشور اختصاص یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر علیرضا بیگلری روز شنبه  افزود: بر این اساس و با بودجه اعلام شده 2 واکسن پنومنوک (عامل عفونت های تنفسی) و واکسن روتا ویروس (اسهال کودکان) طبق زمان بندی در نظر گرفته شده توسط محققان و پژوهشگران انستیتو پاستور ایران تولید خواهد شد.
وی اظهار کرد: تولید واکسن مورد نیاز کشور، تاکید سیاستگذاران ارشد نظام مبنی بر تولید ملی آنها در دستور کاراین موسسه قرار گرفته که طی برنامه سه تا پنج ساله به سرانجام خواهد رسید.


بیگلری خاطرنشان کرد: هم اکنون محققان و پژوهشگران برجسته انستیتو پاستور ایران در حوزه های مختلف خدمات تشخیصی، آموزشی، پژوهشی و تولیدی فعالیت می کنند و تلاش دارند رسالت ملی خود را با تولید واکسن های مورد نیاز، سهمی در خوداتکایی کشور و منطقه داشته باشند.
وی بیان کرد: ساخت واکسن به دلیل فرآیندهای طولانی مدت آن در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست و به مطالعات، تحقیقات و آزمایش های زیادی نیاز دارد.
این مسئول ادامه داد: تولید واکسن هاری مورد نیاز کشور نیز توسط محققان این مرکز از حدود سه سال گذشته به صورت جدی در آغاز شده که پیش بینی می شود تا 2 سال آینده وارد بازار شود.


وی اظهار کرد: واکسن هاری یک نمونه تولید کامل ملی بشمار می رود و این موضوع بیانگر آن است که دانشمندان جوان و نخبه ایرانی بدون کمک گرفتن از خارج در زمینه بهره گیری تکنولوژی های پیچیده برای تولید انواع واکسن ها توانمندی لازم را دارند.


این مسئول ادامه داد: این موسسه توانسته با مجموعه تولیدات از جمله کیت های تشخیصی با اهمیت به عنوان نمونه در بیماری تب مالت سهم بسزایی در تولید ملی، خود کفایی کشور داشته باشند و مسیر روبه رشد خود را ادامه دهد.


رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: این مرکز در یک قرن گذشته فعالیت های چشمگیری داشته و در سلامت کشور نقش آفرین بوده که کنترل همه گیر طاعون، تولید واکسن ب ث ژ و تولید داروهای بایولوژیک از جمله دستاوردهای مهم محسوب می شود.
بیگلری افزود: این مرکز در عمر فعالیت خود 50 نوع محصول به بازار سلامت کشور عرضه کرده که این مهم بیانگر ظرفیت های این موسسه برای پیشبرد برنامه های خود علاوه بر خدمات تشخیصی، در زمنیه های تولید، آموزش و پژوهش است.
وی یادآوری کرد: هم اکنون در این مرکز 250 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی مشغول آموزش هستند که سنگ بنای توسعه خدمات در حوزه سلامت کشور را برای سال های آینده بنیان می گذارند.


به گفته این مسئول، هم اکنون 14 آزمایشگاه انستیتو پاستور ایران به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی یا همکار مرجع در زمینه های مختلف با مرکز مدیریت بیماری های وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی (who) همکاری می کنند.
 انستیتو پاستور ایران موسسه ای تحقیقاتی تولیدی و آموزشی است که با هدف بهداشت و سلامت جامعه در سال 1299 تاسیس شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha