دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 24474

سلامت نیوز :برای اینکه تغذیه صحیح داشته باشید باید دو اصل تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه خود رعایت کنید.
 
کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه گفت: تعادل در برنامه غذایی به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع در برنامه غذایی یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه غذایی معرفی می شوند.
دكتر فروزان صالحی ادامه داد: بهترین راه برای اینکه اطمینان پیدا کنید که تغذیه صحیح دارید این است که در غذای روزانه از شش گروه غذایی استفاده كنید این شش گروه غذایی عبارتند از گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و فرآورده های آن، گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ و گروه متفرقه.
وی افزود: راهنمای غذایی می تواند به شما کمک کند که انتخاب غذایی درستی داشته باشید، قرار گرفتن گروه قندها و چربی ها در بالای هرم غذایی به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر از بقیه گروه های غذایی مصرف کنند.
کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه درباره هرم غذایی ابراز داشت: هر چه از بالای هرم غذایی به سمت پایین نزدیک می شویم به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود ودر هر گروه غذایی، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می توان از یکی از مواد غذایی به جای دیگری استفاده کرد، به عنوان مثال در گروه شیر و لبنیات می توان ماست را جایگزین شیر یا پنیر کرد زیرا هر یک از اینها مواد مغذی اصلی گروه شیر و لبنیات را تامین می کنند.
دكتر فروزان با اشاره به اینكه مواد غذایی در یک گروه غذایی نمی توانند به جای مواد غذایی گروه های دیگر مصرف شوند گفت: در راهنمای غذایی مقدار مصرف روزانه هر ماده غذایی کاملا مشخص شده است. البته این مقدار متناسب با افراد بزرگسال سالم است و متناسب با تمام دوران های زندگی نیست به عنوان مثال زنان باردار و شیرده برای تامین نیازهای بیشتر انرژی ،پروتئین، ویتامین ها و املاح به مقدار بیشتری از گروه میوه ها ، سبزی ها، شیر ولبنیات ،گوشت و جایگزین های آن و گروه نان و غلات احتیاج دارند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha