شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 244740

سرطان خون، ‌سرطان بافت های سازنده خون است که مغز استخوان و سیستم لنفاوی را در بر می ‌گیرد.

14 نشانه خاموش سرطانی که قابل درمان است

سلامت نیوز:سرطان خون، ‌سرطان بافت های سازنده خون است که مغز استخوان و سیستم لنفاوی را در بر می ‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،این سرطان کشنده نیست و با توجه به منشاء بیماری و انجام روش های نوین پیوند سلولهای بنیادین 30 تا 40درصد بیماران علاج قطعی می شوند.

سرطان خون با این حال می تواند علائم ظریف و شگفت انگیزی داشته باشد و شما باید به این بیماری مشکوک شوید اگر هر کدام از علائم زیر را برای مدت طولانی در خود مشاهده می کنید:

درد استخوان: سلول های بدخیم در مغز استخوان ساخته می شوند، بنابراین اگر دچار درد خفیف تا شدید در استخوان ها شدید به پزشک مراجعه کنید.

ورم غدد لنفاوی: گردن، زیر بغل، کشاله ران و مناطق دیگر بدن را جهت پیدا کردن ورم قابل توجه، اما بدون درد غدد لنفاوی بررسی کنید. برای غدد در طول یک عفونت طبیعی است که متورم شوند، اما باقی ماندن در این حالت و یا رشد روز به روز می تواند نشانه ی لوسمی و یا لنفوم باشد.

بثورات پوستی: لوسمی پوست یا بثورات، ناشی از سندروم شیرین هستند که معمولا با سرطان خون در ارتباط است. لوسمی پوست تقریبا همیشه طوری به نظر می رسد که در زیر پوست تان یک توده قرار دارد و این توده شروع به رشد می کند و گاهی شبیه پلاک می شود. از سوی دیگر، بثورات سندروم شیرین به نظر خشن و قرمز می آیند، درست شبیه یک واکنش آلرژیک. اگرچه بثورات در تمام بیماری ها از  نظر خارش و اندازه مشترک هستند، اما راش های مرتبط با سرطان خون روز به روز گسترش می یابند و رشد می کنند.

خستگی و ضعف: شایع ترین علامت انواع  سرطان خون است و به دنبال کمبود گلبول های قرمز خون ایجاد می شود و ترکیبی از خستگی های جسمی را به وجود می آورد. خستگی ناشی از سرطان خون به مرور زمان میل به وخیم تر شدن دارد.

تنگی نفس: این علامت نتیجه کم خونی و یا در موارد نادر نتیجه  وجود توده در قفسه سینه است. افراد مبتلا در این شرایط برای تنفس دچار مشکل جدی می شوند و ممکن است راه رفتن کوتاه مدت هم برایشان زجرآور باشد. تنگی نفس همچنین می تواند در اثر سرطان ریه باشد.

کبودی خود به خودی و طولانی مدت: کبودی های بدون دلیل ممکن است نشانه سرطان خون باشد. این کبودی ها ممکن است در هر جای بدن وجود داشته باشند، اما بیشتر در پاها و دست ها دیده می شوند.

خونریزی غیرمعمول: خونریزی غیرعادی از بینی، لثه، روده، ریه و یا حتی سر ممکن است نشانه کمبود پلاکت و مشکلات انعقاد خون و نوع حاد سرطان خون باشد.

لثه های متورم: معمولا یکی از بارزترین نشانه های ابتلا به بیماری لوسمی حاد است. لوسمی یک نوع سرطان خون است که باعث تولید غیرطبیعی و بیش از حد سلول های سفید خونی می شود.

احساس پف کردن: یکی از نشانه های نوع مزمن لوسمی، بزرگ شدن طحال است که ممکن است منجر به کاهش اشتهای فرد مبتلا شود، زیرا به دلیل فشار وارده از سمت طحال به معده، فرد احساس سیری می کند و مواد غذایی کمتری مصرف می نماید.

درد در قسمت بالایی سمت چپ شکم: بزرگ شدن طحال ناشی از سرطان خون منجر به درد شدید در شکم می شود. از آن جا که طحال در قسمت چپ و بالای شکم قرار گرفته است، درد در این ناحیه احساس می شود.

تب یا لرز: بی قراری و لرز معمولا در یک چهارم افراد مبتلا به لوسمی حاد دیده می شوند. در اغلب موارد، تب مکرر درجه پایین نشانه عفونت و ضعف سیستم ایمنی است که ممکن است ناشی از سرطان خون باشد.

تعریق شبانه: این نوع تعریق آن قدر زیاد است که بستر فرد خیس می شود.

سردرد ضربان دار: این نشانه اگرچه معمول نیست، اما ممکن است نشانه کم خونی ناشی از لوسمی و یا یک مشکل تهدید کننده حیات مانند خونریزی سر باشد.


رنگ پریدگی شدید: رنگ پریدگی غیرمعمول ممکن است نشانه ای از کم خونی در نوع حاد لوسمی و در برخی انواع مزمن آن باشد.

منبع:readersdigest١٠:٠٧

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha