شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 244746

کبد چرب به‌علت تغییر در شیوه زندگی، تحرک و تغذیه رو به افزایش است. کبد چرب غیر الکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد اما وجود آن نشان‌دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن آدمی است و خطر بروز بیماری دیابت قندی، سکته‌های قلبی و مغزی در آینده بیشتر خواهد بود. از این‌رو آگاهی داشتن درباره کبد چرب، علل و عوامل خطر تأثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می‌تواند در کاهش ابتلا و یا درمان به‌موقع نقش داشته باشد.

شیوع رو به افزایش کبد چرب به علت تغییر شیوه زندگی

سلامت نیوز:کبد چرب به‌علت تغییر در شیوه زندگی، تحرک و تغذیه رو به افزایش است. کبد چرب غیر الکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد اما وجود آن نشان‌دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن آدمی است و خطر بروز بیماری دیابت قندی، سکته‌های قلبی و مغزی در آینده بیشتر خواهد بود. از این‌رو آگاهی داشتن درباره کبد چرب، علل و عوامل خطر تأثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می‌تواند در کاهش ابتلا و یا درمان به‌موقع نقش داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کتاب راهنمای جامع «کبد چرب» به قلم دکتر سید «موید علویان» در 5000 شمارگان با هدف افزایش آگاهی بیماران از عارضه کبد چرب منتشر شد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: کبد چرب بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های بد تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. مصرف برخی داروها، چاقی و یا اضافه‌وزن، کم‌تحرکی و مصرف مشروبات الکی به بروز کبد چرب منجر می‌شود.

در ادامه این کتاب آمده است: علویان در بخش دیگری از این کتاب با بیان این‌که در اکثر موارد چاقی، اختلال در چربی‌های خون و کم‌تحرکی از علت‌های کبد چرب هستند، آورده است: اما حالت‌های دیگر نظیر بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکی، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی داروها نظیر پردنیزولون و داروهای ضدتشنج و بیماری‌های مزمن هم در بروز کبد چرب موثرند .

در بخش دیگری از این کتاب آورده شده است: اگرچه متهم اصلی در ذهن مردم در قضیه چاقی مصرف مواد چرب است، اما باید دانست که چربی مقصر اصلی نیست و در عوض رژیم‌های غذائی غنی از نظر قندها به‌صورت مخفیانه چربی ذخیره کرده و دور کمر را افزایش می‌دهد .

علویان در بخش دیگر این کتاب با تأکید بر نقش دیابت در ابتلا به کبد چرب آورده است: حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، مصرف بیشتر بقولات، حبوبات و میوه‌ها، استفاده از گوشت بدون چربی، فرآورده‌های لبنی کم‌چرب، کاهش میزان مصرف قند، شکر و غذاهای سرشار از مواد قندی همگی در کاهش ابتلاء به دیابت موثر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha