به ‌طوركلی 70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال در ایران به نوعی دچار پوكی استخوان یا ضعف استخوان بوده اند.

سلامت نیوز :به ‌طوركلی 70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال در ایران به نوعی دچار پوكی استخوان یا ضعف استخوان بوده اند.
 
مسوول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های عضلانی استخوانی وزارت بهداشت گفت: مرحله سوم طرح جامع پیشگیری، تشخیص و درمان پوكی استخوان در كشور با انتخاب شهرستان‌های سنندج و اراك برای تكمیل اطلاعات شیوع كشوری كاهش توده استخوانی و كمبود ویتامین «د» آغاز شد.
دكتر مرجان قطبی ادامه داد: در این طرح كه به صورت مشترك توسط واحد بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت و شبكه كشوری تحقیقات استئوپروز پژوهشكده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران و با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی كردستان و مركزی در حال انجام است، 2100 نفر از افراد بالای 20 سال از نظر عوامل خطر بروز پوكی استخوان، وضعیت تراكم استخوانی و ویتامین «د» مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
وی اضافه كرد: براساس نتایج حاصل از دو مرحله قبلی  این مطالعه كه در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، بوشهر و مشهد و سپس ساری و یزد انجام شد ، به‌طوركلی70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال در ایران به نوعی دچار پوكی استخوان یا ضعف استخوان بوده اند.
مسوول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های عضلانی استخوانی وزارت بهداشت اظهارداشت: پوكی استخوان در ناحیه گردن، استخوان و ران حدوداً در 1% افراد جامعه دیده شده ولی در گروه‌های سنی بالاتر افزایش می یابد،‌ به‌طوری كه در سنین بالای 60 سال به حدود یك چهارم افراد می رسد.
دكترقطبی ادامه داد: با توجه به اهمیت و بار بیماری پوكی استخوان كه بروز آن به عنوان شایع ترین بیماری متابولیك استخوان وابسته به عوامل خطر قابل پیشگیری است، برنامه‌ مداخله‌ای برای پیشگیری  از بروز بیماری و جلوگیری از عوارض آن براساس نتایجی كه از مطالعه تكمیلی حاضر حاصل خواهد شد، در دست تدوین است كه برای اجرا در مرحله آزمایشی آماده خواهد شد. این برنامه به كاهش میزان شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان؛ كاهش مرگ و هزینه های اقتصادی مربوط به درمان آن‌ها و افزایش بهره‌وری در سالمندی منجر خواهد شد.
گفتنی است: پیشگیری از این بیماری، با نهادینه كردن شیوه زندگی سالم در نوجوانی (تغذیه مناسب،‌ فعالیت بدنی متناسب و عدم مصرف دخانیات) موجب دستیابی به حداكثر توده استخوانی در دوران جوانی، شادابی در میانسالی و حفظ و ارتقای كیفیت زندگی در سالمندی خواهد شد كه در نهایت منجر به بهبود كیفی سلامت اجتماعی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha